تحلیل شرکتهای نوپای مبتنی بر دستاوردهای تحقیقات دانشگاهی از منظر رویکرد منبعمحور
الموضوعات :امین پژوهش جهرمی 1 , جواد پورکریمی 2 , یعقوب انتظاری 3 , امیر ناصر اخوان 4
1 - دانشگاه صنعتی مالک اشتر
2 - تهران
3 - موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
4 - صنعتي امیرکبیر
الکلمات المفتاحية: شرکتهای نوپای دانشگاهی منابع رویکرد منبعمحور,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش، تحلیل شرکتهای مبتنی بر دستاوردهای دانشگاه با استفاده از رویکرد منبعمحور و پاسخ به این پرسش است که چرا برخی شرکتهای دانشگاهی توان رقابت و امکان بقای بیشتری دارند. کارآفرینان دانشگاهی که در مراحل اولیه ایجاد کسبوکار درگیرند، با بحرانهای تصمیمگیری در حوزه تأمین منابع مواجهند. مطالعه درباره عوامل مهم زوال شرکتهای جوان نیز اغلب به کمبود منابع در سالهای اولیه شکلگیری منتهی میشود. لذا اطلاع درباره رابطه منابع و نقش آنها با بقای شرکتهای مبتنی بر تحقیقات دانشگاهی در سالهای اولیه، حیاتی است. این تحقیق از نظر هدف، از نوع پژوهشهای کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، از نوع پژوهشهای کیفی و روش تحقیق، کتابخانهای (مطالعات ثانویه از نوع فراترکیب) و مبتنی بر مطالعه منابع اطلاعاتی برخط داخلی و خارجی بدون درنظر گرفتن قید زمانی است. پژوهش حاضر نتیجه میگیرد از آن جاییکه ساختار شرکتهای دانشگاهی متفاوت از شرکتهای غیردانشگاهی نیست و یکی از سه نوع شرکت محصولگرا، خدمتگرا و مالکیت فکری را تشکیل میدهد، دسترسی به منابع انسانی و فناوری (منابع اصلی و حیاتی شرکتهای دانشگاهی خدماتی و مالکیت فکریگرا) و کمیابی منابع سازمانی (منبع اصلی در فعالیت شرکتهای محصولگرا) در محیط دانشگاهی، توضیحدهنده علت موفقیت شرکتهای دانشگاهی خدماتی و مالکیت فکریگرا، و شکست شرکتهای محصولگرا است.
1- پژوهش جهرمی، امین؛ پورکریمی، جواد (1394الف). دانشگاه کارآفرین و بیم و امیدها در اقتصاد دانشبنیان. فصلنامه علمی- ترویجی صنعت و دانشگاه. دوره 7، شماره 25، ص. 35-44.#
2- پژوهش جهرمی، امین؛ پورکریمی، جواد. (1394ب). تجاریسازی دستاوردهای تحقیقات دانشگاهی (دیدگاه تاریخی)، کنفرانس بینالمللی جهتگیریهای نوین در مدیریت اقتصاد و حسابداری.#
3- پژوهش جهرمی، امین؛ پورکریمی، جواد. (1394ج). موانع انتقال فناوری دانشگاهی: مفاهیم و نوعشناسی، کنفرانس بینالمللی مدیریت، اقتصاد و مهندسی صنایع.#
4- پژوهش جهرمی، امین؛ پورکریمی، جواد؛ انتظاری، یعقوب؛ اخوان، امیرناصر. (1393). شرکتهای مبتنی بر دستاوردهای دانشگاه (Academic Spin-off): مفاهیم، تعاریف و ویژگیها، دومین کنفرانس بینالمللی تجاریسازی فناوری، دانشگاه تهران.#
5- ادیزس، 1.، دوره عمر سازمان، ترجمه ک.م. سیروس، چاپ سوم، مرکز نشر دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، 1381.#
6- پژوهش جهرمی، امین؛ پورکریمی، جواد. (1394د). نقش اعتبار سازمانی دانشگاه و اثر هالهای بر تجاریسازی دستاوردهای تحقیقاتی؛ پذیرفته شده برای انتشار در آخرین شماره نشریه علمی ترویجی رهیافت.#
7- پژوهش جهرمی، امین؛ پورکریمی، جواد. (1394ه). مطالعه عوامل مؤثر بر کارآفرینی دانشگاهیان، دومین کنفرانس بینالمللی حسابداری و مدیریت.#
8- Ensley, M., & Hmieleski, K. (2005). A comparative study of new venture top manage¬ment team composition, dynamics and performance between university-based and independent start-ups.Research Policy,No.34,1091-1105. #
9- Schwab, K. (2012).”The global competitiveness, Report 2013-2014”, World Economic Forum.#
10- Huber, G. P. (1991): Organizational learning: The contributing processes and the literatures. Organization Science, Vol. 2, pp. 88–115.#
11- Hellman, T. and M. Puri, 2000b, ‘Venture Capital and the Professionalization of Start-up Firms: Empirical Evidence, Working Paper Stanford University,’ p. 44.#
