چارچوب مفهومی یکپارچه سازی فرآیندهای مدیریت نوآوری، فناوری و دانش در توسعه محصول
محورهای موضوعی : عمومىسمیرا شقاقی 1 , سپهر قاضی نوری 2 , رویا شاکری 3
1 - گروه مدیریت، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
2 - استاد گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3 - استادیار دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، کردستان، ایران
کلید واژه: مدیریت نوآوری, مدیریت فناوری, مدیریت دانش, فرآیند توسعه محصول, یکپارچه سازی,
چکیده مقاله :
پديدار شدن اقتصاد دانش بنيان و به تبع آن، افزايش اهميت مقولاتي چون دانش، نوآوري و فناوري موجب افزايش تمركز بر مفاهيمي چون مديريت دانش، مديريت فناوري و مديريت نوآوري شده است. این مقاله به بررسی مقالات موجود و پژوهشهایی که در رابطه با یکپارچه¬شدن سه حوزه مدیریت دانش، نوآوری و فناوری صورت گرفته است میپردازد تا یک مدل مفهومی برای یکپارچه کردن این سه حوزه ارائه کند که ضمن پوشش ويژگيهاي هر يك از اين مديريت¬ها، از اتلاف منابع سازماني ناشي از همپوشاني مديريت دانش، نوآوري و فناوري و تقابل آنها با يكديگر جلوگيري شود. ابتدا یک مرور ادبیات سیستماتیک انجام شد که در آن طیف وسیعی از مقالات مرتبط از سال 1980 تا 2021 جستجو گردید. سپس از روش فراترکیب استفاده شد تا یافتههای حاصل از پژوهشهای پیشین کدگذاری شده و با یکدیگر ترکیب شود. در این مرحله برای سهولت کار از نرمافزارهای Perish و MAXQDA برای کدگذاری استفاده شد. در این بررسی بالغ بر 220 کد به واحدهای داده تخصیص داده شد. سپس 220 کد تحلیل و کدهای مشابه تجمیع شدند. در نهایت 24 کد که کدهای پایه نامیده شدند حاصل شد. در مرحله بعدی مضامین پایه دسته بندی و پنج مضمون سازماندهنده زیر استخراج گردید: اصول مدیریت نوآوری – دانش، توانمندسازهای مدیریت نوآوری – دانش، روال سازی و ایجاد فرهنگ یکپارچگی، زیرساخت یکپارچه سازی، مکانیسم های یکپارچه سازی. در نهایت، یک مدل مفهومی پیشنهاد میشود که ارتباط این حوزهها با یکدیگر و نحوه تعامل و همپوشانی و راهکارهایی برای یکپارچه کردن آنها را تشریح می¬نماید
The emergence of the knowledge-based economy and, as a result, the increase in the importance of categories such as knowledge, innovation, and technology has increased the focus on concepts such as knowledge management, technology management, and innovation management. This article examines the existing articles and the researches that have been done in relation to the integration of the three areas of knowledge management, innovation and technology, in order to provide a conceptual model for integrating these three areas, which while covering the characteristics of each of these managements, from waste Organizational resources resulting from the overlapping of knowledge management, innovation and technology and their confrontation with each other should be prevented. First, a systematic literature review was conducted in which a wide range of related articles were searched from 1980 to 2021. Then, metacombination method was used to code the findings from previous researches and combine them with each other. At this stage, Perish and MAXQDA software were used for coding. In this study, more than 220 codes were assigned to data units. Then 220 codes were analyzed and similar codes were aggregated. Finally, 24 codes were obtained which were called basic codes. In the next stage, the basic themes of classification and the following five organizing themes were extracted: the principles of innovation-knowledge management, the enablers of innovation-knowledge management, the routine and creation of a culture of integration, the infrastructure of integration, the mechanisms of integration. Finally, a conceptual model is proposed that explains the relationship between these areas and how they interact and overlap, and solutions to integrate them
1. acosta-Prado, J. C.-M. (2020) Relationship Between Conditions Of Knowledge Management And Innovation Capability In New Technology-Based Firms. International Journal of Innovation Management.
2. Berggren, C., A. B., Bengtsson, L., Hobday, M., & Söderlund, J. (2011). Knowledge Integration and Innovation: Critical Challenges Facing International Technology-Based Firms. Oxford Scholarship Online.
3. Bolukbas, U., & Guneri, A(2016). Technology competency evaluation of smes in the machine sub-sector by multi criteria decision making approaches. 12th International FLINS Conference on Uncertainty Modelling in Knowledge Engineering and Decision Making—FLINS.
4. Cetindamar, D., Phaal, R., & Probert, D. (2009).Understanding technology management as a dynamic capability: A framework for technology management activities. Technovation 29, , 246-237.
5. Rezaeian Fardooei, S., & Ghazinoori, S. S. (2010). Modeling the role o f ethics in the success of knowledge management systems. Journal o f Science and Technology Policy, 3(2), 1-15.
6. Goh, A. L. (2005). Harnessing knowledge for innovation: an integrated management framework. JOURNAL OF KNOWLEDGE MANAGEMENT.
7. Gutterman, A(2019). A Library of Resources for Growth-Oriented Entrepreneurs Definitions and Types of Entrepreneurship. www.alangutterman.com.
