بررسی اهمیت مؤلفههای اجتماعی در دانش آموزان دوره ابتدایی
محورهای موضوعی : علوم برنامه ریزیصادق پیشگو 1 , ژاله الماسی 2 , طیبه آرون 3
1 - دانشگاه پیام نور مارگون
2 - دانشگاه آزاد صحنه
3 - دانشگاه تهران
کلید واژه: مهارت, دانش آموز, مؤلفههای اجتماعی, گروه, مدرسه, اجتماع.,
چکیده مقاله :
هدف از این تحقیق بررسی مؤلفههای اجتماعی در دانش آموزان دوره ابتدایی میباشد. مهارتهای اجتماعی دارای مؤلفههای مختلفی است و صاحبنظران در مورد مؤلفههای مهارتهای اجتماعی دیدگاههای متفاوتی دارند. اما همه صاحبنظران بر مؤلفههایی چون همدلی، همیاری، توانایی دیداری و شنیداری، مسئولیتپذیری، ابراز وجود، حل مسئله و غیره توافق دارند. در این مقاله به نقش نهادهای مختلف در پرورش مهارتهای اجتماعی دانش آموزان پرداختهشده است. ارتباط برقرار کردن و حضور مستمر در فعالیتهای گروهی یکی از موضوعاتی است که زندگی فردی و اجتماعی هر کس را تحت تأثیر قرار میدهد. آموزش و تقویت روابط اجتماعی در فرزندان میتواند در کسب موقعیتهای شغلی آنها در آینده کمک کند. آموزش این روابط از دوران کودکی و قبل از ورود به مدرسه باید توسط والدین به آنها داده شود. کودکانی که قبل از شروع مدرسه این آداب رایاد گرفتهاند بهتر از سایرین میتوانند جدا شدن از پدر و مادر و ورود به محیط آموزشی جدید را بپذیرند. البته آموزش والدین هیچکدام از مسئولیتهای معلم و کادر آموزشی را برای تقویت این مهارت کم نمیکند. دانشآموزانی که مهارتهای اجتماعی را کسب میکنند، معمولاً در بین همسالان محبوبترند، نمرات بالایی دارند و موردتوجه دبیران قرار میگیرند. از طرفی پایین بودن روابط اجتماعی کودکان باعث منزوی شدن و بروز عواقب درازمدت بر سلامت روانی آنها میشود. به همین دلیل آموزش این روابط به کودکان در مدارس یکی از موارد ضروری برای غلبه بر مشکلات پیش روی آنها است.
The purpose of this research is to investigate the social components in primary school students. Social skills have different components and experts have different views about the components of social skills. But all experts agree on components such as empathy, cooperation, visual and auditory ability, responsibility, self-expression, problem solving, etc. In this article, the role of various institutions in the development of students' social skills has been discussed. Communicating and continuously participating in group activities is one of the issues that affects everyone's personal and social life. Education and strengthening of social relations in children can help in getting their job positions in the future. Teaching these relationships from childhood and before entering school should be given to them by parents. Children who have learned these manners before starting school can accept being separated from their parents and entering a new educational environment better than others. Of course, training parents does not reduce any of the responsibilities of teachers and teaching staff to strengthen this skill. Students who acquire social skills are usually more popular with their peers, have higher grades, and are noticed by teachers. On the other hand, the low level of social relations of children leads to isolation and long-term consequences on their mental health. For this reason, teaching these relationships to children in schools is one of the necessary things to overcome the problems they face.
