آسیب شناسی احداث پیاده راه ها در شهر تهران (مطالعه موردی: میدان 15 خرداد – میدان امام حسین(ع))
محورهای موضوعی :پروانه شاه حسینی 1 , مهناز اسماعیلیان طارمی 2
1 - سمت
2 - تهران مرکزي
کلید واژه:
چکیده مقاله :
حضور عابران در معابر اثر زندگی بخشی بر کالبد شهر دارد، به طوری که پیاده راهها به عنوان یکی از راههای تجدید حیات مدنی مراکز شهری مطرحند. از این رو، پیاده راه سازی یکی از سیاست های محدودیت ترافیک و برای بهبود محیط شهری به عنوان مکانی برای زندگی انجام می شود. هدف از انجام این تحقیق آسیب شناسی احداث پیاده ر اه های میدان 15 خرداد و میدان امام حسین از نظر مؤلفه های کالبدی، اقتصادی (فعالیت) است و از روش کتابخانه ای و پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری دو نوع است. یکی تمام کاربری های واقع در بدنه میدان 15 خرداد و بدنه میدان امام حسین، دیگری کسبه دو محدوده مورد بررسی که حجم آن براساس فرمول کوکران به ترتیب 82 نفر و 140نفر تعیین شده است. داده ها در دو کروکی و براساس شاخص های توصیفی با استفاده از نرم-افزار Exel تحلیل شده اند. نتایج به دست آمده نشان می دهد که نمی توان در هر خیابانی برای تعاملات بهتر شهروندان اقدام به احداث پیاده راه کرد و باید به شرایط محیطی توجه بیشتری شود
The presence of pedestrians in the sidewalks (pedestrian paths), have positive effect on the body of city, so that sidewalks are considered as one of the civil revitalization of urban centers. So building of sidewalks is one of the traffic restriction policies and is performed to improve the urban environment as a place for life. The aim of present study is pathology of construction of pedestrian paths in 15 Khordad square and Imam Hossein Square from viewpoint of body and economic (activity) components and this study has used including library and measuring method. The statistical society is two types. One of them is the all applications placed in the square body of 15 Khordad square and square body of Imam Hossein square and the other is the trades peoples of these studies districts which its volume is determined based on Kokaran formula respectively are 82 peoples and 140 peoples. The data in two sketches are analyzed based on descriptive indices by excel program. The obtained results have shown that we can not build a sidewalk in every street for better interactions of citizenry and we must more attention to environmental conditions.
