اخلاق و هنر در پست مدرنیسم از منظر لیوتار
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیمهدی محمدی کیاکلااملشی 1 , محمد رضا شریف زاده 2 , حسین اردلانی 3 , محمد عارف 4
1 - پژوهشگر دكتري پژوهش هنر، دانشكده هنر، واحد تهران مركزي، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران،ايران
2 - هیئت علمی گروه پژوهش هنر دانشکده هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
3 - 2. استادیار گروه فلسفه هنر، دانشکده هنر و معماری، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان ، ایران
4 - دانشیار دانشکده هنر، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: هنر, پست مدرنیسم, اخلاق, لیوتار, امر والا,
چکیده مقاله :
از نگاه لیوتار، «مدرنیته پیوسته حاصل پست مدرنیته است» یا به عبارتی: « پست مدرنیته ، بازنویسی مدرنیته است.» بازگشتی بدون پیش داوری به نقطهی آغاز، درک مدرنیته به انضمام بحرانهایش. بازنویسی مدرنیته به معنای یادآوری خطاها، اشتباهات و فجایعی است که عصر مدرن مسبب آن بوده است و در نهایت، آشکار ساختن سرنوشتی است که غیبگویی در آغاز عصر مدرن آن را پیش بینی کرده بود و اکنون در تاریخ تحقق یافته است. خرد ستیزی و عقل ناباوری از بحران های مهم مدرنیته در اخلاق و هنر است. از دید او سرچشمهی این نارسایی ها در تعریف عقل کلی و استفاده از عقل علمی برای صورتبندی زندگی است. این پژوهش با هدف بررسی اخلاق و هنر در پست مدرنیسم از منظر لیوتار انجام شده است و در پی یافتن این سوال هستیم که که اخلاق و هنر در دیدگاه لیوتار چه جایگاهی در پست مدرنیسم دارد؟
From Lyotard's point of view, "modernity is continuously the result of postmodernity" or in other words: "Postmodernity is a rewriting of modernity." An unprejudiced return to the starting point, an understanding of modernity including its crises. Rewriting modernity means recalling the errors, mistakes and tragedies that the modern age has caused, and finally, revealing the fate that a fortune-teller predicted at the beginning of the modern age and has now came true in history. Anti-rationalism and unbelief are important crises of modernity in ethics and Art. From his point of view, the source of these inadequacies is in the definition of general reason and the use of scientific reason to shape life. This research has been done with the aim of investigating ethics and Art in Postmodernism from Lyotard's point of view, and we are trying to answer the question that what is the place of ethics and Art in Lyotard's perspective in postmodernism?.
بهرمانی، سهیلا، اردلانی، حسین، نمدیانپور، تفیسه، گودرزپروری، پرناز (1400). گفتمان بصری پست مدرنیستی در آرای لیواتار با نگاهی به آثار دوشان، مجله پژوهش های فلسفی، دوره 15، شماره 37، صص 468-450.
معصومی، سعیده (1397). رویکردی بر تبیین ارزش امر والا و ناانسانی در گفتمان لیوتار، دومین کنفرانس بین المللی روانشناسی ، مشاوره و علوم تربیتی.
جعفری نژاد، مینا، سعادتی، موسی (1395). پست مدرنیسم در جامعه شناسی ادبیات با تاکید بر افکار ژان فرانسوا لیوتار، کنفرانس بین المللی نوآوری و تحقیق در علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اجتماعی.
محمودی، معصومه (1397). نگاهی داستان پست مدرن شب ممکن بر اساس نظریه لیوتار، پنجمین همایش متن پژوهی ادبی نگاهی تاز هبه سبک شناسی، بلاغت، نقد ادبی.
Woodward, A. (2021). non-projects for the uninhabitable: Lyotard's architecture philosophy. Architecture Philosophy, 5(2).
Bahremani, S., Ardalani, H., Namadianpour, N., & Goodarzparvari, P. (2021). Postmodernist Visual Discourse on Lyotard's Views on Dushan's Works. Journal of Philosophical Investigations (university of Tabriz), 15(37), 450-468.
Cohen, J. L., Maniaque, C., & Mehrotra, R. Rebecca M. Brown, Professor and Chair of the History of Art, Johns Hopkins University, USA “Long after ‘metanarratives’ have been considered as obsolete by Jean-François Lyotard, collective endeavors such as Vikramaditya Prakash’s, Maristella Casciato’s, and Daniel Coslett’s assemblage of essays take stock of the stunning metamorphosis of the historical interpretation.
Tatla, H. (2019). Classical architecture in the scope of Kantian aesthetics: Between Lyotard and Rancière. SAJ-Serbian Architectural Journal, 11(3), 487-500.
Schultz, W. R. (2015). A note on postmodernism and Lyotard's role as founder. SCIENTIFIC YEARBOOK OF THE FACULTY OF PHILOSOPHY OF THE UNIVERSITY OF ATHEN.S109-122.
Maywald, C., & Riesser, F. (2016). Sustainability–the art of modern architecture. Procedia Engineering, 155, 238-248.
Pala, G. (2019). A [-] human Time: A Quasi-Architectural Tale in Three Acts. A [-] human Time: A Quasi-Architectural Tale in Three Acts, 42-53.
Pulkkinen, T. (2015). The postmodern and political agency. University of Jyväskylä.
Gratton, P. (2018). Jean François Lyotard.
201 |
نوع مقاله: پژوهشی
صفحات 214- 201
اخلاق و هنر در پست مدرنیسم از منظر لیوتار
مهدی محمدی کیاکلا املشی 1
محمدرضا شریف زاده 2
حسین اردلانی 3
محمد عارف 4
چکیده
از نگاه لیوتار، «مدرنیته پیوسته حاصل پست مدرنیته است» یا به عبارتی: « پست مدرنیته ، بازنویسی مدرنیته است.» بازگشتی بدون پیش داوری به نقطهی آغاز، درک مدرنیته به انضمام بحرانهایش. بازنویسی مدرنیته به معنای یادآوری خطاها، اشتباهات و فجایعی است که عصر مدرن مسبب آن بوده است و در نهایت، آشکار ساختن سرنوشتی است که غیبگویی در آغاز عصر مدرن آن را پیش بینی کرده بود و اکنون در تاریخ تحقق یافته است. خرد ستیزی و عقل ناباوری از بحران های مهم مدرنیته در اخلاق و هنر است. از دید او سرچشمهی این نارسایی ها در تعریف عقل کلی و استفاده از عقل علمی برای صورتبندی زندگی است. این پژوهش با هدف بررسی اخلاق و هنر در پست مدرنیسم از منظر لیوتار انجام شده است و در پی یافتن این سوال هستیم که که اخلاق و هنر در دیدگاه لیوتار چه جایگاهی در پست مدرنیسم دارد؟
واژگان کلیدی
[1] . پژوهشگر دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران.
Email: MAHDIMKKA@GMAIL.COM
[2] . استاد دانشکده هنر، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)
Email: moh.sharifzade@iauctb.ac.ir
[3] . استادیار گروه فلسفه هنر، دانشکده هنر و معماری، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران.
Email: h.ardalani@iauh.ac.ir
[4] . دانشیار دانشکده هنر، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
Email: m.aref@iauctb.ac.ir
تاریخ دریافت: 9/4/1401 پذیرش نهایی: 2/7/1401