8. Hamel, G., & Prahalad, C. (1994). Compeing for the future . Harvard Business Review, 122-128.
9. Igel, B., & Numprasertchai, S(2014). Managing knowledge for innovation: Multiple case studies of science-based R&D in Thailand. Innovation Management, Policy & Practice.
10. Lu, I-Y., Chun-Hsien, W & Chih-Jen, M. (2007).Technology innovation and knowledge management in the high-tech industry. Int. J. Technology Management.
11.Park, Y. K. .(2005) Linkage between knowledge management and R&D management. J. Knowl. Manag.34-44.
12.Pavitt, K. (1984). Sectoral patterns of technical change: Towards a taxonomy and a theory. Research Policy. 343- 373..
13.Plessis, M. d. (2007). The role of knowledge management in innovation. JOURNAL OF KNOWLEDGE MANAGEMENT. 14. Silva, M. (2015). A systematic review of Foresight in Project Management literature. Procedia Computer Science 64, doi: 10.1016/j.procs.2015.08.630. 792-799..
15. Tang, D. T. (2009). Application Research of Knowledge Management in R&D Enterprise Project Management. nternational Conference on Information Management, Innovation Management and Industrial Engineering, Xi’an, China. 447- 452.
16. Tranfield, D. D. (2003). Towards a methodology for developing evidence-informed management knowledge by means of systematic review. British Journal of Management, 14(3), https://doi.org/10.1111/1467-8551.00375, 207–222.
17. Umar, I. M. (2005). The Development of Knowledge Management and Innovation Management in a Management Consulting Organisation in the UK. Birmingham City Business School.
18. Unsal, E., & Cetindamar, D. (2015). Technology management capability: Definition and its measurement. Eur. Int. J. Sci. Technol, 181- 196.
19.Vrontis, D. &. (2021). R&D internationalization and innovation: A systematic review, integrative framework and future research directions. Journal of Business Research, Volume 128, , https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2.812- 823.
20. Wu, W., & Wu, C. (2012). How China’s equipment manufacturing firms achieve successful independent innovation: The double helix mode of technological capability and technology management. Chin. Manag. Stud., 160- 183.
21. Zeeshan Asim, S. S(2019). Exploring the Role of Knowledge, Innovation and Technology Management (KNIT) Capabilities that Influence Research and Development. J. Open Innov. Technol. Mark. Complex.
22. Mohannak, K., & Matthews, J. (2015). Knowledge integration within innovation process: a technopreneurial perspective. International Journal of Technoentrepreneurship.
23.MADEIRA1, L. M., VICK, T., & Seido NAGANO, M. (2013). Directions of scientific literature in knowledge management from the perspective of their relationships with innovation, information and technology management. TransInformação.
24. Mohannak, K., & Judy , M. (2015). Knowledge integration within innovation process: a technopreneurial perspective. International Journal of Technoentrepreneurship.
25. Kurniawati, A., Samadhi, A., Wiratmadja, I., Sunaryo, I., & F. Rizana, A. (2018). Enhancing Innovation through Knowledge Management: A Systematic Literature Review on Empirical Findings. International Journal of Knowledge Engineering.
26. RUNDQUIST, J. (2012). THE ABILITY TO INTEGRATE DIFFERENT TYPES OF KNOWLEDGE AND ITS EFFECT ON INNOVATION PERFORMANCE. International Journal of Innovation Management.
27. Yang, J., Rui, M., & Wang, J. (2006). Enhancing the firm’s innovation capability through knowledge management: a study of high technology firms in China. International Journal of Technology Management.
28. Hänninen, S. (2007). The ‘perfect technology syndrome’: sources, consequences and solutions. International Journal of Technology Management.
39. ترات, پ. (1998). مدیریت نوآوری و توسعه محصول جدید. ترجمه: محسن امامی، ابراهیم سوزنچی (1395). تهران: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور.
30. رابرت فال، دیلک ستیندامار، دیوید پرابرت. (2010). مدیریت تکنولوژی؛ فعالیتها و ابزارها. ترجمه، سعید شوال¬پور، مجید فروزان مهر (1398)، تهران: سازمان مدیریت صنعتی.
31. نیما گروسی مختارزاده، محمود زمانی، محمد گشتاسبی، (1395). بررسی تاثیر توانمندی یکپارچهسازی دانش بر نوآوری فناورانه و عملکرد راهبردی (مورد مطالعه: بنگاههای تولید کننده دارو در ایران)، فصلنامة نوآوری و ارزش آفرینی،سال پنجم، شمارة دهم، پائیز و زمستان 13
32. میرحسین کیذوری، امیر صادقی سمرجانی، (1395). تاثیر اشتراکگذاری دانش بر نوآوری تیمی اعضای هیات علمی: مورد دانشگاه فردوسی مشهد، فصلنامة نوآوری و ارزش¬آفرینی،سال پنجم، شماره هم، پائیز و زمستان 193.
33. حبی علی، گورکانی سکینه، شهامت نادر، (1400) نسل های مدیریت دانش و سازمان¬ها، همايش ملي مدرسه آينده، دوره 2، DOR: 20.1001.2.9920179633.1400.1.1.348.1
35. نیک میلتون، پاتریک لمپ (2016)، دستنامه مدیریت دانش. ترجمه: روح¬الله نوری، غلامرضا صفاری (1397). تهران: انتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی.