شناسایی ابعاد اثرگذار بر ارتقاء فرهنگ دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی (منطقه5)
الموضوعات :اعظم نیکوکار 1 , امیرحسین محمد داودی 2 , نادرقلی قورچیان 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه
3 - دانشگاه آزاد اسلامی تهران
الکلمات المفتاحية: فرهنگ دانشجویی, مدل مفهومی, ارتقاء. ,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش شناسایی ابعاد اثرگذار در ارتقای فرهنگ دانشجویی است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شيوه جمع آوری اطلاعات، توصیفی (پیمایشی) است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 5 است. حجم نمونه مطابق با فرمول کوکران 364 نفر برآورد شد و برای انتخاب نمونه از روش نمونهگيری تلفیقی شامل نمونهگیری تصادفی خوشه ای و طبقه ای استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه 91 عبارتی در مقیاس 5 درجه ای لیکرت بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون K-S، تحلیل عاملی اکتشافی و فریدمن استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که هشت بُعد فردی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، دینی، فناوری و بینالمللی به عنوان ابعاد اثرگذار در ارتقای فرهنگ دانشجویی هستند که میزان اثرات كلي این ابعاد برابر با 53/68درصد بوده است. رتبهبندی ابعاد نیز ترتیب اولویت هر یک از آنها را به صورت زیر نشان داد: بُعد اقتصادی با رتبه میانگین 27/5. بُعد دینی با رتبه میانگین 5. بُعد فناوری با رتبه میانگین 75/4. بُعد سیاسی با رتبه میانگین 74/4. بُعد فردی با رتبه میانگین 37/4. بُعد فرهنگی با رتبه میانگین 4. بُعد بینالمللی با رتبه میانگین 89/3. بُعد اجتماعی با رتبه میانگین 86/3.
1- آزادارمكي، تقی،1387، جامعه شناسي فرهنگ. تهران: انتشارات علم.
2- آزادارمکی، تقی،1386، فرهنگ و هویت ایرانی و جهانی شدن. تهران: انتشارات تمدن ایرانی.
3- امیری، علینقی؛ زارعیمتین، حسن؛ ذوالفقارزاده، محمدمهدی، 1389، پیچیدگیهای فرهنگ و گونه شناسي مطالعات آن در آموزش عالی (چارچوبی فرانظري و مفهومی). فصلنامه راهبرد فرهنگ. شماره 10 و 11. صص 40-7.
4- اينگلهارت، رونالد، 1382، تحول فرهنگي در جامعه پيشرفته صنعتي. ترجمه مريم وتر. تهران: انتشارات کوير.
5- بایبوردی، اسماعیل؛ کریمیان، علیرضا، 1393، جهانی شدن فرهنگ و تاثیر آن بر هویت ملی ایران. پژوهشنامه روابط بینالملل. دوره 7. شماره 28. صص 102-77.
6- زرگر، علیرضا؛ نفر، زهرا، 1394، الگوي مطلوب فرهنگ سياسي دانشجويي از ديدگاه امام خمینی(ره). فصلنامه فرهنگ در دانشگاه اسلامي. سال 5. شماره 14. صص 150-127.
7- شریفی، اصغر؛ اسلامیه، فاطمه، 1390، چگونه شهروند قرن 21 باشیم؟ (آموزه¬¬هایی برای زیستن اثربخش در هزاره سوم). تهران: فرهنگ سبز.
8- شریفی، اصغر؛ اسلامیه، فاطمه، 1391، روند تحول در مفروضه¬های فرهنگ فردی (از فرهنگ بومی تا فرهنگ جهانی). مجموعه مقالات همایش ملی ویژگی¬های ملی 5گانه تحول در شخصیت ایرانیان و پیشرفت ایران. تهران.
9- صالحنیا، نرگس؛ دهنوی، جلال؛ حقنژاد، امین، 1389، نقش فرهنگ در توسعه اقتصادی. ماهنامه مهندسی فرهنگی. سال 4. شماره 44-43. صص 79-66.
10- صالحیامیری، سیدرضا، 1386، مفاهیم و نظریه های فرهنگی. تهران: انتشارات ققنوس.
11- عرب، الهه، 1392، تاثیر فضای سایبر بر فرهنگپذیری سیاسی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار.
12- لهسایی زاده، عبدالعلی، 1383، بررسی عوامل اجتماعی - اقتصادی موثر بر پایبندی به ارزشهای دینی. دوماهنامه بینالمللی اطلاع رسانی،پژوهشی،آموزشی،تحلیلی در زمینه علوم انسانی سال دوم،شماره نهم،بهمن و اسفند 92.
13- محمدي فرد، نجات؛ مسعودنيا، حسين؛ مرادي، گل مراد،1390، بررسي رابطه ميان سرمايه اجتماعي و فرهنگ سياسي دانشجويان (مطالعه موردي: دانشگاه اصفهان). مطالعات فرهنگ ارتباطات. شماره 12. صص 243-203.
14- مذبوحی، ملکی، حسن، 1391، الگوی مطلوب فرهنگ دانشجویی در قرآن. فرهنگ در دانشگاه اسلامی 2. سال 2. شماره 1. صص 168-149.
15- مهدوینژاد، غلامحسین؛ ستودهاصل، نعمت، 1392، نقشاعضاي هيئت علمي در ايجاد و تقويت فرهنگ مطلوب دانشجويي. سال 3. شماره 9. صص 664-649.
16- Ardalan. Kavous.(2009),.Globalization and Culture:four paradigmatic views:International Journal of Emeralds :Vol.36.No.5
17- Castillo, Linda G.; Conoley, Collie W.; Cepeda, Lisa M.; Ivy, Karen K.; Archuleta, Debra J. (2010). Mexican American Adolescents' Perceptions of a Pro-College Culture. Journal of Hispanic Higher Education, v9 n1 p61-72 2010.
18- Chang, Zhu (2013). The Effect of Cultural and School Factors on the Implementation of CSCL. British Journal of Educational Technology, v44 n3 p484-501 May 2013.
19- Iwai, Yuko (2015). Using Multicultural Children's Literature to Teach Diverse Perspectives. Kappa Delta Pi Record, v51 n2 p81-86 2015.
20- Law, Wing-Wah; Ng, Ho Ming (¬2009¬). Globalization and Multileveled Citizenship Education: A Tale of Two Chinese Cities, Hong Kong and Shanghai. Teachers College Record, ¬Vol 111 No 4 PP 851¬–¬892.
21- Noe, Jeff (2012). The Relationship between Principal's Emotional Intelligence Quotient, School Culture, and Student Achievement. A Dissertation Presented in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Doctor of Education.
22- Parhar, Nisha; Sensoy, Ozlem (2011). Culturally Relevant Pedagogy Redux: Canadian Teachers' Conceptions of Their Work and Its Challenges. Canadian Journal of Education, v34 n2 p189-218.
23- Smerek, R. E. (2010). Cultural Perspectives of Academia: Toward a Model of Cultural Complexity. In J. C. Smart (Ed.). Higher Education: Handbook of Theory and Research (Vol. 25. pp. 381-423): Springer Netherlands.
24- Tierney, W. G. (2008). The Impact of Culture on Organizational Decision Making: Theory and Practice in Higher Education. Virginia: Stylus Publishing.
25- Uprety, Raju,Sabina Baniya Chhetri (2014). College Culture and Student Satisfaction. Journal of Education and Research. 4(1),77-92.
26- Välimaa, J. (2008). Cultural Studies in Higher Education Research. In J. Välimaa & O. -H. Ylijoki (Eds.). Cultural Perspectives on Higher Education. (pp. 9-25): Springer Netherlands