12- Heirman, A.; Clarysse, B. (2004). "How and why do research-based start-ups differ at founding? A resource-based configurational perspective", Journal of Technology Transfer, Vol. 29, pp. 247 – 268.#
13- Bozeman, B. (2000) Technology transfer and public policy: a review of research and theory," Research Policy, Vol. 29, No. 4-5, pp. 627-655.#
14- Brush, C. G.; Greene, P. G.; Hart, M. M. (2001). “From initial idea to unique advantage: The entrepreneurial challenge of constructing a resource base. Academy of Management Executive, Vol. 15, No.1, pp. 64-78.#
15- Barney, J. B., Wright, M., & Ketchen Jr., D. J. (2001). The Resource-Based View of the Firm: Ten Years After 1991. Journal of Management, No.27, pp. 625-641. #
16- Shane, S., Stuart, T. (2002). Organizational endowments and the performance of university start-ups. Management Science, Vol. 48, No. 1, pp. 154–170.#
17- Karia, N., Wong, C. Y. dan Asaari, M. H. A. H. (2012). Typology of Resources and Capabilities for Firms' Performance. Procedia-Social and Behavioral Sciences, Vol. 65, pp. 711-716.#
18- Shepherd, D. A., and Wiklund, J. (2005). Entrepreneurial small businesses. A Resource-Based perspective. Edward Elgar Publishing, pp 12-42, 43-76.#
19- FAHY, J. (2000). “The Resource-based view of the Firm: Some Stumbling-blocks on the Road to Understanding Sustainable Competitive Advantage”, Journal of European Industrial Training, Vol. 24, No. (2/3/4), pp. 94-104.#
20- Iturriaga, F., Cruz, N. (2008) 'Antecedents of Corporate Spin-Offs in Spain: A Resource- Based Approach', Research Policy, Vol. 37, 6-7, 1047–1056.#
21- Amit, R. and Schoemaker, P.l.H. (1993). “Strategic assets and organizational rent”, Strategic Management journal, Vol. 14, pp. 33-46.#
22- Daft, R 1983. Organization theory and design. New York: West. #
23- Wernerfelt, B. (1997), A resource-based view of the firm, in: N. Foss (ed.), Resources, firms, and strategies: a reader in the resource based perspective, Oxford: Oxford.#
24- Porter, M. 1981. The contributions of industrial organization to strategic management. Academy of Management Review, Vol. 6, pp. 609-620. #
25- Barney, J. B. (1991). Firm Resources and Sustained Competitive Advantage. Journal of Management, Vol. 17, No.1, pp. 99-120. #
26- Dollinger, M. (1995). Entrepreneurship: Strategies and Resources. Boston: Irwin. #
27- Helfat, C. E., & Peteraf, M. A. (2003). The Dynamic Resource-Based View: Capability Lifecycles. Strategic Management Journal, 24, 997-1010. Hofer, C., & Schendel, D. (1978). Strategy Formulation: Analytical Concepts. St. Paul: West Publ.#
28- Teece, D. J., Pisano, G. P., & Shuen, A. (1997). Dynamic Capabilities and Strategic Management. Strategic Management Journal, Vol.18, No.7, 509-533. #
29- Park, Seung-Ho; Lee, Yong-Gil. (2011). “Perspectives on technology transfer strategies of Korean companies in point of resource and capability based view”, Journal of Technology Management & Innovation, Vol. 6, No. 1, pp. 161–184.#
30- Itami. H. Mobilizing Invisible Assets, Harvard University Press. Boston. MA. 1987.#
31- Runge, Wolfgang. (2014) "Technology Entrepreneurship: A Treatise on Entrepreneurs and Entrepreneurship for and in Technology Ventures. Vol. 2. KIT Scientific Publishing.#
