نقد روايتشناختي داستان «زن نويسنده»
محورهای موضوعی : پژوهشهای ادبیات کلاسیک ایران
1 -
کلید واژه: روايت داستان محمود گلابدرهای داستان شاعرانه جريان سيال ذهن خواننده,
چکیده مقاله :
روايت يک داستان، مهمترين بخش ساختاري آن را تشکيل ميدهد. کاربرد درست و مؤثر شيوههاي روايت، پاية اصلي موفقيت يک نويسنده در ماندگاري داستانش است. از اين رو، بررسي روايي داستان و نيز تحليل روشهاي تازه و بديع روايت، از جمله مباحث مهم نقد داستان امروز است که فراتر از درونمایه و مضمون اثر، به جلوههاي کاملاً ادبي متن داستاني پرداخته و شگردهاي مختلف آن را آشکار مينمايد. «زن نويسنده» از جمله داستانهاي محمود گلابدره اي است که در آفرينش آن، نويسنده به شيوههاي روايي داستان نويسي روز، توجهي ويژه نشان داده است. روايت ذهني درخور توجه و نزديک شدن به زبان شعر و داستان شاعرانه، و همچنين سيال بودن جريان روايت که موجب ابهام داستان و در نتيجه برتابيدن برداشتهاي مختلف خواننده خواهد شد، از ويژگيهاي روايي اين داستان است.
Narrative of a story is the most important structural part of it. Appropriate and effective application of narrative methods is the main success base for every author to make his/her work lasting; therefore, narratological reviewing of a story and analysis of the new and creative methods of narrative are two important discussions in contemporary story criticism which, beyond motif and theme and content of the work, deals with the completely literary manifests of story text and reveals its different devices. “Women Writer” by Mahmoud Golab-Darei is a story which in its creation, writer particularly focuses on the contemporary narrative methods of story-writing. The considerable mental narrative and approaching to the language of poetry and poetic story, and also fluidity of narrative current which causes ambiguity in story and therefore tolerating different conclusions from reader is of the narrative feature of this story.