جایگاه و اهمّیّت کرونا ( شفقت) در مکتب مهایانه بودایی و مکتب خراسان عرفان اسلامی
الموضوعات :فرشته نعیمی 1 , ابوالفضل محمودی 2
1 - علوم و تحقیقات تهران
2 - دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران
الکلمات المفتاحية: کرونا, شفقت, برهمه ویهاره, بدهیستوه,
ملخص المقالة :
کرونا ( شفقت) از مهمترین ارکان تفکر بودایی است و در تمامی مکاتب از اهمّیّت خاصی برخوردار است. در فرقه هینهیانه ( تهرواده)، کرونا یکی از چهار برهمهویهاره ( نگرش متعالی) است. هر چند که کرونا یکی از مقامات ارهت است اما مشخصهی اصلی او نیست. در فرقه مهایانه، تأکید خاصی بر اهمّیّت کرونا میشود.در این فرقه به جز راههای هشتگانه برای توقف رنج، راه بدهیستوه را مطرح میکنند، آرمان بدهیستوه رهایی همه موجودات از رنج است. به همین دلیل سالک مهایانی نیروانهی خودش را به تعلیق در میآورد و با قلب مشفق عظیماش، همهگونه راه و روش را به کار میبندد ( اوپایه) تا انسانهایی که هنوز در تاریکی سیر میکنند نجات یابند. مهر بیکران و آرزوی رهایی و نیکبختی که از احساس همدردی و باور به یکسانی ذاتی همه موجودات سرچشمه میگیرد، صفت ویژه و برجسته بدهیستوگان است. در عرفان اسلامی مفاهیم متناظر با کرونا ( شفقت، محبّت، رحمت و ... ) اهمّیّت والایی دارد و یکی از عالیترین و مهمترین احوال عارف است که در این مقاله به اهمّیّت کرونا و مفاهیم متناظر با آن در مکتب مهایانه بودایی و مکتب خراسان عرفان اسلامی پرداخته شده است.
قرآن کریم.
استیس، و.ت، 1384 ش، عرفان و فلسفه، ترجمه: بهاءالدین خرمشاهی، تهران: سروش، چاپ ششم.
السلمی، ابوعبدالرحمن محمدبن الحسینی،1369 ش، مجموعه آثار السلمی، 3 جلد، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
بقلی شیرازی، روز بهان، 1426ق، مشربالارواح، بیروت : دارالکتب العلمیه.
بهاء ولد، محمدبن حسین خطیبی بلخی، 1382ش، معارف بهاءولد، تصحیح: بدیع الزمان فروزانفر، تهران: طهوری.
پاشایی، علی، 1361ش، بودا، تهران: مروارید.
خواجه انصاری، عبدالهبن محمد،1387ش، منازل السائرین، ترجمه: عبدالغفور روان فرهادی، به کوشش: محمد عمار مفید، تهران: مولی، چاپ سوم.
داسگوپتا، سورندرانات،1394 ش، سیر تحول عرفان هندی، ترجمه: ابوالفضل محمودی، تهران: سمت، قم: دانشگاه ادیان و مذاهب، چاپ اول.
صابری، علی محمد، 1390ش، سلطان عشق، بررسی آراء و اندیشههای شیخ احمد غزالی توسی، تهران: علم، چاپ اول.
عزّالدین کاشانی، محمودبن علی، 1388ش، مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه، تصحیح و مقدمه و تعلیقات: جلالالدین همایی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ دهم.
غزالی، احمد؛ باخرزی سیفالدین، 1385ش، دو رساله¬ی عرفانی در عشق، به کوشش: ایرج افشار، تهران: منوچهری، چاپ سوم.
عفیفی، ابوالعلاء،1380ش، شرحی بر فصوص الحکم، ترجمه: نصراله حکمت، تهران: الهام.
قشیری، عبدالکریم بن هوازن، 1385ش، رساله قشیریه، تصحیحات و استدراکات: بدیع الزمان فروزانفر، تهران: علمی و فرهنگی، چاپ نهم.
