اهداف برنامه فلسفه برای کودکان
محورهای موضوعی : علوم برنامه ریزیرهام پاراد 1 , محمد حسن بادست 2 , حلیمه بادست 3
1 - دانشگاه علمی کاربری بهزستی استان کهگیلویه و بویراحمد
2 - دانشگاه آزاد گچساران
3 - دانشگاه پیام نور مارگون
کلید واژه: تفکر انتقادی, الگوی آموزشی, فلسفه, تعلیم و تربیت,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش اهداف برنامه فلسفه برای کودکان می باشد. در این پژوهش تفکر انتقادی و جایگاه آن در تعلیم و تربیت و نقش آن در برنامه آموزشی لیپمن از دیدگاه فیلسوفان تعلیم و تربیت مورد بررسی قرار گرفت. روش انجام پژوهش به صورت توصیفی تحلیلی از نوع مطالعه کتابخانهای است. پس از بررسی و تحلیل مطالب در این پژوهش می توان نتیجه گفت که تفکر انتقادی دغدغهی تمام فیلسوفان تعلیم و تربیت است و برنامه فبک (فلسفه برای کودکان) حلقهی مفقود شده آموزش و پرورش امروزی است. در این برنامه دانش آموزان با مشارکت در حلقه های کندوکاو فلسفی بر مهارت های استدلالی، تحلیل و قدرت ارزیابی خود میافزایند و شرکت در کلاس های فلسفه برای کودکان در قدرت اعتماد به نفس، خودباوری و اجتماعی شدن دانش آموزان تأثیر مثبت دارد. هدف براي آموزش فلسفه به کودکان به این شرح قید نموده است: ١- بهبود توانایی استدلال ٢- پرورش خلاقیت ٣- پرورش تفکر انتقادي ٤-پرورش درک اخلاقی ٥- پرورش ارزشهاي هنري 6- پرورش شهروندي ٧-رشد فردي و میان فردي٨- پرورش توانایی مفهوم یابی در ترجمه
The purpose of this research is the goals of the philosophy program for children. In this research, critical thinking and its place in education and its role in Lipman's educational program were examined from the perspective of educational philosophers. The research method is descriptive and analytical of the type of library study. After reviewing and analyzing the materials in this research, it can be concluded that critical thinking is the concern of all philosophers of education and that the program of Fabak (Philosophy for Children) is the missing link in today's education. In this program, students increase their reasoning, analysis, and evaluation skills by participating in philosophical exploration circles, and participating in philosophy classes for children has a positive effect on students' self-confidence, self-belief, and socialization. The purpose of teaching philosophy to children is described as follows: 1- Improving reasoning ability 2- Cultivating creativity 3- Cultivating critical thinking 4- Cultivating moral understanding 5- Cultivating artistic values 6- Cultivating citizenship 7- Individual and interpersonal growth 8- Cultivating Conceptualizing ability in translation
• جهانی، جعفر (١٣٨٢) »تاریخ درترازو«، تهران: امیرکبیر.
• رشت چی، مژگان و کیوانفر ارشیا (١٣٨٨)، »مبانی نظري اجتماع کندوکاو به عنوان روش آموزش فلسفه براي کودکان«، فرهنگ شماره ٦٩.
• سیف،علیاکبر (١٣٧٦) »اندازه گیري وارزشیابی پیشرفت تحصیلی«،تهران،انتشارات: آگاه.
• شعبانی،حسن (١٣٨٢) »روش تدریس پیشرفته (آموزش مهارتهاوراهبردهاي تفکر)«،تهران: سمت.
• قائدي، یحیی (١٣٨٢)، »مبانی نظري آموزش فلسفه براي کودکان«، تهران،: نشر دواوین.
• قائدي، یحیی (١٣٨٣) »بررسی و نقد ددیگاه فلسفه براي کودکان«، رساله دکتري دانشگاه روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم.
• قائدي،یحیی (١٣٨٢) »نقدوبررسی مبانی،دیدگاههاوروشهاي آموزش فلسفه به کودکان«، (رساله دوره دکتري) دانشگاه تربیت معلم تهران.
• کریمی،روحاﷲ،(١٣٨٩)، »آیا فلسفه براي کودک به نسبی گرایی می انجامد« تفکر و کودک شماره ٢.
• مرعشی،سیدمنصور،صفایی مقدم،مسعود،خزامی،پروین (١٣٨٩) »بررسی تأثیراجراي برنامه آموزش فلسفه براي کودکان به روش اجتماع پژوهشی بررشدوقضاوت اخلاقی دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی شهراهواز«،تهران: مجله تفکروکودک،سال اول،شماره ١.
• مرعشی،سیدمنصور،صفایی مقدم،مسعود،خزامی،پروین(١٣٨٩). »بررسی تأثیراجتماعی برنامه آموزش فلسفه براي کودکان به روش اجتماعی پژوهشی بررشدمتفاوت اخلاقی دانشآموزان پنجم ابتدایی اهواز تفکر و کودک،سال اول،شماره اول صص ٨٣-١٠٢
• ناجی،سعید (١٣٨٧) »فلسفه براي کودکان ونوجوانان پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی«،سال دوم،شماره سوم،صص ٥٤-٧٢.
• ناجی،سعید،قاضی نژاد،پروانه (١٣٨٦) »بررسی نتایج برنامه فلسفه براي کودکان مهارتهاي استدلالی عملکردرفتاري کودکان«،فصلنامه مطالعات فرهنگی،سال اول،شماره اول صص ٢١-٣٥.
• ناجی،سعید،قاضی نژاد،پروانه (١٣٨٦) »بررسی نتایج برنامه فلسفه براي کودکان روي مهارتهاي استدلالی وعملکردرفتاري کودکان«،تهران: مطالعات برنامه درسی،سال دوم،شماره ٧. صص١٥٠-١٢٣
• Andolina mike (2001) critical thinking for working students, cloumgia Delmar press critizenship High school Magazine 7no810015AP 2000.
• Haynes Ann (2002) children as phibsopher Rutledge flamer London and newyork.
• Iesta, G (2011) philosophy Exposure and children: how to resist instrument alisation of philosophy in education Journal of the philosophy of education society of Great Britain vol.45, Iss 2pp 3019-305.
• Lipman, M, (1988) 'critical thinking what cat it Bee Educational Leader ship. Vol,
• Lipman, M, (1988) 'philosophy for children, Journal of philosophy for children, vol,
• Lipman, M, (1988) 'philosophy Goges to school, Philadelphia' Temple univ, press.
• Lipman, M, (1991) strengthening reasoning Judgement through philosopht. IN: Maclure,
• Lipman, M, (2003) thinking in Education Cambridge univ, press.
• Lipman, M, (2003) thinking in Education Cambridge univ, press.