مطالعه و تحلیل ماهیت، اصول، حدود، انواع و منابع معرفت شناسی
الموضوعات :محمد فرج زاده 1 , محمدرضا سرمدی 2
1 - دانشگاه آموزگاری تاجیکستان
2 - دانشگاه پیام نور، مرکزتهران
الکلمات المفتاحية: معرفتشناسی, ماهیت معرفت, منابع معرفت, انواع معرفت, شناخت,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر به « مطالعه و تحلیل ماهیت معرفت شناسی،اصول،حدود،انواع ومنابع معرفت » می پردازد. هدف این پژوهش نظری،کاربردی وباروش توصیفی، تحلیلی انجام شده است. یافته های پژوهش حاکی ازآن است که علم ومعرفت بااستفاده ازمنابع مختلف چون طبیعت ،عقل ،وحی و...به دست می آیدوعدم دست یابی به این معارف سبب محرومیت برای نیل به هدف نهایی است. واز آن جایی که به شیوه های مختلفی می توان به ایجاد معرفت در فراگیران پرداخت معلمان باید با استفاده از این گونه مطالعات فلسفی ، تربیتی بهترین راه کسب معرفت را مورد توجه قرار دهند..چراکه، معرفت ممکن ،فقط وقتی یافت می شود که معرفت فراهم آمده توسط تجربه، مسبوق به معرفت ذات شئی باشد و در این راه آنچه که مهم است اینست که هدف در تعلیم و تربیت باید با شناخت همراه باشد.پس نگاه انسان شناسانه اگزیستانسیالیسم ، ریشه کسب شناخت و معرفت را در خود انسان جستجو می کند، بنابراین در مدارس باید آزادی عمل بیشتری به دانش آموز داده شود تا با انتخاب گری و با توجه به نیازها و حالات روان شناختی خود، به کسب و جستجوی دانش ومعرفت بپردازد.
آوی، اکبرت، 1358، سیر فلسفه در اروپا، ترجمه¬ی علی اصغر حلبی، تهران، انتشارات زوار.
بازرگان دیلمقانی، فریدون،1385، آشنایی با فلسفه¬ی آموزش و پرورش، تهران، سمت، چاپ هفتم.
بهشتي، سعيد،1377، مباني معرفت شناختي تعليم و تربيت اسلامي، روان شناسي و علوم تربيتي، ش 3.
پاپکین، استرول،1360، کلیات فلسفه، ترجمه، سید جلال مجتبوی، تهران، حکمت.
پاک سرشت، محمدجعفر،1385، مکاتب فلسفی و آراء تربیتی، تهران، سمت، چاپ ششم.
جعفری، محمدتقی،1378، تفسیر و نقد تحلیل مثنوی جلال الدین محمد مولوی، جلد14، انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ اول.
جعفرى، محمّدتقى، 1378،تعليم و تربيت اسلامى.
جعفرى، محمّدتقى، 1378،تفسیر و نقد تحلیل مثنوی جلال الدین محمد مولوی جلد 6، انتشارات اسلامی، چاپ اول .
جعفرى، محمّدتقى، 1378،عرفان اسلامی، موسسه نشر و تدوین آثار علامه جعفری، چاپ سوم سال.
حسین زاده، محمد،1378، معرفتشناسی چاپ سوم، قم، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
حسین زاده، محمد،1380، معرفتشناسی ،چاپ هفتم،انتشارات مدرسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، قم.
خاتمی، محمود، 1382، پدیدارشناسی دین، پژوهشگاه فرهنگ و نشر اسلامی.
راسل، برتراند،1361، تاریخ فلسفه¬ی غرب، ترجمه¬ی نجف دریابندری، جلد اول، تهران، انتشارات پرواز
رضایی، محمد هاشم ،1387،دیدگاهای معرفتشناسی برنامه درسی در نظام آموزشی باز و از راه دور ، نشریه پیک نور ، سال ششم ، شماره سوم.
زیبا کلام، فاطمه،1378، اصول و فلسفه¬ی تعلیم و تربیت، چاپ بیست و دوم، تهران، امیرکبیر.
شریعتمداری، علی، 1366، اصول تعلیم و تربیت، چاپ هفدهم ،انتشارات دانشگاه تهران.
شریعتمداری، علی،1364 ، فلسفه، چاپ چهارم، انتشارات جهاد دانشگاهی.
شریعتمداری، علی،1373، فلسفه: مسائل فلسفی، مکتب های فلسفی، مبانی علوم، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ نهم.
شعاری نژاد، علی اکبر،1377، فلسفه¬ی آموزش و پرورش، چاپ پنجم، تهران، امیر کبیر.
