دانشگاه كارآفرين ، نظام ملي نوآوري و توسعه مبتني بر دانايي
الموضوعات :مهدی فاتح راد 1 , حمید رضا تقی یاری 2
1 - رئیس مرکز کارآفرینی و مرکز رشد فناوری های پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف
2 - دانشکاه شهید رجایی
الکلمات المفتاحية: كارآفريني , دانشگاه كارآفرين, نوآوری فناورانه, نظام ملي نوآوري, توسعه (اقتصاد)مبتنی بر دانایی,
ملخص المقالة :
تحقق توسعه مبتني بر دانايي كه از محورهاي اصلي چشمانداز 20 ساله و برنامه چهارم توسعه كشور است، نيازمند تشكيل و توسعه نظام ملي نوآوري به عنوان هادي و تسهيلكننده نظاممند تحقق نوآوري در سطوح كلان، ميانه و خرد در جامعه است. اين نظام با محوريت و بر پايه دانشگاه كارآفرين به عنوان نسل سوم دانشگاه، ظهور و بروز پيدا ميكند. بدين ترتيب، با بروز تحول در دانشگاه هاي سنتي و پذيرش نقش توسعه اقتصادي، دانشگاه كارآفرين علاوه بر آموزش و پژوهش، عامل تحقق نوآوري فناورانه به ويژه در فضاي فناوريهاي پيشرفته ميگردد و از اين طريق پايه هاي نظام ملي نوآوري مستحكم و زمينه براي تحقق توسعه مبتني بر دانايي فراهم ميشود. اين امر در كشورهاي مختلف دنيا و مستقل از فرهنگ و بوم داراي نمونه هاي موفق فراواني است كه بر پايه مفاهيم ياده شده به برخي از آنها ميپردازيم.