آموزش هنر با رویکرد رهایی بخشی بر طبق آراء پائولو فریره
محورهای موضوعی :
1 - کارشناس ارشد نقاشی دانشگاه یزد
کلید واژه: آموزش هنر, تعلیم و تربیت, آموزش انتقادی, رهایی بخشی, پراکسیس, گفت و شنود, آگاهی کاذب,
چکیده مقاله :
سواد هنری فراتر از سواد کارکردی می تواند رسالتی رهایی بخش در حوزه هنر به عنوان یک معرفت بشری داشته باشد. پائولو فریره در حوزه آموزش، به ویژه آموزش انتقادی، به مبحث آزادی می پردازد. ورود این تفکر انتقادی به مبحث آموزش هنر، از شناخت و هوشیارسازی آغاز می شود و در ادامه با رد آموزش بانکی به عنوان نمونه ای از شیوه آموزشی واسپاری، در جستجوی رهایی از آگاهی کاذب است. فراگیر، در فرآیند آموزش آزاد به عنوان سوژه، طی گفت و شنود در پی رسیدن به پراکسیس است. پراکسیس در جریان آموزش هنر تزریق ایدئولوژی را رد میکند و باسوادی را متضمن درک انتقادی واقعیت می داند. در این مقاله از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است. کوشش شده با استفاده از این روش با مراجعه به آثار فریره و مطالعه آراء وی تجزیه و تحلیلی از دیدگاههای مطرح شده در حوزه آموزش انتقادی انجام شود. تفکر انتقادی پائولو فریره که پیش از این بیش تر در حوزه های علوم تربیتی به آن پرداخته شده بود، در این جا، در حوزه آموزش هنر مطرح می شود. امید است با مطرح کردن آراء فریره در خصوص تفکر انتقادی و رهایی از آموزش بانکی و آگاهی کاذب و تطابق این آراء با آموزش هنر بتوان رسالت رهایی بخش هنر را روشن ساخت.
آدامز،لوری اشنایدر(1387). روش شناسی هنر. ترجمه علی معصومی. تهران: چاپ و نشر نظر.
ادگار، اندرو؛ سج ویک، پیتر(1387). مفاهیم بنیادی نظریه ی فرهنگی. تهران: آگه.
امینی، رحمت(1383). تربیت هنری در قلمرو آموزش و پرورش. تهران: آییژ.
خندان،محمد (1388) فلسفه اطلاعات در نظر لوچیانو فلوریدی و رافائل کاپورو. تهران: نهاد کتابخانه های عمومی.
فریره،پائولو(1363) آموزش در جریان پیشرفت. ترجمه احمد بیرشک.تهران: خوارزمی.
فریره،پائولو(1358) آموزش ستمدیدگان. ترجمه احمد بیرشک. تهران: خوارزمی.
فریره،پائولو(1368) آموزششناخت انتقادی. ترجمه منصوره کاویانی. تهران: آگاه.
فریره،پائولو( 1364) کنش فرهنگی برای آزادی. ترجمه احمد بیرشک. تهران: خوارزمی.
فلسفی، فاطمه؛ ارسطوی ایرانی، هائیده(1390) . آموزش هنر با رویکرد حل مسئله. تهران: جوانه رشد.
هورکهایمر، ماکس ”نظریهی سنتی و نظریهی انتقادی“ ترجمه حسن چاووشیان، در پل کانرتن (ویراستار). جامعهشناسی انتقادی. تهران: اختران. 241-263.
Critical Pedagogy on the Web Available [on line]:http://mingo.info-science.uiowa.edu
Deighton, Lee C. (1971). Art Education. The Encyclopedia of Education.The Macmillan Company and the free press.
Dudziak, Elisabeth Adriana (2006). “Information Literacy as an Emancipatory Process Directed to Social Inclusion in a Knowledge Society”. Seoul: IFLA. Available [online]:http://archive.ifla.org /IV/ifla72/papers/082-Dudziak-en.pd
Good, Carter (1959). Dictionary of Education. Mc Grow Hill Book Company.
Gutek. G. (2005).Historical and Philosophical Foundations of Education. 4th Edditon. PEARSON Publication.
Hudalla, Justin (2005). Transforming My Curriculum, Transforming My Classroom: Paulo Freire, James Banks, and Social Justice in Middle Shool Classroom.published by Edchange and the Multicultural Pavilion. Available [on line]:http://www. Edchange.org/multicultural
Kapitzke, Cushla (2003). Information Literacy: A positivist epistemology and a politics of (out) formation. Educational Theory 53(1):pp.37-53.
Max, Marie (2012).Art Through Revolutionary Leadership: Paulo Freire and The Pedagogy of the Oppressed and Instructional Resource for the Art Classroom for grade levels 6-12. Cognitive and Creative Development
Mayo, Peter (1995). “Critical Literacy and Emancipatory Politics: The Work of Paulo Freire”.Elsevier science. 15(4): 363-379. Available [on line]:http:// www.sciencedirect.com/science/sdarticle.pdf
Morris, Christine Ballengee (1998). Paulo Freire: Community Based Arts Eduction. By JSTAE. Vol 18.
Sandlos, Karyn (2016). Art education as potential space: Aconversation about navigating divides in the process of Becoming an art teacher. Dolnick, Miriam. The journal of social theory in Art education. Volume36.
Shapiro, Jeremy J.; Hughes, Shelley K. (1996).”Information Literacy as a Liberal art” Educom Review.31 (March/April):31-35 Available [online]:http://teaching.uncc.edu/files/file/InstructionalTechnologies/InformationLiteracy.pdf
The praxis study companion: art: content knowledge (2015) by Educational testing service. Gremany. Available [on line]:www.ets.org/praxis/store
Wilson, Gloria J., et al (2016). Diserable Difficulties: toward a critical postmodern Arts-based practice. The journal of social theory in Art education. Volume36