مقایسه دیدگاههای مختلف درباره رابطه هوشمندی کسبوکار و مدیریت دانش
الموضوعات :
1 - دانشگاه خوارزمي
2 - دانشگاه خوارزمي
الکلمات المفتاحية: مدیریت دانشهوشمندی کسبوکاردانش صریحدانش ضمنییکپارچگی مدیریت دانش و هوشمندی کسبوکار,
ملخص المقالة :
امروزه، داشتن توانایی آیندهنگری و تصمیمگیری درست برای هر سازمانی ضروری است. سازمانهای موفق و پیشرفته برای بقا در محیط رقابتی و با تغییرات سریع راهبرد دانشمحوری را برگزیدهاند. روش مقابله با تغییرات و تصمیمگیری مناسب در مقابل آنها نقشی محوری در آینده سازمان ایفا میکند. دو مفهومی که در تصمیمگیریهای مدیران نقش اساسی ایفا میکنند، مدیریت دانش و هوشمندی کسبوکار هستند. هوشمندی کسبوکار و مدیریت دانش مفاهیمی با حوزه بسیار نزدیک به هم و شاید مشابه هستند که تاکنون روابط روشن و مناسب بین این دو مفهوم به درستی مشخص نشده است و بیشتر مدیران در تعیین مرز بین این دو مفهوم دچار مشکل میشوند. محققان درباره نوع ارتباط بین آنها نظرهای متفاوتی دارند. در این مقاله، ابتدا هوشمندی کسبوکار و مدیریت دانش تعریف خواهد شد و پس از آن دیدگاههای محققان مختلف درباره نوع ارتباط آنها بیان میشود. بهطور کلی، مشخص شده است که مدیریت دانش و هوشمندی کسبوکار هر دو اهداف مشترک دارند و فرآیند تصمیمگیری را بهبود میبخشند و پیادهسازی و اجرای این دو در سازمانها از مزیتهای رقابتی سازمان محسوب میشود. با این حال، مدیریت دانش شامل هر دو نوع دانش ضمنی و صریح است و دادههای غیرساختیافته را هم در نظر میگیرد. درحالیکه هوشمندی کسبوکار بیشتر روی دانش صریح تمرکز میکند. در نهایت با بیان ضعفهای هریک نتیجهگیری میشود که فارغ از نوع ارتباط این دو، مدیریت دانش و هوشمندی کسبوکار باید باهم ادغام شوند، چراکه هریک مزایا و معایبی دارند.
1- Herschel T.,R, E. and Jones, N. Knowledge management and business intelligence: the importance of integration. Journal of Knowledge Management, Vol. 9 (4), pp.45 – 55, 2005.#
2- Albescu, F. Pugna, I. and Paraschiv, D. Business Intelligence & Knowledge Management – Technological Support for Strategic Management in the Knowledge Based Economy. Revista Informatica Economică, nr. 4(48), 2008. #
3- Davenport, Thomas H. Laurence Prusak, "Working Knowledge", Harvard Business School Press; 2nd edition, 2000.#
4- Burk, Mike. “Knowledge Management: Everyone Benefits by Sharing Information”. 1999 [on-line].#
5- Alavi, M., Leidner, D. E. Review: Knowledge Management and Knowledge Management Systems: Conceptual Foundations and Research Issues. MIS Quarterly, 25(1), 2001. #
6- Jashapara, A. Knowledge Management: An Integrated Approach, Harlow, England, Pearson education Limited-Prentice Hall, 2004.#
7- Bhatt, G. D. Knowledge Management in Organizations: Examining the Interaction between Technologies, Techniques, and People. Journal of Knowledge Management, 5(1), 2001. #
8- Larissa T. Moss, Shaku Atre,”Business Intelligence Roadmap: The Complete Project Lifecycle for Decision-Support Applications”, Addison Wesley, 2003.#
9- Vandergriff, L. J. Welcome To The Intelligence Age: An Examination of Intelligence As A Complex Venture Emergent Behavior, The journal of information and knowledge management systems, Vol. 38 (4), pp. 432-444, 2008.#
10- Marren, P. The father of business intelligence, The Journal of Business Strategy. Boston, Vol. 25(6); pg. 5-8, 2004. #
11- Vinekar, V. V, T.C. Teng, J, Chennamaneni, A. The Interaction of Business Intelligence and Knowledge Management in Organizational Decision-Making. Journal of International Technology and Information Management, Vol. 18(2), 2009. #
12- White, c. The Role of Business Intelligence in Knowledge Management, available at : http://www.b-eye-network.com/view/720 accessed 15/11/2010.#
13- McCarthy, S. Business Intelligence versus Knowledge Management, Inside Knowledge, Volume 2(9), 1999.#
14- Wang H, Wang, S. A knowledge management approach to data mining process for business intelligence, Industrial Management & DataSystems ,Vol. 108(5), pp. 622-634, 2008. #
15- Blank, R. Is it Knowledge Management or Business Intelligence? Available at :http://aiimcommunities.org/e20/blog/it-knowledge-management-or-business-intelligence. Accessed 15/11/2010. #
16- O’Brien J. and Marakas G. Introduction to Information Systems, Fourteen edition, McGraw-Hill Higher Education, NewYork, 2008. #
17- Cheng. H., H, Lu,Y.B, Sheu, C. An ontology-based business intelligence application in a financial knowledge management system Expert Systems with Applications, Expert Systems with Applications. Vol 36, pp .3614–3622, 2009. #
18- Zhang, L., Li, J., and Yong Shi, Liu, X. .Foundations of intelligent knowledge management, Human Systems Management, Vol. 28 (4); pg. 145, 2009.#
19- Vesset, D, and McDonough,B. Taking lessons from KM to influence business intelligence pervasiveness. KM World, Vol. 18 (4), pg. 20-23, 2009.#
20- Stavrianos, M, Henderson, D. Collaborative Business Intelligence: Integrating BI and KM. Information Management Magazine. issue of DM Review's Extended Edition, 2006.#
21- Herschel, R. Knowledge Management and Business Intelligence, available. at: http://www.b-eyenetwork.com/view/7621. Accessed at 15/11/2010.#
22- Haimila, S. KM in practice: the helping hand of BI, KM World, Vol. 10(10),2010.#
23- Cook, C. and Cook, M.The Convergence of Knowledge Management and Business Intelligence, Auerbach Publications, New York, NY, 2000.#
24- Ahmad Khan,R and Quadri,S.M.K. Dovetailing of Business Intelligence and Knowledge Management: An Integrative Framework, Information and Knowledge Management, Vol 2, No.4, 2012.#