کرامت انسانی و سلاح های کشتارجمعی
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیمحسن رضا مصدق خواه 1 , مرتضی براتی 2 , حسن سلیمانی 3
1 - دانشگاه ازاد اسلامی، دامغان
2 - دانشگاه آزاد اسلامی، دامغان
3 - استادیار گروه حقوق بینالملل، واحد دامغان، دانشگاه آزاد اسلامی،دامغان، ایران
کلید واژه: کرامت انسانی, سلاح های کشتارجمعی, امنیت ملی, دفاع مشروع.,
چکیده مقاله :
کرامت انسانی از جمله کلیدی ترین مفاهیمی است که در حمایت از ابنای بشر و مقام انسان مورد توجه ادیان آسمانی، نظام های حقوقی، اسناد بین المللی و منطقه ای حقوق بشر و قوانین اساسی کشورها قرار گرفته است؛ به طوری که امروزه آوازه آن، شهرت جهانی یافته و زینت بخش گفتمان های حقوق بشر در سطح جهان گردیده است.بیش از همه نظام های حقوقی و پیش از آنها، مکتب مقدس اسلام ، احترام به کرامت انسان ها را یک اصل بنیادین مورد تأکید قرار داده و از اهانت و تحقیر انسان ها وحتی قتل عام بدون حساب وکتاب باز داشته است. اسلام، اگر نه بیش از همه مکتب ها، دست کم در ردیف سایر مکتب ها حق کرامت و احترام اجتماعی انسان را معتبر و ضروری می داندبه طوری که حتی خود اشخاص را از تعرض نسبت به کرامت انسانی خویش که از عطایای خداوندی است، ممنوع ساخته است از آنجا که صحنه جنگ می تواند به صحنه تجلی و سقوط کرامت انسانی تبدیل شود، نادیده گرفتن کرامت انسانی وجنگیدن زشت ترین وکریه ترین چهره را دارد چراکه این ندای آسمانی قران مجید است که می فرمایند: «والصلح خیر » صلح بهترین است وآرمان پیامبر خاتم صلی الله علیه واله برای بشریت ؛ تحقق صلح جهانی است لذا ،حکومت اسلامی وحاکمان جامعه اسلامی که به امور مسلمین اهتمام دارند شایسته است برابراحکام ثانویه وهمچنین بنا برمفاد منابع حقوق بین الملل مانند معاهده(NPT) ، منشور ملل متحد ورای مشورتی دیوان بین الملل دادگستری درسال 1996 که دلیلی صریح درمنع به کارگیری سلاح کشتار جمعی وجود نداشته واستفاده ازاین نوع سلاح برای دفاع مشروع از کشور مجاز شمرده شده است.جهت حفظ کرامت انسانی وپیشبرد اهداف نظامی ودفاعی ،از قبیل جلوگیری از حمله نظامی دشمن ویادفاع در برابرتهاجمات علیه اسلام؛حکومت اسلامی ومسلمین وبه ویژه برای پاسداری از کرامت انسان؛با تشکیل سازوکارهای آمادگی کامل، با اعدادوآماده سازی همه جانبه نظامی ویا کسب نیرو وآمادگی جهادی ، رعب ووحشتی در دل کافران ودشمنان انداخته که آنها را از هرگونه اقدام نظامی علیه اسلام ومسلمین وحتی اهانت به کرامت انسانی انسانهای این کره خاکی باز دارد.
Human dignity is one of the most key concepts that have received the attention of heavenly religions, legal systems, international and regional human rights documents and the constitutions of countries in the protection of human beings and human status; So that today its reputation has gained global fame and has become an adornment of human rights discourses at the world level. More than all legal systems and before them, the holy school of Islam, respect for the dignity of human beings is emphasized as a fundamental principle. He has given and refrained from insulting and humiliating people and even massacre without accounting. Islam, if not more than all the schools, at least among the other schools, considers the right to dignity and social respect of the human being valid and necessary, so that even the persons themselves are prohibited from attacking their human dignity, which is a gift of God. It is because the scene of war can become the scene of the manifestation and fall of human dignity, ignoring human dignity and fighting has the most ugly and abominable face, because this is the heavenly call of the Holy Qur'an, which says: "And peace is good", peace is the best and the ideal of the Prophet. The seal, may God bless him and grant him peace, for humanity; The realization of world peace is, therefore, the Islamic government and the rulers of the Islamic society who care about the affairs of Muslims are worthy of secondary rulings and also according to the provisions of international law sources such as the Treaty (NPT), the United Nations Charter and the consultation of the International Court of Justice in 1996, which is an explicit reason for prohibiting There has been no use of weapons of mass destruction, and the use of this type of weapon for the legitimate defense of the country has been considered permissible. In order to preserve human dignity and advance military and defense goals, such as preventing the military attack of the enemy or defending against attacks against Islam, the Islamic government and Muslims, and especially to protect Human dignity, by forming full preparedness mechanisms, by all-round military preparation or acquisition of strength and jihadi preparation, has put fear and terror in the hearts of unbelievers and enemies, which prevents them from any military action against Islam and Muslims, and even insulting the human dignity of the people of this planet.
