آسیبشناسی خدمات عمومی نوین در کنار خطمشیهای رفاه با روش فراترکیب (مورد مطالعه حوزه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی)
محورهای موضوعی : مدیریت استراتژیکمحمدرضا ربیعی مندجین 1 , علیرضا امیرکبیری 2 , سید مرتضی زرگر 3
1 - گروه مدیریت دولتی،واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران
2 - گروه مدیریت دولتی،واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران
3 - دانشجوی دکتری، دانشکدة مدیریت، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: آسیبشناسی خدمات عمومی نوین , خطمشیهای رفاه , روش فراترکیب,
چکیده مقاله :
همانطور که اکثر محققان و پژوهشگران رشته مدیریت دولتی اذعان نظر دارند، در حال گذر از اداره امور عمومی نوین به خدمات عمومی نوین و تکامل این فرایند در کشورمان هستیم. اما برخی از نقطه نظرات و دیدگاهها، هنوز در مرحله سنتی قرار گرفتهاند و به اکمال مطلوب نرسیدهاند. به نحوی که برای مخاطبان و دریافتکنندگان خدمات، نوع و سطح ارائه خدمات مبهم و بینتیجه هستند. پژوهش حاضر در تلاش است با رویکرد آسیبشناسانه عدم انطباق خدمات عمومی در کنار خطمشیهای رفاه را با وضعیت و شرایط مطلوب ارائه و بیان دارد. بدین منظور روش این پژوهش تحلیلی و کیفی انتخاب شد و با استفاده از روش فراترکیب مفاهیم و کدهای مدنظر از بین 32 مقاله استخراج گردید. منابع جمعآوری اطلاعات و دادهها، تحقیقات صورت گرفته و تئوریمحور میباشند. بعد از استخراج کدها، کنکاش و مشورت با گروه کانونی 15 نفره صورت پذیرفته و در ادامه بعد از تائید روایی محتوا، این نشانگرها بین 31 نفر از خبرگان حوزه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توزیع گردید تا حد مطلوبشان تائید گردند. در نهایت برای تعیین وضعیت موجود، از جامعه آماری مراجعهکننده به حوزه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی تعداد 350 نفر پرسشنامه توزیع گردید، تا وضعیت دریافت خدمات و آنچه که موجود است مورد سنجش قرار گیرد. یافتهها حاکی از اختلاف نظر بین خبرگان و مدیران حوزه وزارت تعاون، کار و رفاهاجتماعی با دریافتکنندگان خدمات و مردم میباشد. بنابراین همچنان با جامعه و حاکمیت آرمانی در ارائه خدمات عمومی نوین بسیار فاصله داریم.
As most researchers agree and acknowledge, Iranian administration is transitioning from a new public affairs administration and evolving into a new public service provider. However, a number of traditional viewpoints and opinions are yet to achieve some necessary revision, as the quality and quantity of services remain vague and ineffective for the audience and recipients of these services. The present research attempts to study the existing public services and welfare policies, in comparison with the ideal situation and conditions, in order to reveal the inconsistency between them, from a pathologic perspective. To this end, among the qualitative research approaches, the content analysis method was adopted, and the meta-synthesis method was used to extract the necessary key concepts and content codes from 32 papers. Peer-reviewed research and analysis papers were used as references and inspected to collect information and data. After extracting the content codes, a focus group consisting of 15 participants was consulted and deliberated with, until validity was confirmed and the necessary indicators were obtained. Regarding the desirable range of these indicators, 31 elite field members of the Ministry of Cooperatives, Labour, and Social Welfare, were queried. On the other hand, 350 questionnaires were distributed among a ministry clientele to determine the status quo regarding the quality and quantity of service provision and reception. Findings indicate disagreement between elite members and managers of the ministry versus service recipients and people. As such, we are still far away from an ideal society and governance when it comes to provision of public services..
1- احمدی، فرید، و احمدی، سهیلا (1389). ارتقای بهره وری و دموکراسی در پارادایم خدمات دولتی نوین. خط مشی گذاری عمومی در مدیریت، 1(2)، 123-99
2- اشتریان، کیومرث (1396). سیاست گذاری عمومی در ایران، میزان، شابک 9789645111043.
3- الوانی، مهدی، و شریف زاده، فتاح (1386). فرآیند خط مشی گذاری عمومی. دانشگاه علامه طباطبایی.
4- الوانی، مهدی، و شریف زاده، فتاح (1391). فرآیند خط مشی گذاری عمومی. دانشگاه علامه طباطبایی، شابک 9789648415759.
5- امیرزاده، ملیکا سادات، و برک پور، ناصر (1397). توسعه چارچوب تاب آوری اجتماعات محلی شهر اصفهان در برابر خشکسالی با بهره گیری از روش کیفی و نرم افزار ATLAS-ti. محیط شناسی، 44(4)، 781-763.
