تبیین پارادایم توحیدی آموزش صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست
الموضوعات :منصور شاه ولی 1 , علی اصغر قاسمی 2
1 - دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز
2 - دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز
الکلمات المفتاحية: پارادایم توحیدی, آموزش صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست, اسلام. ,
ملخص المقالة :
تخریب منابع طبیعی و محیط زیست از پارادایم انسان مدرن و رابطه ی او با خویشتن و جهان هستی ناشی می شود. بنابراین تلاش برای رفع این بحران ها و رفتار صحیح اخلاقی با آن ها باید از اصلاح پارادایم آغاز شود. در این بررسی، از روش اسنادی برای مرور و نقد اسناد آموزش صیانت منابع طبیعی و محیط زیست و از روش تبیینی برای توصیف چرایی و ضرورت تبیین پارادایم توحیدی در آموزش صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست استفاده گردید. تبیین هستی شناسی، شناخت شناسی، روش شناسی، انسان شناسی و ارزش شناسی پارادایم توحیدی آموزش صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست مهم ترین یافته های این مطالعه می باشند. اگر چه راه های گوناگون برای پیشگیری بحران های زیست محیطی توصیه می شود، امّا محققّان و برنامه ریزان بر این باورند که اتکاء صِرف بر توصیه های فنّی، چاره ساز نیست. زیرا این بحران ها نشانه ی فاجعه ای بزرگتر یعنی پارادایم های مبتنی بر دوری انسان از مبداء و خالق هستی است. لذا نیازمند پارادایم توحیدی برای آموزش صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست با لحاظ داشتن "دانش ماوراء الطبیعه"، " دانش علمی/ تحلیلی" و "دانش و اخلاق قدسی" هستیم که می تواند مورد استفاده برنامه ریزان و مسئولان منابع طبیعی و محیط زیست کشور قرار گیرد
1. ابدی، بیژن. (1392). شبیه سازی رفتار مصرف انرژی گلخانه داران استان یزد با تاکید بر پارادایم متعالی. رساله دکتری ترویج و آموزش کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز.
2. اسراری، الهام.، و آرام، مهرداد. (1387). نگاهی به محیط زیست از دیدگاه قرآن کریم. مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق(ع). جلد سوم مجموعه مقالات بخش مقاله نویسی بیست و پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم. انتشارات سازمان اوقاف و امور خیریه. قابل دسترس در: http://rcu.isu.ac.ir.
3. اشرف، سید علی. (1369). مفاهیم اسلامی و جامعه نوین، ترجمه بهرام محسن پور، صص57-37.
4. ایمان، محمد. تقی. (1387). ارزیابی پارادایمی انسان به عنوان عنصر اساسی در طراحی پارادایم الهی، فصلنامه حوزه و دانشگاه: روش شناسی علوم انسانی، سال چهاردهم، شماره 54، صص46-25.
5. ایمان، محمد. تقی. (1385). کارگاه پارادایم های علوم انسانی. بخش علوم اجتماعی دانشگاه شیراز.
6. بزی، خدارحم. (1381). ایدئولوژی اسلامی و محیط زیست، فصلنامه وقف میراث جاویدان، شماره 39 و40، صص55-48.
7. جوادی آملی، عبدالله. (1386). اسلام و محیط زیست. انتشارات مرکز نشر اسرا.
8. حاج مومنی، علی اکبر. (1375). دین و دنیای معاصر، نامه فرهنگ، شماره23، صص166-163.
9. حجازی، یوسف. (1385). چهار بنیان آموزش کشاورزی و منابع طبیعی. انتشارات پونه. چاپ اول.
10. خورسندی طاسکوه، علی. (1387). گفتمان میان رشته ای دانش. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی. صص270-267.
11. شاه ولی، منصور. (1393). جزوه درسی بینش های فلسفی در آموزش. دوره ششم دکتری آموزش کشاورزی دانشگاه شیراز: بخش ترویج و آموزش کشاورزی. نشر نشده.
12. شاهولی، منصور. (1392). تبیین پارادایم متعالیه نوآوری برای تحقق پایداری، در: مجموعه مقالات دومین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، تهران، اردیبهشت ماه 1392، صص1267-1245.
13. شاه ولی، منصور. (1375). آیا کشاورزی پایدار ریشه در توصیه های فنی و /یا مذهب و فلسفه دارد؟ در: مجموعه مقالات اولین سمینار اقتصاد کشاورزی ایران، جلد دوم، دانشگاه سیستان و بلوچستان، صص692-676.
14. شاه ولی، منصور.، و امیری اردکانی، محمد. (1392). روش شناسی پژوهش در دانش بومی کشاورزی. تهران: انتشارات سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی.
15. شاه ولی، منصور.، و شاه مراد، لیلا. (1390). تبیین رویکرد متعالیه برای آموزش زیست محیطی ایران 1404. در همایش ملی آموزش در ایران 1404. تهران، 7 تا 8 آذر ماه، در لوح فشرده مقالات، کد مقاله311. ص70.
16. شاه ولی، منصور.،عربی،قادر.،و بیژنی،مسعود.(1382).یادگیری دانش سه گانه.اصفهان:انتشارات نصوح.
17. شاه ولی، منصور.، کشاورز، مرضیه.، و غلامعلی زاده، ثمیه. (1387). تبیین بنیان های فلسفی الگوی ترویج کشاورزی تحت شرایط جهانی شدن. دو ماهنامه علمی- ترویجی جهاد، سال 27، شماره 285 و 286، صص33-6.
18. شاه ولی، منصور.، و ملکیان، عاطفه. (1393). طراحی الگوی ارتباطی و اطلاع رسانی به منظور توانمندسازی زنان عضو صندوق اعتبارات خُرد روستاي لپویی استان فارس با پارادایم توحید محور، در: فصلنامه روستا و توسعه، سال17، شماره3، صص68-43.
19. شكوهي، حسين. (1372). جغرافيا و مذهب. فصلنامه تحقيقات جغرافيا، شماره 30 .
20. عابدی سروستانی، احمد.، شاه ولی، منصور.، و محقق داماد، سید مصطفی. (1386). ماهیت و دیدگاه های اخلاق زیست محیطی با تاکید بر دیدگاه اسلامی. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال2، شماره 1 و2، 72-59.
21. فصیحی، امان الله. (1389). بررسی کارآمدی نظریه کارکردگرایی. مجله معرفت فرهنگی اجتماعی. سال اول، شماره دوم، صص 131-109.
22. محقق داماد، سید مصطفی. (1390). الهیات در محیط زیست (گزارشی از آرمان شهر علامه اقبال لاهوری)، فصلنامه اخلاق زیست محیطی، سال اول، شماره اول، صص192-171.
23. محمدی، مسلم. (1390). ابعاد هویت یابی نظام اخلاقی دین با تاکید بر جنبه های کارکردگرایی. فصلنامه علمی- پژوهشی اندیشه نوین دینی، سال7، شماره 27، صص98-77.
24. محمودزاده، احمد. (1387). "تحقق سند چشم انداز 20 ساله"، خبرگزاري فارس، شماره 8710020401، قابل دسترس در: www.farsnews.com/newstext. تاريخ دسترسی: 02/10/1387.
25. مقدم، سعید.، و خان محمدی، کریم. (1390). نقد و بررسی زمینه های معرفتی و وجود نظریه کارکرد گرایی دورکیم. مجله معرفت فرهنگی اجتماعی، سال دوم، شماره سوم، صص112-85.
26. ملک محمدی، ایرج. (1386). جزوه درسی بینش های فلسفی در ترویج. دانشگاه تهران: گروه ترویج و آموزش کشاورزی. نشر نشده.
27. Gaukroger, S. (2004). Francis Bacon and the Transformation of Early-Modern Philosophy. Cambridge University Press.
28. Lacey, A. R. (1996). A dictionary of philosophy. Third edition. University of London.
29. Medved, D. (2008). Hidden Light: Science Secrets of the Bible. The Toby Press/KorenPub,170PP.
30. Shahvali, M. (1994). Component Analysis of Framer and Grazers' Decisions and Attitudes in Two Local Government Shires of New South Wales Australia. Ph.D. Thesis, 220-223.