مدل سازی ویژگیهای بسته بندی محصولات غذایی وتاثیرآن بر روی تصمیم گیری خرید مشتریان با رویکرد اخلاقی
الموضوعات :داریوش زارعی 1 , حسین وظیفه دوست 2 , وحید رضا میرایی 3
1 - دانشگاه آزاد واحد قشم
2 - عضو هیات علمی واحد علوم تحقیقات تهران
3 - دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز
الکلمات المفتاحية: افزایش فروش, بسته بندی, مدل ها, رقایت, مصرف کننده, تولیدکننده, اخلاقی,
ملخص المقالة :
یکی از اجزای بسیار تاثیر گذار در فرایند فروش الگویی است که برای ساختار بسته بندی طراحی و انتخاب می شود. این طراحی گاهی الهام گرفته از عناصر مرتبط با محصول مثل هندسه محصول، منشا محصول یا جغرافیای تولید محصول می باشد.در شرایطی که امروزه مشتری ها از قدرت انتخاب بیشتری نسبت به گذشته برخوردار هستند، تمایلی به مشاهده توضیحات و مواد تشکیل دهنده هر یک از این محصولات برای مقایسه آنها ندارند.البته با توجه به اینکه هنوز در کشور ما فرهنگ خرید بر مبنای خرید فله و باز است هنوز راه درازی در پیش داریم تا شاهد رشد و رونق بسته بندی های محصولات باشیم ولی این روزها صادرکنندگان متوجه این شده اند که بدون توجه به این بخش توفیقی در بازار جهانی نخواهند داشت و همگان می دانیم که به خاطر همین بسته بندی بود که بازار زغفران را به اسپانیا واگذار کردیم و اگر تولید کننده ای گوشه چشمی به بسته بندی نشان می دهد در راستای ارتقای بسته بندی محصولاتش از بد به متوسط است و هنوز جایی برای بسته بندی های خلاقانه در صنعت کشور در نظر گرفته نشده است.براین راستادراین نوشتارانواع مدل هاونظریه های بسته بندی راهم ازلحاظ اخلاقی و اعتقادی نظریه های مختلف دانشمندان موردبررسی قرارداده ایم, باشد که بتوانیم گامی درراستای کمک به تولیدکنندگان و افزایش فروش آن هابرداریم.
Banerjee, S. (2013). An Empirical Analysis on Attitude of Indian Consumers towards Packaging & Labelling across Different Product Categories. Journal of Marketing & Communication.
-Clement, J. (2007). Visual influence on in-store buying decisions: an eye-track experiment on the visual influence of packaging design. JOURNALOF MARKETING MANAGEMENT.
George, B., & Yaoyuneyong, G. (2010).Impulse buying and cognitive dissonance:a study conducted among the spring breakstudent shoppers. YOUNG CONSUMERS.
-Kreuzbauer, R., & Malter, A. J. (2005).Embodied Cognition and New Product Design:Changing Product Form to Influence Brand Categorization*. Journal of Product Innovation Management, 22(2).
-Liu, Y., Tao, F., & Liu, F. (2006).STUDY ON VALUE-BASED MODEL OF PRODUCTS PACKAGE
MANAGEMENT. in International Federation for Information Processing, p.356-362.
Marshall, D, Stuart, M & Bell, R. (2006).Examining the relationship between product package colour and product selection in pre-schoolers. Food Quality and Preference, p.
Metcalf, L., Hess, J., Danes, J., & Singh,J. (2012). A mixed-methods approach for designing market-driven packaging.Qualitative Market Research: An International Journal, p.
- Mitchell, V.-W., & Papavassiliou, V. (1999).Marketing causes and implications of consumer confusion. Journal of Product & Brand Management, 8(4)..