شعاری نژاد، علی اکبر،1386، فلسفه¬ی آموزش و پرورش، چاپخانه سپهر، تهران، چاپ هشتم
شیروانی، علی،1382، کلیات فلسفه، چاپ سوم، قم، نصایح.
شيرواني، علي،1390، تبيين فلسفى وقوع تجربه دينى از نظر ابن سينا، معرفت فلسفي، ش 3، ص 71ـ102.
علامه طباطبایی، محمدحسین، 1350، اصول فلسفه و روش رئالیسم، جلد2،باپاورقی استاد مطهری، دفترانتشارات اسلامی، سال ،مقدمه مقاله پنجم.
علی نجفی، محمد توفیق، 1389، مطالعه ی مبانی انسان شناسی و معرفتشناسی نظام آموزش از راه دور، دانشگاه پیام نور، تهران، تعداد کل صفحات 232.
فروغی،محمدعلی،137، سیر حکمت در اروپا، چاپ گلشن، چاپ سوم.
فعالی، محمدتقی،1377، درآمد بر معرفتشناسی دینی و معاصر، چاپ اول، قم، معاونت امور اساتید و دروس معارف اسلامی(معارف).
کاردان علیمحمد، 1387، سیر آراء تربیتی در غرب، تهران انتشارات سمت.
کاردان، علیمحمد،1381 ، سیر آراءتربیتی در غرب، چاپ اول، تهران، سمت.
کانت، امانوئل،1372،اندیشه هایی درآموزش وپرورش، ترجمه دکترغلامحسین شکوهی، انتشارات دانشگاه تهران،.
گوتک جرالدال، 1385، مکاتب فلسفي و آرائ تربيتي، ترجمه محمد جواد پاک سرشت، تهران: انتشارات سمت.
مصباح یزدی، محمدتقی،1370، آموزش فلسفه، جلد1، انتشارات سازمان تبلیغات اسلامی، چاپ دوم.
معلمی، حسن، 1378، نگاهی به معرفتشناسی در فلسفه اسلامی، مرکز نشر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، چاپ اول،.
معلمی، حسن،1378، معرفتشناسی، چاپ اول، تهران، کانون اندیشه جوان.
معلمی، حسن،1378، نگاهی به معرفتشناسی در فلسفه¬ی اسلامی، چاپ اول، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه¬ی معاصر.
معلمی، حسن،1380، معرفتشناسی در فلسفه¬ی غرب، تهران، موسسه¬ی فرهنگی دانش و اندیشه ی معاصر، چاپ اول.
معلمی، حسن،1380، نگاهی به معرفتشناسی در فلسفه غرب، تهران، موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر 222صفحه .
معینان، داود،1384، گذری بر فلسفه¬ی تعلیم و تعلم تربیت، انتشارات شهر آب، تهران.
مقیمی مورد راز، سید هدایت، 1388، بررسی دیدگاههای معرفتشناسی ابوعلی سینا و دلالت¬های آن در زمینۀ فرایند یاددهی یادگیری، دانشگاه پیام نور مرکز تهران، تعداد صفحات: 146.
نقیب زاده، میر عبدالحسین، 1374، نگاهی به فلسفه¬ی آموزش و پرورش ،تهران، انتشارت طهوری.
نقیب زاده، میر عبدالحسین،1380، درآمدی به فلسفه، انتشارات طهوری.
نقیب زاده، میرعبدالحسین، 1374،تربیت اخلاقی ازدیدگاه کانت، پژوهش های تربیتی فصلنامه علمی پژوهشی موسسه تحقیقات تربیتی دانشگاه تربیت معلم، دوره جدید، جلد سوم، شماره 4و3 ، پاییز و زمستان.
نقیب زاده، میرعبدالحسین ، 1379،نگاهی به فلسفه آموزش وپرورش،انتشارات طهوری،چاپ یازدهم،پاییز .
نلر،جی ،اف ،1385، آشنایی با فلسفه¬ی آموزش و پرورش، ترجمهی فریدون بازرگانی، دیلمقانی، انتشارات سمت، تهران.
نیچه، فریدریش،1380، فلسفه، معرفت حقیقت، ترجمه¬ی فرهادپور، تهران، هرمس.
نیکزاده ، محمود،1375، کلیات فلسفه¬ی تعلیم و تربیت، انتشارات کیهان.
وایتهد، آلفرد نورث، 1376، سرگذشت اندیشه¬ها، ترجمه دکتر عبدالرحیم گواهی، نقد و بررسی از استاد علامه محمدتقی جعفری، انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ دوم.
هاملین، دیوید،1374، تاریخ معرفتشناسی ترجمه، شاهپور اعتماد، چاپ اول، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.