ارتقاء مهارتهای كارآفريني سرمایه هستان¬نگار با استفاده از پرتال آموزش كارآفريني
محورهای موضوعی : عمومىمریم طایفه محمودی 1 , مهتاب پیوست 2 , مهدیه محسنی 3 , محمود خراط 4 , سیما بابادی 5
1 - پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات
2 - پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات
3 - پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات
4 - پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات
5 - اداره امور اقتصادی و دارایی استان خوزستان
کلید واژه: پرتال آموزش كارآفريني, پرتال آموزشي, طراحي پرتال, ویژگیهای طراحی, آموزش كارآفريني, ارتقاء مهارت, هستاننگار,
چکیده مقاله :
امروزه پرتال هاي سازماني نقش کلیدیای در تسري و تجري اطلاعات سازماني در ابعاد و لايه هاي مختلف ايفا میکنند. در اين ميان پرتال هاي آموزشي به لحاظ ارتقاء دانش و مهارت كاربران (و کارمندان) سازماني در تحقق كسب و كار كارآفريني از اهميت ويژه اي برخوردارند. با توجه به گستردگي بومي، تنوع مشاغل در حوزه كارآفريني و نيز پارامترهايي كه به نحوي در فرآيند طراحي اين پرتال ها تأثیرگذارند، ايجاد سازوکاری كه بتواند يك پرتال را از توانمندي قابل ملاحظه اي در ارتقاء مهارت كارآفريني برخوردار سازد، از اولويت ويژه اي برخوردار است. اين مهم ايجاب مینماید تا ویژگیهای لازم براي طراحي موثر اين قبيل پرتال ها مد نظر قرار گيرد. در اين مقاله، رويكردي ارائه میشود كه طبق آن ویژگیهای مورد انتظار در طراحي يك پرتال آموزشي در قالب يك هستان نگار بازنمايي شده و متعاقباً توضيح داده میشود كه اين ویژگیها چگونه میتوانند به تحقق كسب و كار كارآفريني از يكسو، و از سوي ديگر آموزش كارآفريني منجر گردد. در پايان، قابليت رويكرد پيشنهادي در قالب دو سناريوي عملي راه اندازي کسبوکار در حوزه كشاورزي و راهنماي نگارش طرح كسب و كار در همبافت آموزش كارآفريني، مورد تحليل و بررسي قرار میگیرد
Today, organizational portals play a key role in the diffusion and execution of organizational information in different dimensions and layers. Meanwhile, educational portals are of special importance in terms of improving the knowledge and skills of organizational users (and employees) in realizing entrepreneurial business. Considering the national expansion, the variety of jobs in the field of entrepreneurship and also the parameters that somehow affect the design process of these portals, creating a mechanism that can provide a portal with a significant ability to improve entrepreneurship skills has a special priority. . This importance requires that the necessary features for the effective design of such portals be considered. In this article, an approach is presented according to which the expected features in the design of an educational portal are represented in the form of an ontology, and subsequently it is explained how these features can help to realize entrepreneurial business on the one hand, and entrepreneurial education on the other hand. lead to In the end, the possibility of the proposed approach in the form of two practical scenarios of starting a business in the field of agriculture and a guide for writing a business plan in the context of entrepreneurship education will be analyzed and investigated.
[1] عباس شكاري، سمن سا حيدر زاده آراني، "بررسي اثر بخشي آموزشهای حرفه اي بيمه بر عملكرد كاركنان شرکتهای بيمه از نظر مهارتهای كارآفريني (مطالعات موردي: استان اصفهان)"، فصلنامه توسعه كارآفريني، سال چهارم، شماره سيزدهم، از ص 109-128، پاييز 1390
[2] كامبيز طالبي، محمد رضا زارع يكتا، "آموزش كارآفريني دانشگاهي و نقش آن در ايجاد و توسعهی شرکتهای كوچك و متوسط (SMES ) دانش بنيان"، فصلنامه ي توسعهی كارآفريني، سال اول، شماره 1،از ص 111-131، پاييز 1387
[3] N.Ahmad and A. Hoffmann, “A Framework for Addressing and Measuring Entrepreneurship”, Organization for Economic Co-Operation and Development (OECD), STD/DOC 2 , January 2008.
[4] Higher education and training awards council comhairle, “Draft guidelines and key criteria for the review of Enterprise and entrepreneurship education (EEE)”, May 2012, http://www.hetac.ie/docs/EEE%20Draft %20guidelines%20B-W%20for%20issue%20 prior%20to%20conference.pdf
[5] C. Vollcman, K. E.Wilson, S. Mariotti, D. Rabuzzi, S. Vyakarnam and A. Sepulueda, “Educating the next wave of entrepreneurs- unlocking entrepreneurial capabilities to meet the global challenges of the 21 century ”, Report on entrepreneurship education world economic forum Switzerland, April 2009
[6] T. Franklin, “Portals in Higher education: Concepts and Models”, Report on portals education , The Observatory on Borderless Higher Education, February 2004
[7] http://www.roshd.ir/Default.aspx?tabid=587&SSOReturnPage=Check&Rand=0
[8] R. Maier, T. Hädrich, R. Peinl, “Enterprise Knowledge Infrastructures”, Second Edition, ISBN 978-3-540-89767-5, Berlin Heidelberg, Springer-Verlag , 2009.
[9] C. Adrianus (Kees-Jan) van Dor, “Cross border virtual entrepreneurship (CBVE)”, Report on project European Funded Research on Flexible Modality Entrepreneurship Education and Training, ISBN: 978-90-79730-03-2, 2007-2013.
[10] M. T. Mahmoudi, M. Kharrat, K. Badie, T. M.Ghazi, S. Babazadeh and M. Peyvast, “Criteria for Designing Educational Portals Based on Learning Concern and type of Engagement”, 7th international conference on New Media and Education, DisCo2012, Czech Republic, 25-27 June, 2012
[11] N.B. Jones, B. Golann and G. Vollmers, “Using Web-Based Technologies in a Graduate Class To Develop an Entrepreneurship Knowledge Portal”, International Journal of Web-Based Learning and Teaching Technologies, Vol.1, Issue 2, edited by L. Esnault , 2006.
[12] L. A. Collins, A. J. Smith, P. D. Hannon, "Discovering entrepreneurship: An exploration of a tripartite approach to developing entrepreneurial capacities", Journal of European Industrial Training, Vol. 30, Issue: 3, 2006, pp.188 – 205.
[13] www.economicsnetwork.ac.uk
[14] S.Fisher, “Guide to writing a killer business plan”, grow smart business, e-book series, 2009. http://www.networksolutions.com/smallbusiness/wpcontent/uploads/Guide_to_Writing_a_Killer_Business_Plan.pdf
[15] http://hasanardestani.persiangig.com/