ارزيابي دانش و توانايي کارکنان دانشی در سازمانهاي دانشبنيان با استفاده از مدل اندازهگيري توانايي انساني شانون
الموضوعات :عباس افرازه 1 , محمد عليمرادي 2 , سجاد گلمحمدي 3
1 - دانشگاه صنعتي اميرکبير
2 - دانشگاه صنعتي اميرکبير
3 - دانشگاه صنعتي اميرکبير
الکلمات المفتاحية: مديريت دانش اندازهگيري دانش کارکنان دانشی سازمانهاي دانشبنيان,
ملخص المقالة :
باتوجه به بکارگيري مديريت دانش در سازمانهاي مختلف خصوصاً سازمانهاي دانشبنيان، اندازهگيري دانش جهت ارزيابي امري ضروري بهنظر ميرسد. از طرف ديگر ارزيابي مهارت، توانايي و دانش کارکنان دانشی شاغل در سازمانها و شرکتهاي دانشبنيان همواره بهعنوان عملي چالش برانگيز و مهم محسوب شده است. لذا در اين پژوهش جهت اندازهگيري توانایی، مهارت، دانش و شايستگي کارکنان دانشی ابتدا مدلهاي مختلف اندازهگيري دانش با توجه به هدف پژوهش مورد مقايسه واقع شده است، سپس مدل برگزيده که مدل اندازهگيري توانايي انساني شانون (توسعهيافته مدل ارزشگذاري اطلاعات شانون است که اين مدل ارزشگذاري، در علم مخابرات کاربرد وسيعي دارد) است در يک مطالعه موردي بکارگرفته ميشود که اين مدل بهعنوان يک ابزار براي تحليل وضعيت دانشي کارکنان دانشی و پيشبيني آينده کاري و سازمانهاي در برگيرنده آنها مورد استفاده خواهد بود. با استفاده از اين مدل، از يک طرف ميزان توانايي بالقوه و درجه رقابتپذيري هر دانشورز در مقايسه با ساير کارکنان دانشی مشخص گرديده و از طرف ديگر شايستگي گروهي کارکنان دانشی نيز مورد بررسي واقع ميشود. مدل برگزيده در اين پژوهش در يکي از شرکتهاي دانشبنيان کشور بکار گرفته شده و نتايج نيز ارائه گرديده است. نتايج اين مطالعه موردي پس از ارائه به شرکت مربوطه مورد استقبال مديران واقع شد بطوريکه از آن بهعنوان يک ابزار ارزيابي دانشي مناسب در تحليل کارکنان دانشی ياد گرديد. بکارگيري اين مدل برگزيده به مديران سازمانها و شرکتهاي دانشبنيان کمک مينمايد که با بينش مناسب نسبت به آينده خود و شرايط کارکنان دانشی، به تصميمسازي و تصميمگيري بپردازند.
، عباس؛ «مديريت دانش (مفاهيم، مدلها، اندازهگيري و پيادهسازي)»؛ انتشارات دانشگاه صنعتي اميرکبير، تهران، 1384.#
2- قنبري، سيروس؛ اسکندري، اصغر؛ «بررسي رابطه بين رهبري دانش با مديريت سرمايه فکري»، فصلنامه مديريت دولتي، شماره 4، زمستان 1391، صفحه 89-112.#
3- خديور، آمنه؛ شعبانالهي؛ نظافتي، نويد؛ «بررسي، طبقهبندي و مقايسه مدلهاي اندازهگيري دانش»، پنجمين کنفرانس ملي مهندسي صنايع، تهران، انجمن مهندسي صنايع ايران، دانشگاه علم و صنعت ايران, 1386.#
4- B. Van den Hooff, J. Vijvers, and J. De Ridder, "Foundations and applications of a knowledge management scan," European Management Journal, vol. 21, pp. 237-246, 2003.#
5- C. McInerney, "Hot topics: knowledge management–a practice still defining itself," Bulletin of the American Society for Information Science and Technology, vol. 28, pp. 14-15, 2002.#
6- S. P. Borgatti and I. Carboni, "On measuring individual knowledge in organizations," Organizational Research Methods, vol. 10, pp. 449-462, 2007.#
7- M. Lemon and P. S. Sahota, "Organizational culture as a knowledge repository for increased innovative capacity," Technovation, vol. 24, pp. 483-498, 2004.#
8- K. M. Jørgensen, "Conceptualising intellectual capital as language game and power," Journal of Intellectual Capital, vol. 7, pp. 78-92, 2006.#
9- D. Vera and M. Crossan, "Organizational learning and knowledge management: toward an integrative framework," 2003.#
10- J. Liebowitz, Knowledge management handbook: CRC press, 1999.#
11- M. H. Biosot, "knowledge assets," Oxford university press, pp. 10-13, 1998.#
12- T. H. Davenport, "Improving knowledge worker performance," in From Strategy to Execution, ed: Springer, 2008, pp. 215-235.#
13- Creotec. (2006). Knowledge, Creative & Passion, Website : www.creotec.com/index.php. #
14- G. Mohanta, V. Kannan, and K. Thooyamani, "Strategies For Improving Productivity Of Knowledge Workers-An Overview," Strength Based Strategies, pp. 77-84, 2006.#
15- P. Glossary. Glossary of Terms, Website : www.phredsolutions.com/glossary.html. #
16- W. Miller, "Fostering intellectual capital," HR Focus, vol. 75, pp. 9-10, 1998.#
17- Y.-H. Huang, "Measuring Individual and Organizational Knowledge Activities in Academic Libraries with Multilevel Analysis," The Journal of Academic Librarianship, vol. 40, pp. 436-446, 2014.#
18- N. Aharony, "Librarians’ attitudes toward knowledge management," College & Research Libraries, vol. 72, pp. 111-126, 2011.#
19- D. Delen, H. Zaim, C. Kuzey, and S. Zaim, "A comparative analysis of machine learning systems for measuring the impact of knowledge management practices," Decision Support Systems, vol. 54, pp. 1150-1160, 2013.#
20- M.-Y. Chen, M.-J. Huang, and Y.-C. Cheng, "Measuring knowledge management performance using a competitive perspective: An empirical study," Expert Systems with Applications, vol. 36, pp. 8449-8459, 2009.#
21- C. E. Shannon, "A Mathematical Theory of Communication" The Bell System Technical Journal, vol. 27, pp. 379-423, 623-656, 1948.#
22- H.-D. Kreft, Das Humanpotenzial. Germany: VWF, Verlag für Wiss. und Forschung, 2001.#
23- H.-D. Kreft, "How to measure human potential and how to use it on smartcards," Helsinki6 September 2001 2001.#
24- H.-D. Kreft, "Human potential: How knowledge can be measured," EconWPA2004.#
25- H.-D. Kreft, R. Kassing, O. Breidbach, J. Sillince, and L. Karvalics, "The discovery of operable knowledge features," SSRN_ID661561_code400044. pdf http://papers. ssrn. com/sol3/papers. cfm, 2004.#