علم ارجمند از دیدگاه ملاصدرا
الموضوعات :سیدمحمد موسوی 1 , مهدی خادمی 2 , علیرضا پارسا 3 , میثم اکبرزاده 4
1 - دانشگاه پیام نور
2 - دانشگاه پیام نور
3 - مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نورکشور/ مرکز دکترا
4 - دانشگاه پیام نور
الکلمات المفتاحية: حکمت متعالیه, علم ارجمند, ملاصدرا, عقل.,
ملخص المقالة :
همواره فلاسفه بزرگی در جهت یافتن دانش برتر تلاش نموده اند. این تلاشها سبب ظهور اندیشه ها و مکتب هایی با هدف کمال و سعادت انسانی گشته است. در این مقاله تلاش شده است تا با تکیه به دیدگاه ملاصدرا به عنوان بنیان گذار حکمت متعالیه و نیز توجه ویژه وی به فلاسفه پیشین و دیدگاه های متنوع آنان، در نهایت، بابررسی ملاک های علم ارجمند از منظر هر کدام از گرایش های پیش از خود، و عنایت به محدودیت عقل گرایی محض فلاسفه، تقلیدی بودن کلام متکلمین، بدون برهان بودن عرفان ، محدودیت حس و تجربه دانشمندان علوم تجربی و ایرادات متعدد دیگری که بر هر یک از آن ها وارد است، نظر نهایی وی را مطرح نماید. ملاصدرا در نهایت معتقد است، دانشی می تواند برتر از دیگر دانش ها باشد که بتواند راه دل و کشف و شهود را با تعقل و استدلال ترکیب کرده و با تأیید وحی و سنت، فراروی بشر گذارد و این راه جز از طریق حکمت متعالیه میسر نیست.
1- ابن رشد، محمد بن احمد،(1377 ش)، تلخیص مابعدالطبیعه، تهران، حکمت، اول.#
2- ابن منظور،محمد بن مکرم،(1405ق)، لسان العرب، قم، دار احیاءالتراث العربی، اول.#
3- ابن عربی، محی الدین، (بی تا)، فتوحات المکیة، بیروت، دارصادر.#
4- حسن زاده کریم آبادی، داود؛ (1390)، اسفار اربعه در عرفان اسلامی، حکمت عرفانی، سال اول، شماره دوم.#
5- سهروردی، شهاب الدین یحیی(شيخ اشراق)،(1375)، مجموعه مصنفات شیخ اشراق، تهران، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی. #
6- صدر الدین، محمد بن ابراهیم(صدرالمتألهین)،(بی تا)، ایقاظ النائمین، بی جا، انجمن اسلامی حکمت و فلسفه ایران.#
7- همو ،(1366 الف)، تفسیر القرآن الکریم، ترجمه محمد خواجوی، قم، بیدار،.#
8- همو،(1981 م)، الحکمة المتعالیة فی الاصفار الاربعة العقلیة، بیروت، داراحیاء التراث.#
9- همو،(1340)، رساله سه اصل، تهران، دانشگاه علوم معقول و منقول تهران.#
10-همو ،(1366 ب)، شرح اصول کافی، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، تهران، اول.#
11- همو، (1360 )، الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیة، مشهد، المرکز الجامعی للنشر، دوم.#
12- همو،(1381 ) ، كسر الاصنام الجاهلية، تهران، بنیاد حکمت صدرا، اول.#
13-همو،(1354 )، المبدء و المعاد، تهران، انجمن حکمت و فلسفه ایران.#
14- همو،(1363 الف)، المشاعر، تهران، کتابخانه طهوری، دوم.#
15- همو ، (1363 ب)،مفاتیح الغیب، تهران، مؤسسه تحقیقات فرهنگی، اول.#