بررسی کارکرد مصلحت در تربیت و اخلاق نگاری در مواجهه با اطفال
الموضوعات : Ethics and Islamic Educationعلی اصفهانیان 1 , سید محمد موسوی بجنوردی 2 , سید محمد حسینی 3
1 - دانشگاهآزاد اسلامی واحد تهران شمال
2 - دانشگاه آزاد تهران شمال
3 - دانشگاه آزاد تهران جنوب
الکلمات المفتاحية: صلحت, اخلاق, تربیت, منافع, حمایت,
ملخص المقالة :
از آنجا که در تحقق تربیت عالیه برای اطفال در مواجهه با مسایل جدید حادثشده بهترین معیار، استفاده از عنصر «مصلحت» است، این پژوهش، با استفاده از ویژگیهای مصلحت در فقه و با بیان معیارها و دستورالعملهای اخلاق اسلامی، مصالح بنیادین در تربیت را برای اطفال ترسیم میکند. الگوی اخلاقی و تربیتی مورد نظر با تاکید بر حوایج معنوی اطفال تشریح شدهاست. با استفاده از روش تحلیلی و توصیفی و با در نظر داشتن ابعاد زندگی اطفال و رعایت ظرافتهاي مخصوص مواجهه با آنان، ضعف مفهوم مصالح تربیتی اطفال در مقام استنباط و اجرا، مورد بازنگری جامعی قرار گرفته و تربیتِ به نحو احسن، که میبایست با ارزشهاي اخلاقی و موازين حقوق اسلام همسو گردد، بیان میشود. چگونگی اجرای مصلحت و اخلاق مداری در امور تربیتی اطفال، کارکرد اساسی در رشد و کرامت اطفال داشته و تشخیص و تکلیفمداری آن به والدین و ولی واگذار شدهاست. شيوه بیان حدود مصلحت در امور تربیتی و اختیارات اولیا و ولی، دچار کاستیهای فراوانی است و باید با احصاء محورهای اصلي مصالح تربیتی، دامنه رفتار والدین و ولی را به منظور تحقق اخلاق حسنه در مواجهه با امور تربیتی و تأمين منافع عالي اطفال، هدفمند نمود.