قرآن
ابن منظور، لسان العرب، الطبعة الأولى: دار صادر، بیروت، ۱۹۹۷
ابن براج قاضی، عبد العزيز، المهذب، محقق و مصحح: جمعی از محققین و مصححين تحت اشراف شیخ جعفر سبحانی، چاپ اول: دفتر انتشارات اسلامی، قم، ۱۴۰۶.
ابن العربی، محمد، احکام القرآن، بی نا، بی جا، بی تا
احمدی میانجی، علی، الاسير فی الاسلام، الطبعة الأولى: مؤسسه النشر الاسلامی التابعه الجماعة المدرسين، قم، ۱۴۱۱.
آل کجباف، حسین؛پیشین، حقوق بینالملل خصوصی، انتشارات جنگل، جاودانه،1390ش
آملی، جوادی، تسنیم، چاپ دوم: مرکز نشر اسراء، قم، ۱۳۸۷.
بیضاوی ، عبدالله بن عمر، انوارالتنزیل واسرارالتاویل،بیروت ،چاپ اول ،1428ق ،جلد اول
ثقفی، ابراهيم بن محمد، الغارات، مؤسسة دار الكتاب، قم، ۱۴۱۰.
جعفری، محمد تقی، حقوق بشر از دیدگاه اسلام و غرب، دفتر خدمات حقوقی بین المللی، تهران، ۱۳۷۰.
حسینی همدانی، سید محمد حسین، انوار درخشان، کتابفروشی لطفی، تهران، ۱۴۰۴
حر عاملی، تفصيل وسائل الشيعه الى تحصيل مسائل الشريعة، الطبعة الأولى: مؤسسه آل البيت عليهم السلام لإحياء التراث، قم، ۱۴۰۹.
خمینی، سید مصطفی، تفسير القرآن الكريم، قم، چاپ اول: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، قم، ۱۳۱۸.
خلعتبری ،ارسلان ،حقوق بین الملل خصوصی،تهران ،چاپخانه روشنائی،1316
دهخدا،علی اکبر ،لغت نامه ،ناشرفرهنگ لغت ،1309ق یا 1931م یا 1310ش
رشیدرضا، محمد، تفسیر المنار، چاپ دوم، بیروت دار الفكر، ۱۳۹۳. ۱۶۳. روحانی، سید محمد صادق، فقه الصادق (ع)، الطبعة الثالثة: مؤسسة دار الكتاب، قم، ۱۴۱۳.
راغب اصفهانی ، حسین بن محمد، المفردات فی غريب القرآن، محقق و مصحح: صفوان عدنان داودی، چاپ اول: دار العلم، الدار الشامیه، بیروت، ۱۴۱۲
رحیمی نژاد، اسماعیل، کرامت انسانی در حقوق کیفری، نشر میزان، تهران، ۱۳۸۷.
سلجوقی،محمود،بایسته های حقوق بین الملل خصوصی ،تهران ،میزان ،1380
سالیوان ،کتاب اخلاق در فلسفه کانت ، ترجمه :عزت الله فولاد وند
طوسی، ابو جعفر، محمد بن حسن، الاقتصاد الهادی إلى طريق الرشاد، چاپ اول: نشر کتابخانه، ۱۳۷۵.
طباطبایی، سید محمد حسین، تفسير الميزان، ترجمه: سید محمدباقر موسوی همدانی، دفتر انتشارات اسلامی، قم، ۱۳۷۴.
عمید، حسن، فرهنگ فارسی عمید، انتشارات امیر کبیر، تهران، ۱۳۸۸.
قرائتی، محسن، تفسیر نور، مرکز فرهنگی درس هایی از قرآن، تهران، ۱۳۸۳.
قربان نیا، ناصر، حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ۱۳۸۷.
کاشانی، ملا فتح الله، تفسير منهج الصادقين فی الزام المخالفين، کتابفروشی محمد حسن علمی، تهران، ۱۳۳۶.
. کلینی، ابو جعفر محمد بن یعقوب، الكافی، چاپ چهارم: دار الكتب الاسلامية، تهران،۱۴۰۷.
کانت،امانوئل ، کتاب بنیادی های مابعدالطبیعه اخلاق (1804-1724م)
مصباح یزدی، محمد تقی، نظریه حقوقی اسلام، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم، ۱۳۸۰.
مصباح یزدی، محمد تقی،جنگ وجهاد، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم،1382ش
مصطفوی، حسن، تفسیر روشن، چاپ اول: مرکز نشر کتاب، تهران، ۱۳۸۰
مجلسی، علامه محمد باقر، بحار الانوار الجامعه لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام، مؤسسة الوفاء، بیروت - لبنان، ۱۴۰۴.