32- Ansoff, H. I. (1965). Corporate Strategy: An Analytic Approach to Business Policy for Growth and Expansion. New York: McGraw-Hill.#
33- Lichtenstein, B. M. and Brush, C. G. (2001) ‘How Do “Resource Bundles” Develop and Change in New Ventures? A Dynamic Model and Longitudinal Exploration’, Entrepreneurship: Theory and Practice, Vol. 25, No. 3, pp. 37–59.#
34- Hall, Richard. (1993). “A framework linking intangible resources and capabiliites to sustainable competitive advantage”, Strategic Management Journal, Vol. 14, pp.607-619.#
35- Grant, R. M. (1991). The resource-based theory of competitive advantage: implications for strategy formulation. California Management Review, Vol. 33, pp. 114–135.#
36- Miller, D., & Shamsie, J. (1996). The Resource-Based View of the Firm in Two Environments: The Hollywood Film Studios from 1936 to 1965. Academy of Management Journal, Vol. 39, No. 3, pp. 519-543. #
37- Nothnagel, K. (2008). Empirical research within resource-based theory. Germany Gabler.#
38- Barney, J. B. (2001). Is the Resource-Based "View" a Useful Perspective for Strategic Management Research? Yes. Academy of Management Review, Vol. 26, No.1, pp. 41-56. #
39- Makadok, R. (2001). Towards a Synthesis of Resource-Based and Dynamic Capability Views of Rent Creation. Strategic Management Journal, 22, 5, 387-402. #
40- Galunic, D. C., & Rodan, S. (1998). Resource Combinations in the Firm: Knowledge Structures and the Potential for Schumpeterian Innovation. Strategic Management Journal, Vol. 19, pp. 1193-1201. #
41- Wernerfelt, B. (1984). A Resource-Based View of the Firm. Strategic Management Journal, 5, 2, 171-180. #
42- Yuchtman, E., & Seashore, S. E. (1967). A System Resource Approach to Organizational Effectiveness. American Sociological Review, Vol. 32, No.6, 891-903. #
43- Bergmann Lichtenstein, B., & Brush, C. (2001). How Do "Resource Bundles" Develop and Change in New Ventures? A Dynamic Model and Longitudinal Exploration. Entrepreneurship Theory & Practice, Vol. 25, No. 3, pp. 17-36. #
44- Grant, R. M. (2001). Contemporary Strategy Analysis. Oxford: Blackwell Publishers Inc. #
45- Greene, P., & Brown, T. (1997). Resource Needs and the Dynamic Capitalism Typology. Journal of Business Venturing, Vol. 12, No.3, pp. 161-173. #
46- Pride, W., Hughes, R., & Kapoor, J. (1991). Business. Boston: Houghton Mifflin. #
47- Renault, Thiago. (2010). “Business model analysis of technology based academic start-ups using resources based view”, Triple Helix VIII International Conference on University, Industry & Government Linkages. Available from: www.leydesdorff.net.#
48- Lee, C., K. Lee, and J.M. Pennings, 2001, ‘Internal Capabilities, External Networks, and Performance: A Study of Technology-Based Ventures,’ Strategic Management Journal, No. 22, pp. 615–640.#
49- Stinchcombe, A.L., 1965, ‘Social Structure and Organizations,’ in J.G. March (ed.), Handbook of Organizations, Chicago: Rand-McNally&Co, 142–194.#
50- Schoonhoven, C.B., K.M. Eisenhardt, and K. Lyman, 1990, ‘Speeding Products to Market: Waiting Time to First Product Introduction in New Firms,’ Administrative Science Quarterly, No. 35, pp. 177–207.#
51- Zhang, j. (2009). The performance of university spin-offs: An exploratory analysis using venture capital data. journal of Technology Transfer, Vol. 34, pp. 255-285. #