بررسی ارتباط میزان استفاده از بازیهای رایانهای (خشن) با پرخاشگری دانشآموزان دوره متوسطه اول شهر سی سخت
محورهای موضوعی : علوم برنامه ریزیمهدی بسطام کیش 1 , پویا نیکی 2
1 - دانشگاه پیام نور یاسوج
2 - دانشگاه شیراز
کلید واژه: بازیهای رایانهای, پرخاشگری, دانشآموزان, سطح زندگی ,
چکیده مقاله :
در جهان معاصر پیشرفت علوم نهتنها بر سطح زندگی و فضا و محیطی که انسانها در آنجا زندگی میکنند تأثیر گذاشته بلکه قوانین و قواعد حاکم بر ارتباط و تعامل بین انسانها و نگرش آنها را نسبت به خود، به دیگران و به جهان تغییر داده است هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان پرخاشگری نوجوانانی است که از بازی های الکترونیکی و رایانه ای (خشن) استفاده می کنند. جامعه پژوهشی حاضر را دانشآموزان پسر دوره متوسطه اول شهر سی سخت تشکیل می دهند. در این پژوهش با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 80 نفر از دانش آموزان پسر مقطع متوسطه اول شهر سی سخت بهعنوان نمونه انتخاب شدند و سپس تست پرخاشگری آیزنیک و یک تست خودساخته درباره میزان استفاده از بازی های رایانه ای در اختیار آنها قرارداده شد و از آنها خواسته شد که به این سؤالات با بلی و خیر یا انتخاب ساعتی که از بازی های رایانه ای استفاده می کنند پاسخ دهند.
In the contemporary world, the progress of science has not only affected the level of life and the space and environment where people live, but it has also changed the rules and regulations governing the communication and interaction between people and their attitude towards themselves, others and the world. The current study is to investigate the aggression level of teenagers who use (violent) electronic and computer games. The current research community consists of male students of the first secondary school in Si-Sherd city. In this research, using simple random sampling, 80 male students of the first secondary school of Sisherd city were selected as a sample, and then the Eysnick aggression test and a self-made test about the use of computer games were given. They were contracted and asked to answer these questions with yes and no or choose the time they use computer games.
• گنجی، حمزه (1391)، ارزشیابی شخصیت، ویرایش دوم، نشر ساوالان.
• قوی محمدی، گیتی (1392)، تأثیر آموزش مهارت حل مساله در کاهش پرخاشگری کودکان نابینا و کم بینا. پایان¬نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی.
• عبدالخالقی، معصومه و دیگران (1382)، بررسی ارتباط بازی¬های ویدئویی- رایانه¬ای با پرخاشگری، مجله علوم پزشکی.
• آذری سعید (1387)، بازی¬های رایانه¬ای و خشونت SID.
• فرمانبر، ربیع اله و دیگران (1392)، ارتباط بازی¬های رایانه¬ای با پرخاشگری.
• بهرامی، فرشته، بهرامی، فرزانه (1392)، تأثیر بازی¬های رایانه¬ای بر پرخاشگری.