کلاباذی، ابوبکر محمد، 1371ش، تعرف، به کوشش: محمد جواد شریعت، تهران، اساطیر، چاپ اول.
مولوی، جلالالدین محمد،1371ش، مثنوی معنوی (براساس نسخهی نیکلسون)، تهران: نشر بهزاد.
ولفگانک شومان، هانس،1362ش، آئین بودا: طرح تعلیمات و مکتبهای بودایی، ترجمه: ع. پاشایی، تهران: مروارید، چاپ اول.
Aronson, Harvey B ,2008, Love and Sympathy in Theravada Buddhism, Delhi, Motial, Banarsidass.
Bowker, john(ed), 1997, The Oxford Dictionary of Religions, New York, Oxford University Press.
Buddhist Text through the Ages, 1964, Tr and coment. By Edward Conze, New York, Evanston and London: Harper and Row Publication.
shodhyanga , “ the Conception of the ten stages of the Buddhisattva” , infilibnet . Ac . in
Chitkara, M.G, “bodhisattva philasaphy” Encyclopedia of Buddhism: A world faith main currents in Buddhism , New Delhi , A .P. H , publishing corporation.
Dhammapada the way of the Truth, translated : from the Pali by sangharakshita, published by wind horse publications ISBN.
Flower Adornment Sutra(AvatamsakaSura) The Pure Conduct, 1982, Chap. 11, tr, from Chin. Buddhist text translation Society, eds. Bhikshuni Heng Ch`ih, Upasika Kua Tsai, Dharma Real Buddhist University, Buddhist text Translation Society.
Gethin , Rupert , 1998 , “ the Foundation of Buddhist” , London , oxford university press
Harvey, Peter,1990, An Introduction to Buddhism, Cambridge, University Press.
______, 2000, An Introduction to Buddhist Ethics: foundation , values , Issues , Cambridge: Cambridge university press.
Irons, Edward A (ed), 2008, Encyclopedia of Buddhism, Newyork, facts on file.
Makaransky, john, 2012, compassion in Buddhist psychology, ed:by christaphek, Germer and Ronald D , Sigel, Guillford Press.
Magee, Bryan, 1998, The Story of Philosophy. London, Dorling Kindersley.
Nyanatiloka, ven, (ed), 1980, Buddhist Dictionary, manual of Buddhist terms and Doctrines, Buddhist publication society.
Prophet , Elizabeth Carle, 2009, The Buddhic Essence: Ten Stages to Becoming Buddha, Gardiner, Montana: Summit University Press.
ShahKazemi, Reza, 2010, Common Ground between Islam and Buddhism, Canada, Fonsvitare.
Suzuki, Daisetz Teitaro,1907, Outline of Mahayana Buddhism, London : Luzac and company.
The lotus sutra, 2009, Translation and introduction by Gene Reeves, Boston, Wisdom Publications.
The Sutta-Nipata, a Collecction of Verses Being One of the Canonical Books of the Buddhists, 1881, tr. V. Fausboll, in The Sacred Books of the East, Volume 10 part 2, ed. F. Max. Muller, Oxford: Clarendon Prees.
The Ten Bhumis, “ The Stages of Bodhisattvahood” http: //www. heartspace. Org/writings/traditional/TenBhumis. html.
“The Ten Perfections”, http: //www. dhammatalks. org/Archiv/Writings /StudyGuides/TheTenPerfections. Htm
The Ten Stages: Book Twenty Six of Avatamsaka Sutra, Pdf downloaded from: http: //www. scribd. Com/doc/79020490/Avatamsaka-Sutra-Flower-Garland-Sutra-3-4
Thomas, Edward j, 2000, The History of Buddhist thought, Newyork, Dover Publications.
Williams. paul, 2002, Buddist Thought, London and Newyork, Routledge.
______, 2009, Mahayana Buddhism: the Doctrinal Foundations, London and New York: Routledge.