مظفر، شیخ محمد رضا، المنطق، دار التعارف، بیروت، ۱۴۰۰. مرعشی ،علاءالدین ، 1319، تابعیت در ایران، جلد اول، تهران،
نوبهار، رحیم، دین و کرامت انسانی، مجموعه مقالات مبانی حقوق بشر، مرکز مطالعات حقوق بشر دانشگاه مفید، قم، ۱۳۸۴.
نجفی، محمد حسن، جواهر الكلام فی شرح شرائع الاسلام، المحقق و المصحح: الشيخ عباس القوچانی، الطبعة السابعة: دار إحياء التراث العربی، بیروت، بی تا.
ناصحی، علی؛ ، 1382، تابعیت و اصول و قواعد حاکم بر آن، شمارۀ سوم مجلۀ پیک نور، ص 58.
269 |
نوع مقاله: پژوهشی
صفحات 301 - 269
کرامت انسانی و سلاح های کشتارجمعی
محسن رضا مصدق خواه 1
مرتضی براتی 2
حسن سلیمانی 3
چکیده
کرامت انسانی از جمله کلیدی ترین مفاهیمی است که در حمایت از ابنای بشر و مقام انسان مورد توجه ادیان آسمانی، نظام های حقوقی، اسناد بین المللی و منطقه ای حقوق بشر و قوانین اساسی کشورها قرار گرفته است؛ به طوری که امروزه آوازه آن، شهرت جهانی یافته و زینت بخش گفتمان های حقوق بشر در سطح جهان گردیده است.بیش از همه نظام های حقوقی و پیش از آنها، مکتب مقدس اسلام ، احترام به کرامت انسان ها را یک اصل بنیادین مورد تأکید قرار داده و از اهانت و تحقیر انسان ها وحتی قتل عام بدون حساب وکتاب باز داشته است. اسلام، اگر نه بیش از همه مکتب ها، دست کم در ردیف سایر مکتب ها حق کرامت و احترام اجتماعی انسان را معتبر و ضروری می داندبه طوری که حتی خود اشخاص را از تعرض نسبت به کرامت انسانی خویش که از عطایای خداوندی است، ممنوع ساخته است از آنجا که صحنه جنگ می تواند به صحنه تجلی و سقوط کرامت انسانی تبدیل شود، نادیده گرفتن کرامت انسانی وجنگیدن زشت ترین وکریه ترین چهره را دارد چراکه این ندای آسمانی قران مجید است که می فرمایند: «والصلح خیر » صلح بهترین است وآرمان پیامبر خاتم صلی الله علیه واله برای بشریت ؛ تحقق صلح جهانی است لذا ،حکومت اسلامی وحاکمان جامعه اسلامی که به امور مسلمین اهتمام دارند شایسته است برابراحکام ثانویه وهمچنین بنا برمفاد منابع حقوق بین الملل مانند معاهده(NPT) ، منشور ملل متحد ورای مشورتی دیوان بین الملل دادگستری درسال 1996 که دلیلی صریح درمنع به کارگیری سلاح کشتار جمعی وجود نداشته واستفاده ازاین نوع سلاح برای دفاع مشروع از کشور مجاز شمرده شده است.جهت حفظ کرامت انسانی وپیشبرد اهداف نظامی ودفاعی ،از قبیل جلوگیری از حمله نظامی دشمن ویادفاع در برابرتهاجمات علیه اسلام؛حکومت اسلامی ومسلمین وبه ویژه برای پاسداری از کرامت انسان؛با تشکیل سازوکارهای آمادگی کامل، با اعدادوآماده سازی همه جانبه نظامی ویا کسب نیرو وآمادگی جهادی ، رعب ووحشتی در دل کافران ودشمنان انداخته که آنها را از هرگونه اقدام نظامی علیه اسلام ومسلمین وحتی اهانت به کرامت انسانی انسانهای این کره خاکی باز دارد.
واژگان کلیدی
[1] . دانشجوی دکتری تخصصی فقه و مبانی حقوق، واحد دامغان،دانشگاه ازاد اسلامی، دامغان، ایران.
Email: mr.mosadeghkah@gmail.com
[2] . استادیار ومدیرگروه الهیات و معارف اسلامی، فقه و مبانی حقوق، واحد دامغان، دانشگاه آزاد اسلامی، دامغان، ایران. (نویسنده مسئول( Email: morteza barati@chmail.ir
[3] . استاد یار گروه حقوق بینالملل، واحد دامغان، دانشگاه آزاد اسلامی،دامغان، ایران.
Email: hasansoleimani12345@gmail.com
تاریخ دریافت: 6/1/1402 پذیرش نهایی: 31/3/1402