6- بزرگی نژاد، م.، و معمارزاده طهران، غ.، و فقیهی، ا. (1398). تحلیل خدمات عمومی نوین در چرخه خط مشی گذاری (مطالعه موردی). فرآیند مدیریت توسعه, 32(4 (پیاپی 110) ), 3-58.
7- پورعزت، علی اصغر (1399). مبانی دانش اداره دولت و حکومت (مبانی مدیریت دولتی)، سمت، شابک 9789645302953.
8- دانایی فرد، حسن؛ شکری، زینب؛ خیرگو، منصور؛ فانی، علی اصغر (1397) چگونگی ارزشیابی کیفیت خطمشیهای عمومی در ایران: پژوهشی اکتشافی مبتنی بر روش شناسی ترکیبی، مدیریت سازمانهای دولتی سال ششم بهار 1397 شماره 2 (پیاپی 22).
9- رستمی، ولی؛ رشیدی، رضا. (1396). نقد و تحلیل نظریه خدمات عمومی و اصول حاکم بر آن، مبتنی بر آموزههای اسلامی. فصلنامه علمی - پژوهشی حکومت اسلامی، 22(4)، 157-186.
10- رضایی زاده، محمد؛ کاضمی، داود (1391) بازشناسي نظرية» خدمات عمومي « اصول حاکم بر آن در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، نشريه علمي- پژوهشي فقه و حقوق اسلامي، سال سوم، شماره پنجم، پاييز- زمستان91، صفحات 23- 46.
11- رعنایی، حبیب و دانشــور، وحید (1390). طراحی مدل جامع انسانی با استفاده از روش فرا ترکیب کیفی. فصلنامة علمی ترویجی مطالعات منابع انسانی،1(1) 1-20.
12- زیویار، فرزاد؛ ضیائی، محمدصادق؛ نرگسیان، جواد(1391) بررسی عوامل موثر بر رضایت مشتریان با استفاده از مدل سروکوال، تحقیقات نوین بازاریابی، دوره 2، شماره 3، پاییز 1391، صفحه 186-173 .
13- سردارنیا، خلیل الله، و شاکری، حمید (1394). حکمرانی شهری در ایران، آسیب شناسی و پیشنهادات راهبردی. نشریه راهبرد توسعه، 1(42)، 189-165.
14- سرلک، محمدعلی؛ قربانی، علی (1391). دولت الکترونیک: مفاهیم، نظریه ها و کاربردها، مرجع دانش، شابک 9786009263240.
15- صانعی، مهدی (1390) حکمرانی خوب مفهومی نو در مدیریت دولتی، ماهنامه تدبیر، سال 17 ، شماره 178.
16- صیاد، سعید (1398). مطالعه خط مشی عمومی، مفاهیم، رویکردها، مدل ها و فرایندها. شابک 9789647513968.
17- قنبری، حبیب (1391). مدیریت رفتار سازمانی. دوره عالی مرکز آموزش امام مهدی (عج) ساحفاناجا.
18- گرجی ازندرياني، علی اکبر (1387) ، قانون اساسی شایسته، نشریه حقوق اساسی، ش 10.
19- گلدار، زهرا؛ امیری، مجتبی؛ قلیپور سوته، رحمتاله؛ معظمی، منصور (1396) طراحی چارچوب مفهومی درگیرسازی ذینفعان در خطمشی گذاری عمومی، دانش حسابرسی، سال هفدهم، شماره 66.
20- معمارزاده، غلامرضا؛ مبینی، محمد؛ فقیهی، مهدی (1400). دولت الکترونیک، اندیشه های گوهربار، شابک 9789648250374.
21- نجارزاده هنجنی، مجید (1398) تحوّلات الگوهای مدیریتی خدمات عمومی؛ از خدمات عمومی کلاسیک تا خدمات عمومی نوین، حقوق اداری، دوره6 ، شماره 19- صفحات 265-288
22- محمدی، مهدی.، صابری، مریم.، سلیمی، قاسم و نوری، نوشین (1397). راهنمای عملی روش فراترکیب در شناسایی شایستگیهای حرفه ای معلمان در تدریس ماهیت علم. مطالعات برنامة درسی، 13(50 ،)75-108.
23- مکوندی، فواد، و رضایی، اسماعیل (1397). بررسی و تحلیل شکاف نقشه راه اصلاح نظام اداری با چهرچوب های الگوی خدمات عمومی نوین. هفتمین کنفرانس ملی کاربردهای حسابی و مدیریت.
24- واعظی، سیدمجتبی؛ البرزی، زهرا (1396) ، جایگاه مفهوم خدمات عمومی در حقوق اداری ایران، حقوق اداری مرکز آموزش مدیریت دولتی، ۴ (۱۲) :۹-۳۲.
25- Alamsyah, K. (2017). Community Satisfaction to Regional Public Hospital Banjar City, Indonesia. International knowledge sharing platform. 7(5).
