ارزیابی سطح فرهنگ دانشجویی دانشجویان تحصیلات تکمیلی (مورد مطالعه: دانشجویان منطقه 5 دانشگاه آزاد اسلامی)
الموضوعات :اعظم نیکوکار 1 , امیرحسین محمد داودی 2 , نادرقلی قورچیان 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه
3 - دانشگاه آزاد اسلامی تهران
الکلمات المفتاحية: فرهنگ دانشجویی, دانشگاه آزاد اسلامی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش، ارزیابی سطح فرهنگ دانشجویی دانشجویان تحصیلات تکمیلی است. هدف پژوهش، کاربردی و شيوه جمع آوری اطلاعات، توصیفی (پیمایشی) است. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 5 است. حجم نمونه مطابق با فرمول «کوکران» 364 نفر برآورد شد و برای انتخاب نمونه از روش نمونهگيری تلفیقی شامل نمونهگیری تصادفی خوشه ای و طبقه ای استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه 91 عبارتی برگرفته از نظریههای فرهنگی بیرمنگام، شاین، آرنولد، اینگلهارت و استراوس در مقیاس 5 درجه ای لیکرت بود. روایی ابزار از نظر صوری، محتوایی و تشخیصی (همگرا و واگرا) به تایید رسید و پایایی کلی آن برابر با 99/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای آلفای کرونباخ، AVE، جذر AVE، K-S، و t تک نمونهای استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان داد که سطح فرهنگ دانشجویی در ابعاد فردی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، دینی و فناوری بالاتر از متوسط جامعه و در دو بُعد سیاسی و بینالمللی کمتر از متوسط جامعه است.
آزادارمكي، تقی (1387). جامعه شناسي فرهنگ. تهران: انتشارات علم.
آزادارمکی، تقی (1386). فرهنگ و هویت ایرانی و جهانی شدن. تهران: انتشارات تمدن ایرانی.
امینمظفری، فاروق؛ پرداختچی، محمدحسن؛ یمنی دوزي سرخابی، محمد؛ ذکایی، محمد (1387). بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و سبکهای رهبری در دانشگاههای ایران. فصلنامه پژوهش و برنامهريزی آموزشعالی. دوره 14. شماره 1. صص 157-133.
اينگلهارت، رونالد. (1382). تحول فرهنگي در جامعه پيشرفته صنعتي. ترجمه مريم وتر. تهران: انتشارات کوير.
بایبوردی، اسماعیل؛ کریمیان، علیرضا (1393). جهانی شدن فرهنگ و تاثیر آن بر هویت ملی ایران. پژوهشنامه روابط بینالملل. 7(28)، 77-102.
باتامور، تام (1984). مكتب فرانكفورت. ترجمه حسينعلي نوذري، 1385. تهران: انتشارات ني.
شریفی، اصغر؛ اسلامیه، فاطمه (1390). چگونه شهروند قرن 21 باشیم؟ (آموزه¬¬هایی برای زیستن اثربخش در هزاره سوم). تهران: فرهنگ سبز.
شریفی، اصغر؛ اسلامیه، فاطمه (1391). روند تحول در مفروضه¬های فرهنگ فردی (از فرهنگ بومی تا فرهنگ جهانی). مجموعه مقالات همایش ملی ویژگی¬های ملی 5گانه تحول در شخصیت ایرانیان و پیشرفت ایران. تهران.
صالحنیا، نرگس؛ دهنوی، جلال؛ حقنژاد، امین (1389). نقش فرهنگ در توسعه اقتصادی. ماهنامه مهندسی فرهنگی. 4. 44-43، 79-66.
صالحیامیری، سیدرضا (1386). مفاهیم و نظریه های فرهنگی. تهران: انتشارات ققنوس.
لهسایی زاده، عبدالعلی (1383). بررسی عوامل اجتماعی - اقتصادی موثر بر پایبندی به ارزشهای دینی. دوماهنامه بینالمللی اطلاع رسانی،پژوهشی،آموزشی،تحلیلی در زمینه علوم انسانی. 2(9)، 31-29).
مالینوفسکی، برونیسلاو (1384). نظریهای علمی دربارة فرهنگ. ترجمة عبدالحمید زرینقلم. تهران: انتشارات گام نو.
نیکوکار، اعظم (1394). ارائه مدلی جهت ارتقاء فرهنگ دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی (منطقه 5). رساله دکتری. دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقیقات تهران.
Ardalan. Kavous.(2009),.Globalization and Culture:four paradigmatic views:International Journal of Emeralds. 36(5).
Berry, J. W. (2007). Acculturation. In J. E. Grusec, P. D. Hastings (Eds). Handbook of Socialization: Theory and Research. New York: Guilford.
Buarque, C. (2004). Global; University: Peer Review. 6(2).
Castillo, Linda G.; Conoley, Collie W.; Cepeda, Lisa M.; Ivy, Karen K.; Archuleta, Debra J. (2010). Mexican American Adolescents' Perceptions of a Pro-College Culture. Journal of Hispanic Higher Education. 9(1),61-72.
Glossary of Education Reform (2016). The glossary of education reform (School Culture). Available at: www.edglossary.org/hidden-curriculum
Karlsson, Jan (2007). Service as Collaboration: an Integrated Process in Teaching and Research, a Response to Green Bank. Journal of Teaching in Higher Education. 12(2), 281-287.
Landes,H. (2008).A Comparative Study Of Student Culture In A Conservatory And A University School Of Music Volume One .
Law, Wing-Wah; Ng, Ho Ming (¬2009¬). Globalization and Multileveled Citizenship Education: A Tale of Two Chinese Cities, Hong Kong and Shanghai. Teachers College Record. 111(4), 851¬–¬892.
Narvaez, D. (2010). The Emotional Foundations of High Moral Intelligence. New Directions for Child and Adolescent Development. doi: 10. 1002/cd. 276. 77–94.
Noe, Jeff (2012). The Relationship between Principal's Emotional Intelligence Quotient, School Culture, and Student Achievement. A Dissertation Presented in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Doctor of Education.
Tierney, W. G. (2008). The Impact of Culture on Organizational Decision Making: Theory and Practice in Higher Education. Virginia: Stylus Publishing.
Uprety, Raju,Sabina Baniya Chhetri (2014). College Culture and Student Satisfaction. Journal of Education and Research. 4(1),77-92.
Välimaa, J. (2008). Cultural Studies in Higher Education Research. In J. Välimaa & O. -H. Ylijoki (Eds.). Cultural Perspectives on Higher Education. Springer Netherlands. 11(2), 9-25