تبیین تاثير شبکهسازی R&D بر افزایش ارزش در SMEs
الموضوعات :
1 - دانشگاه آزاد اسلامي واحد كرج
2 - دانشگاه علوم تحقیقات
الکلمات المفتاحية: تحقیق و توسعه, شركتهاي كوچك و متوسط, خوشه, شبكهسازي,
ملخص المقالة :
در سالهاي اخير، اهميت و نقش شركتهاي کوچک و متوسط در کشـورهـاي صنعـتي و کشورهـاي در حـال تـوسعـه رو بــه افزايش بوده و بهدليل ظهور تکنولوژیهاي نوين در توليد و ارتباطات، تحولاتي در روشهاي توليد، توزيع و ساختار تشکيلاتي بنگاهها پديد آمده و در همين راستا اهميت واحدهاي کوچک و متوسط سير فزايندهاي پيدا نموده است. کشورهاي پيشرفته و تازه توسعه يافته بهمنظور تضمين رقابت در بازار آزاد و جلوگيري از انحصار شرکتهاي بزرگ، هميشه راهبردها و سياستهاي ويژهاي را براي ارتقاي صنايع کوچک و متوسط و تسهيل ورود شرکتهاي کارآفرين در عرصه اقتصادي اتخاذ نمودهاند. شبكه به گروهي از شركتها اطلاق ميشود كه در رابطه با پروژه خاصي با هم همكاري دارند و از تخصصهاي هم بهمنظور غلبه بر مشكلات معمول و روزمره و دستيابي به راندمان بهتر استفاده ميكنند. شبكهها بهعنوان بستر و موقعيت قوي در مبحث تجارت جهاني مطرح و از دهه 90 نيز در حوزه تجارت نوين و مساعدت در ايجاد نوآوريها در شركتهاي كوچك و متوسطٌ شديداً مورد توجه قرار گرفتند. از آنجا كه شركتهاي کوچک و متوسط قيود، مشکلات و فرصتهاي مشابه دارند، يك خط مشي شبکهاي مشابه، تسهيلات شبکهاي متناسب با ضرورتها و نيازهاي شركتهاي کوچک و متوسط فراهم ميکند، همچنين خوشهسازی و شبكهسازي شركتهاي کوچک و متوسط بهعنوان يك منبع مهم اطلاعاتي و ايدهسازي براي نوآوريهاي فرايند و توليد است. از سوي ديگر شركتهاي کوچک و متوسط مرتبط با هم، ميتوانند R&D منسجم داشته باشند که هزينه کلي آن از مجموع هزينههاي R&D هر شركتهاي کوچک و متوسط به تنهايي و جداگانه کمتر است. همچنين توسعه محصول، بهبود فرآيند، مشاورههاي مشترک و هماهنگي در بهبود فرآيندها در شركتهاي کوچک و متوسط قرار گرفته در نظام شبکهاي بسيار ثمربخشتر از فرآيند و مشاوره براي شركتهاي کوچک و متوسط مجزا از هم ميباشد. اخذ گواهينامههاي استاندارد و کدهاي مربوط براي تشکيلات شبکهاي سهلالوصولتر و کمهزينهتر است. همچنين شبکههاي آموزشي، امکان دسترسي به منابع آموزشي منسجم و مستمر را براي کليه شركتهاي کوچک و متوسط در شبکه فراهم ميآورد و بهطور كلي اينكه منافع ناشي از تشکيل شبکه شركتهاي کوچک و متوسط ميتواند رافع نيازهاي آنها در ارتباط با ورود به عرصه رقابت جهاني باشد. در اين مقاله سعي داريم تا ضمن بررسي نقش شبكهسازي R&D در ميان شركتهاي کوچک و متوسط، به چالشها و فرصتهاي حاصل از آن بپردازيم. همچنين به منافع و عوايدخوشهسازی و شبكهسازي ميان شركتهاي کوچک و متوسط پرداخته و خلق ارزشهاي حاصل از شبكهسازي R&D در موفقيت و پيشرفت شركتهاي کوچک و متوسط در بازار رقابت را مورد تحليل قرار خواهیم داد.