تاثیر بهینه تجارت الکترونیک بر مدیریت زنجیره تامین
الموضوعات :هادی حیدری قره بلاغ 1 , سعید محب ربانی 2 , حسام زند حسامی 3
1 - -
2 - -
3 - دانشگاه آزاد اسلامی قزوین
الکلمات المفتاحية: تجارت الکترونیک, مدیریت زنجیره تامین, مبادله الکترونیک داده ها,
ملخص المقالة :
مزیت رقابتی یک سازمان، به میزان زیادی وابسته به کارآمدی زنجیرۀ تأمین آن سازمان است. امروزه مدیریت زنجیره تأمین ، یک بدنۀ در حال رشد از ابزارها و فن آوریها، برای هماهنگی و بهینه سازی فرآیندهای کلیدی، از جمله: کاهش هزینه ها، افزایش کیفیت، تسهیل توزیع، افزایش رضایت مشتری و ... است و در این راستا مدیریت زنجیره تأمین در جهت نیل به این اهداف و افزایش فرصت ها، باید هماهنگی بین اعضای زنجیره اش را ارتقاء دهد. با رشد فن آوری اطلاعات، در سالهای اخیر شاهد هستيم، تجارت الکترونیک باعث تحول در ارکان مدیریت تأمین شده است. به ویژه اینترنت که بخش لاینفک و ضروری تجارت الکترونیک است، دارای پتانسیل و ظرفیت بالایی برای کارا کردن زنجیره تأمین مي باشد. این مقاله، با توجه به مفاهیم تجارت الکترونیک و مدیریت زنجیرۀ تأمین، به بررسی عوامل تاثیر گذار بر اقتباس فن آوری در یک سازمان و پیرو آن، تأثیر تجارت الکترونیک به عنوان یک فن آوری نوظهور، بر بخش های مختلف زنجیره می پردازد. توسعه SCM و تغییر در استراتژی واحدهای تجاري همگام با پیشرفت تجارت الکترونیک، با وجود مشکلات و موانع ذاتی، لزوم پاسخگویی به چالش های پیش روی این فن آوری جهت اجرایی کردن و پیاده سازی را ضروری می سازد.