پیش¬بینی میزان رضایت زناشویی زنان در مقایسه با مردان بر اساس هوش معنوی در دو گروه طلاب و دانشجویان
الموضوعات :رامین غضنفری 1 , اسماء آبیار 2 , مهشید تجربه کار 3
1 - کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، ایران
2 - دانشجوی کارشناسی، گروه حسابداری مالی، دانشگاه نو بنیاد سیرجان، کرمان، ایران
3 - استادیار و عضو هیئت علمی گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، ایران
الکلمات المفتاحية: هوش معنوي, رضایت زناشویی, دانشجویان, طلاب,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش، پیش بینی میزان رضایت زناشویی زنان در مقایسه با مردان براساس هوش معنوی در دو گروه طلاب و دانشجویان در شهر کرمان بود. نمونه ی این پژوهش شامل 160 نفر که 80 نفر آنها، طلاب متاهل حوزه ی علمیه شهر کرمان و 80 نفر دیگر، دانشجویان متأهل دانشگاه شهید باهنر کرمان بودند که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه هوش معنوی کینگ و پرسش نامه رضایت زناشویی اینریچ استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از همبستگی پیرسون، آزمون T دو گروه مستقل، رگرسیون خطی استفاده گردید، و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS 23 استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان می دهد که بین هوش معنوی و میزان رضایت زناشویی دو گروه طلاب و دانشجویان تفاوت معناداری وجود دارد و همچنین گروه طلاب نسبت به گروه دانشجویان از رضایت زناشویی بیشتری برخوردار هستند (p<./001)، لازم به ذکر است بین هوش معنوی زنان و مردان تفاوت معناداری مشاهده نشد. با توجه به اینکه هوش معنوي شکل دهنده رفتارهاي فرد در اجتماع است و در حل مشکلات زندگی تأثیرگذار می باشد، هدف از این پژوهش، روشن ساختن اهمیت معنویت و هوش معنوي برمیزان رضایت زناشویی می باشد. بنابراین می توان با تقویت هوش معنوی در این دو گروه تاثیرگذار در جامعه، به افزایش رضایت زناشویی و توانمندسازی آنها کمک نمود.
1- آقابابایی، ن.، فراهانی، ح.، و فاضلی مهرآبادي، ع. (1390). هوش معنوي و بهزیستی فاعلی. روان¬شناسی و دین، 4(3)، 96-83.
2- برنا، م.، حسن¬آبادی، ح.، و قنبری هاشم¬آبادی، ب. (1394) مقایسه¬ی اثر بخشی زوج درمانی گروهی مبتنی بر رویکرد هیجان مدار و واقعیت درمانی بر رضایت مندی زناشویی زوجین. روان¬شناسی بالینی، 7(4)، 37-44.
3- پاکیزه، علی، بررسی مقایسه¬ای سلامت روانی دانشجویان وتأثیر فعال¬سازی مفهوم معنویت بر آن. (1387)، در: چهارمین سمینار بهداشت روانی دانشجویان.
4- حسین چاري م.، و ذاکري ح. (1389). تأثیر زمینه¬هاي تحصیلی دانشگاهی، علوم دینی و هنري برهوش معنوي، کوششی در راستاي رواسازي و پایایی سنجی مقیاس هوش معنوي. فصلنامه اندازه¬گیری تربیتی، 1(1)،73-93.
5- حسین¬دخت، آرزو.، فتحی آشتیانی، ع.، و تقی¬زاده، م. (1392). رابطه هوش معنوی و بهزیستی معنوی با کیفیت زندگی. روان-شناسی و دین، 6(2)، 57-74.
6- رضاپور میرصالح، ی.، اسمعیلی، م.، فرحبخش، ک.، و ذکایی، م. (1392). اثربخشی آموزه¬های مبتنی بر ارزش¬شناسی اسلامی در افزایش رضایت زناشویی زنان متاهل. اسلام و پژوهش¬های تربیتی، 10(5)، 71-83.
7- صدیقی، ا.، معصومی، ا، و شاه¬سیاه، م. (1394). بررسی رابطه بین جهت¬گیری مذهبی با رضایت زناشویی زوجین شهر قم. مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 22(6)، 965-971.
8- غفرانی، ف.، عبدخدائی، م.، و بلقان¬آبادی، م.(1390). بررسی نقش هوش معنوی در کیفیت زندگی دانشجویان. بهداشت روانی دانشجویان.
9- قوتی سفید سنگی، ع.، شهابی، م.، و حسن¬زاد چوکانلو، ح. (1395). تحلیل جامعه¬شناختی عوامل موثر بر رضایت در ازدواج-های دانشجویی. مطالعات جامعه شناختی جوانان، 21(6)، 135-156.
10- اله بخشیان، مریم.، جعفرپورعلوی، م.، پرویزی، س.، و حقانی، ح. (1389). ارتباط سلامت معنوی و کیفیت زندگی در مبتلایان به مولتیپل اسکلروزیس. مجله تحقیقات علوم پزشکی زاهدان (طبیب شرق)، 12(3)، 29-33.
11- Ahmadi K, Ashrafi S, Kimiaee SA, Afzali MH. (2010). Effect of family problem-solving on marital satisfaction. J Appl Sci, 10(8):682-7.
12- Alex, M., & Ajawani, J. C. (2011). Marital happiness as the function of Spiritual Intelligence. International Multidisciplinary Research Journal, 1(9), 06-07..
13- da Silva, M. S., Kimura, M., Stelmach, R., & de Gouveia Santos, V. L. C. (2009). Quality of life and spiritual well-being in chronic obstructive pulmonary disease patients. Revista da Escola de Enfermagem da USP, 43(2), 1187-1192..
14- Elkins, M., & Cavendish, R. (2004). Developing a plan for pediatric spiritual care. Holistic Nursing Practice, 18(4), 179-184..
15- Emmons, R. A. (2000). Is spirituality an intelligence? Motivation, cognition, and the psychology of ultimate concern. The International Journal for the psychology of Religion, 10(1), 3-26..
16- Harvey, M. (2010). Handbook of Couple Therapy (Rahimi, AR, Akhavi, Z., & Ahmadi, Kh. Trans). Tehran: Danzheh..
17- King, D. B. (2008). Rethinking claims of spiritual intelligence: A definition, model, and measure. ProQuest.
18- McEwan, W. (2004). Spirituality in nursing: What are the issues?. Orthopaedic Nursing, 23(5), 321-326.
19- Paik, A. (2011). Adolescent sexuality and the risk of marital dissolution. Journal of Marriage and Family, 73(2), 472-485.
20- Rasic, D., Robinson, J. A., Bolton, J., Bienvenu, O. J., & Sareen, J. (2011). Longitudinal relationships of religious worship attendance and spirituality with major depression, anxiety disorders, and suicidal ideation and attempts: Findings from the Baltimore epidemiologic catchment area study. Journal of psychiatric research, 45(6), 848-854..
21- Seybold, K. S., & Hill, P. C. (2001). The role of religion and spirituality in mental and physical health. Current directions in psychological science, 10(1), 21-24.