توانمندسازی یادگیری وعوامل موثربا استفاده ازتکنولوژی نوین آموزش به جامعه روستایی،تصمیم گیری مدیریتی چندگانه تحلیل شبکه با رویکرد دیمتل فازی
محمدصادق مهدوی خرمی
1
(دانشجوی دکترای مدیریت تکنولوژی، مدیریت انتقال تکنولوژی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران)
محمدعلی کرامتی
2
(دانشیارگروه مدیریت تکنولوژی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران)
نیره شاه محمدی
3
(دانشيار و عضو هيئت علمي سازمان پژوهش و برنامه¬ريزي آموزشي، وزارت آموزش و پرورش، تهران، ايران)
کلید واژه: روش دیمتل فازی , آموزش رسمی و فنی حرفه ای , تکنولوژی نوین آموزشی , عوامل موثر,
چکیده مقاله :
با کاهش میزان روستانشینی، خدمات آموزشی درجامعه روستایی درکشور ما با چالش های جدی مواجه است. به حد نصاب نرسیدن تعداد دانش آموزان در مدارس ابتدایی، همچنین سایر افراد درمشاغل به دلیل نداشتن مهارتهای فنی و حرفه ای در بخشهای کشاورزی، صنعت و خدمات موجب کاهش بهره وری تولید شده است. مقاله حاضر از نتایج پژوهش تحت عنوان "توانمندسازی یادگیری عوامل موثر از تکنولوژی نوین آموزشی درجامعه روستایی" با استفاده از نظرخبرگان به روش تکنیک DANP دیمتل فازی میباشد. جامعه هدف این پژوهش، جامعه روستایی، صفت آماری، تعداد دانشآموزان ابتدایی وکشاورزان روستایی، مدل استفاده برای تعیین حجم نمونه مدل کوکران و برآورد تعداد53 نمونه آماری میباشد. برای سنجش پایایی و روایی سئوالات پرسشنامه نیز با نظرخبرگان نمره دهی و محاسبه نرخ ناسازگاری شاخص کاپا کوهن تائید گردید. یافته های پژوهش نشان می دهد مهمترین عوامل موثر یادگیری در بین 6 معیار اصلی، عوامل محیطی در رتبه نخست و زیر معیارهای آن" زیرساخت مناسب در جامعه روستایی" درآمد خانوارها، تداوم هزینه های پشتیبانی از آموزش"و "انعطاف در زمان و مکان " به ترتیب در رتبه 1و 2 و4در گروه عوامل محیطی قرار دارند. همچنین عوامل محتوایی زیرمعیار آن: به ترتیب "مفاهیم تصویری ،کتابخانهای، بنر و پوستری" و" محتوای مفاهیم کتب درسی" و" دسترسی آنی به اطلاعات به شبکه" در رتبه بندی 5، 6 ،7 اولویتبندی شده است. درمعیارجامعه شناختی و زیرمعیارهای آن"سواد رایانه ای و کاربرد صحیح آن در رتبه 3 بهترین عوامل موثر در توانمندیسازی یادگیری آموزش روستایی می باشند
چکیده انگلیسی :
With the decrease in the rural population rate, educational services in the rural community in our country are facing serious challenges. The number of students in some rural primary schools does not reach the quorum. Also, technical skill in other levels of education has caused a decrease in productivity in the production of agriculture, industry and construction, mining and rural economy services. One of the ways out is to create an education network. The new education in the rural community is based on the opinion of experts. The statistical community and its attribute is based on the number of rural households in the country, which was scored using Cochran's method. 53 statistical samples were scored for the reliability and validity of the questions with the opinion of experts. It was weighted and prioritized. The findings of the research show that: the most important factors in the main criterion are environmental factors in order of first priority and sub-criteria "proper infrastructure in the rural community and household income, continuation of education support costs" In the 1st and 2nd ranks, "flexibility in time and place" is in the 4th rank. Also, in the sociological factors - its sub-criterion, "computer literacy and correct use of computers" is the third priority. "Library, banner and poster, the content of textbook concepts and instant access to information on the network" in priorities 5, 6 and 7 are the best effective factors of empowering modern education technology in rural society.
1. ابراهیمی، الهام، قلی پور و همکاران: رویکردی کمی به منظور تحلیل و سنجش ریسک های منابع انسانی، نشریه مدیریت فرهنگ سازمانی دوره 15 شماره ، 1395.
2. امیربیک، محمدامین و همکاران: اشتغال بخش کشاورزی از طریق رفع موانع عرضه ی محصولات کشاورزی به بورس کالا مورد مطالعه استان خراسان رضوی، نشریه راهبردی های کار آفرین کشاورزی دوره6 شماره12، 1398.
3. صمدی میرکلایی، حسین، صمدی میان کلایی، حمزه: تبیین الگوی دانشگاه کارآفرین ازطریق رهیافت مدل سازی ساختاری تفسیری مبتنی بر دیمتل فازی . نشریه مجلس و راهبرد دوره27 شماره 101، 1399.
4. فکورثقیه، امیرمحمد، حاج مندی، نرگس: ارائه مدل مفهومی توسعه گردشگری الکترونیک ایران با استفاده از دیمتل فازی.نشریه مهندسی و مدیریت کیفیت دوره9 شماره1،1399.
5.کمال زارع، امیر، وهمکاران : تعیین عوامل موثر در ارزیابی اثربخشی دوره های آموزشی کارکنان بوسیله ی روش دیمتل فازی. کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی دوره 0 شماره 3، 1395
6. معطوفی، علیرضا: بررسی روابط درونی عوامل مؤثر بر بازاریابی کارآفرین در تعاونی های کشاورزی با استفاده از روش دیمتل فازی. نشریه تعاون و کشاورزی دوره7، شماره 25، 1397
7.نوایی، زهرا، امیدواری، منوچهر: ارزیابی ریسک بوسیله روش ویلیام فاین با استفاده از تلفیق روش های تصمیم گیری تحلیل شبکه ای و دیمتل فازی. کنفرانس مدیریت و مهندسی صنایع، 1394