26- Beise-Zee, R. (2011). Corporate Social Responsibility or Cause-Related Marketing? The Rule of Cause Specificity of CSR. Journal of Consumer Marketing, 28(1), 27-39.
27- Bell, D. E., & Shelman, M. L. (2011). KFC’s Radical Approach to China. Harvard Business Review, 89(11), 137-142.
28- Brown, T. L., & Potoski, M. (2003). Contract-Management Capacity in Municipal and County Governments. Public Administration Review, 63(2), 153-164.
29- Bryson, J. M., Crosby, B. C., & Bloomberg, L. (2014). Public Value Governance: Moving Beyond Traditional Public Administration and the New Public Management. Public Administration Review, 74(4), 445-456.
30- Callahan, K. (2010). Next Wave of Performance Measurement: Citizen Engagement. Connected/ Communities, ed. James Svara and Janet V. Denhardt, 95-101.
31- Colgan, A., Rochford, S., & Burke, K. (2016). Implementing Public Service Reform: Messages from the Literature (0992626919). Retrieved from Centre for Effective Services.
32- Denhardt, J. V., & Denhardt, R. B. (2000). The New Public Service: Serving Rather Than Steering. Public Administration Review, 60(6), 549-559. DOI:10.1111/0033-3352.00117
33- Denhardt, J. V., & Denhardt, R. B. (2007). The New Public Service: Serving, Not Steering. Expanded ed. Page 53. ISBN:978-0-7656-1998-3
34- Denhardt, J. V., & Denhardt, D. B. (2015). The New Public Service Revisited. Public Administration Review, 75(5), 664-672.
35- Erwin,E. Summers. & J. M, Brotherson. J (2010) Understanding Qualitative Metasynthesis: Issues and opportunities inearly childhood intervention research. Journal of Early Intervention. 33(3),186-200 DOI:10.1177/1053815111425493
36- Farnham, David and Sylvia. Horton (1996) Managing People in the Public Services, Macmillan Education UK, ISBN 978-0-333-63045-7.
37- Giddens, A. (2003). Where now for New Labour? Fabian Society; Policy Network: Cambridge, ISBN 9780745629919.
38- Hill, M., & Hupe, P. (2014). Implementing Public Policy: An Introduction to the Study of Operational Governance: Sage.
39- Muliawati, D. A. L., SI, M., & Muliawati, AL. (2019). The Role of new Public Service Model in Developing Tourist Destination in Bandung City: A New Paradigm for Domestic Tourism Industry. International Journal of Scientific & Technology Research, 8(6), 322-326.
40- Parasuraman, A., Zeithaml, V.A. and Berry, L.L. (1985). "A conceptual model of service quality and its implications for future research". Journal of Marketing, 40. pp .41-50.
41- Raadschelders, J. C., & Lee, K., H. (2011). Trends in the Study of Public Administration: Empirical and Qualitative Observations from Public Administration Review, 2000-2009. Public Administration Review, 71(1), 19-33.
42- Reed, C. M., & Meyer, K. P. (2004). Medicaid Managed Care for Children with Special Health Care Needs: Examining Legislative and Judicial Constraints on Privatization. Public Administration Review, 64(2), 234-242.
43- Riccucci, N. M., & Thompson, F. J. (2008). The New Public Management, Homeland Security, and the Politics of Civil Service Reform. Public Administration Review, 68(5), 877-890.
44- Rho, E. (2013). Contracting Revisited: Determinants and Consequences of Contracting out for Public Education Services. Public Administration Review, 73(2), 327-337.
45- Roblek, V., Bach, M. P., Mesko, M., & Bertoncel, T. (2020). Best Practices of the Social Innovations in the Framework of the E-Government Evolution. Amfiteatru Economic, 22(53), 275-302.
46- Romzek, B. S., & Johnston, J. M. (2005). State Social Services Contracting: Exploring the Determinants of Effective Contract Accountability. Public Administration Review, 65(4), 436-449.
47- Sandelowski M & Barroso, j (2007) Handbook for synthesizing for qualitative research Springer publishing Company. eBook ISBN: 978-0-8261-5695-2.
48- Strokosch, K., & Osborne, S. P. (2020). Debate: If Citizen Participation Is So Important, Why Has It Not Been Achieved? Public Money & Management, 40(1), 8-10. DOI: 10.1080/09540962.2019.1654322
49- Taylor, J. (2006). Performance Measurement in Australian and Hong Kong Government Departments. Public Performance & Measurement Review, 29(3), 334-357.
50- Terry, L.D. (2005). The Thinning of Administrative Institutions in the Hollow State. Administration & Society, 37(4), 426-444.
51- Übius, Ü., & Alas, R. (2009). Organizational Culture Types as Predictors of Corporate Social Responsibility. Engineering Economics, 61(1), 90-99.