بررسی رابطه بین سبک های یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کلاس پنجم ابتدایی یاسوج
محورهای موضوعی : علوم برنامه ریزی
1 - پردیس شهید ایزدپناه یاسوج
کلید واژه: سبک های یادگیری, استرس, دانش آموزان, پیشرفت تحصیلی,
چکیده مقاله :
آموزش به عنوان خلق محیط های یادگیری که در آن فعالیت های مورد نیاز یادگیرندگان برای ساختن دانش وکسب توانایی تفکر به حداکثر می رسد، تعریف می شود. هدف از اين پژوهش تعیین رابطه بین سبک های یادگیری با پیشرفت تحصیلی و استرس دانش آموزان کلاس پنجم ابتدایی یاسوج بود. جامعه آماري پژوهش شامل 100 نفر از دانش آموزان دختر و پسر کلاس پنجم ابتدایی یاسوج در سال تحصيلي 1400 انتخاب شدند. روش تحقيق از نوع توصيفي پيمايشي و ابزار جمع آوري داده ها پرسشنامه سبک های یادگیری کلب و نمرات تحصیلی دانش آموزان بودند. با استفاده از روش هاي آماري ضريب همبستگي پيرسون و رگرسيون چند گانه داده ها مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج به دست آمده نشان داد که سبک يادگيري با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان رابطه معنادار دارد. بر اساس این یافته نتیجه می گیریم که سبك يادگيري و پیشرفت تحصيلي ارتباطی کاملا وابسته به هم دارند.
Education is defined as the creation of learning environments in which the activities required by learners to build knowledge and thinking ability are maximized. The purpose of this research was to determine the relationship between learning styles and academic progress and stress of fifth grade elementary school students in Yasouj. The statistical population of the research included 100 male and female students of the fifth grade of Yasouj elementary school in the academic year of 1400. The research method was a descriptive survey, and the data collection tool was a questionnaire of learning styles and students' academic grades. The data was analyzed using the statistical methods of Pearson's correlation coefficient and multiple regression. The results showed that learning style has a significant relationship with students' academic progress. Based on this finding, we conclude that learning style and academic progress are completely interdependent..
فارسی
• براون، داگلاس(1381)، اصول يادگيري و آموزش زبان ،ترجمه فهيم منصور،تهران:رهنما.صص 44-49
• حاتم زاده سرکشتی، نازنین (۱۳۹۴) بررسی رابطه بین فرهنگ کلاس درس ، سبک یادگیری و میزان خلاقیت دانش آموزان پسر پایه ششم شهرستان دلفان، دومین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین المللی پژوهشهای نوین در علوم انسانی. دوره 2 شماره2، صص 24-57.
• راتوس. اسپنسر. ا. (1375). روانشناسی عمومی(ترجمه حمزه گنجی) چاپ اول.تهران:انتشارات ویرایش.
• ساجدي، رقیه(1390)، بررسي رابطه بين سبكهاي يادگيري و ميزان خلاقيت دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي سمنان، نشریه دانشگاه علوم پزشكي سمنان،دوره 3 ، شماره 2 ، صص 56-62
• سیف هاشمی، فخرالسادات (1393) بررسی رابطه بین ذهنیت فلسفی و میزان خلاقیت مدیران مدارس شهر اصفهان. فصلنامه تعلیم و تربیت، سال بیستم، شماره 1،صص59-41.
• سیف، علی اکبر. (1382) روان شناسی پرورشی. چاپ هشتم.تهران: نشرآگاه
• کونانی, افروز؛ منیر امیری؛ عیسی زمانیان و حیدری پور، حکمت الله (1394) بررسی رابطه سبک های یادگیری با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان شهرستان کوهدشت، دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی دوره 2 شماره7، صص 445-675.
منابع لاتین:
• Chadha, N.K. (2001). Causal antecedents of self. Concept, Locus of control and academic achievement, A part analysis. Journal of psychology. 32 (4 ) 2 64 -268.
• Cohen S, Kamarck T, Mermelstein R. (1983). A global measure of perceived stress. Journal of Health and Social Behavior; 24: 385-396
• Felder, R.M. & Silverman, L.K. (1988). Learning and teaching styles in engineering education.Engineering Education, 78 ( 7 ), 674 -681.
• Norasyikin Omar , Mimi Mohaffyza Mohamad, Aini Nazura Paimin,(2015), Dimension of Learning Styles and Students’ Academic Achievement, 4th World Congress on Technical and Vocational Education and Training (WoCTVET), 5th–6th November 2014, Malaysia
• Slavin, R. E. (1991), Eduational phsychology ( teaching in practice). (3th ed). Boston: Allyn and Bocon.
• Sternberg, R.J. (1999). An interactive framework for understanding mind in context. Cambridge university press. American Psychologist, 2 (44 ), 223 -248.
• Sternberg, R.J., and Grigorenko, E.L. (1997), Are cognitive still in styles still in style? American psychologist, vol.52(7), 700- 712.
• Steyn, T. & Maree, J.E. (2002). A Profile of first year student’s Learning. preferences and study orientation in mathematics. Pretoria: university of Pretoria south Africa.