واکاوی ابعاد فرهنگ سازمانی دانشگاه فرهنگیان از منظر توسعه شایستگی های معلمی
محورهای موضوعی : همسوسازي استراتژي هاي يادگيري و توسعه با استراتژي سازمان
1 - دانشگاه فرهنگیان، گروه علوم تربیتی، تهران، ایران
کلید واژه: تربیت معلم, دانشگاه فرهنگیان, شایستگی های معلمی, فرهنگ سازمانی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف کاوش و توصیف ابعاد فرهنگ سازمانی دانشگاه فرهنگیان از منظر توسعه شایستگی های معلمی انجام شد. بر اساس هدف دو سوال پژوهش طرح گردید و به کمک طرح پژوهش کیفی با رویکرد پدیدار شناسی دنبال شد. مشارکت کنندگان مبتنی بر شیوه نمونه گیری هدفمند و با رعایت تنوع گروه ها به تعداد 44 نفر در چهار گروه: مدیران و کارشناسان سازمان مرکزی، اساتید و دانشجویان از دانشگاه فرهنگیان؛ اساتید دانشگاه در حوزه های تعلیم و تربیت و تربیت معلم از دانشگاه های خوارزمی، تهران، تربیت مدرس، شهید بهشتی و علامه طباطبایی تهران انتخاب شدند. داده ها به کمک مصاحبه عمیق اکتشافی جمع آوری شدند. مصاحبه با اساتید، مدیران و کارشناسان سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان و همچنین اساتید دیگر دانشگاه ها به شیوه انفرادی و مصاحبه با دانشجویان به شیوه گروه های کانونی انجام شد. از تحلیل داده ها ابعاد شش گانه شایستگی های معلمی: دانش نظری، دانش عملی، زاویه دید، باورهای حرفه ای، توانمندی های فردی و فراشایستگی ها با 15 مولفه؛ و در بخش فرهنگ سازمانی دانشگاه فرهنگیان، ابعاد شش گانه فلسفه تربیت، اعتماد، تربیت معلم، تعاملات درون و برون سازمانی، ارزشهای سازمانی و فاصله قدرت با 17 مولفه استنباط شد.
The purpose of this paper is to explore and describe the teacher competencies and organizational culture in the viewpoint of activists in the fields of higher education and teacher education. The research based on qualitative research with a phenomenological approach. Data of the research were collected with the deep semi-structured interviews. Participants in the research were based on a targeted sampling method and with respect to the diversity of the groups. The participants included 44 activists in the four groups: faculty of Farhangian university, representative of the leadership institution, experts, and students of Farhangian university, as well as faculty of other universities in the field of education and higher education. By analysis of the data were inferred six teacher competency domains: theoretical knowledge, practical knowledge, monotheistic and aesthetic perspective, professional beliefs, personality, and meta competencies with 15 components. Analysis of data showed that faculty, the board of Directors, and experts of Farhangian university have a mutual opinion about the six competency domains, but students of Farhangian university and faculty of other universities have a different opinion about the personal competencies. In part of organizational culture, were inferred six domains including educational philosophy, trust, organizational interactions, organizational relationships, teacher education, organizational evaluations with 17 components.
اردو، فاطمه؛ پورکریمی، جواد؛ کرامتی، محمد رضا؛ و ذاکر صالحی، غلام رضا (1401)، فراترکیب مولفه های فرهنگ سازمانی دانشگاه. مدیریت فرهنگ سازمانی. دوره 20، شماره 2؛ ص 257-290
اون سول يی ( 1395 ) بررسي تاثير فرهنگ سازماني بر عملكرد كاركنان در شركت هاي كره اي و چيني فعال در ايران . پایان نامه كارشناسي ارشد . دانشکده کارافرینی ، دانشگاه تهران.
بازرگان، عباس(1389).روش های تحقیق کیفی و آمیخته.انتشارات دیدار. چاپ دوم.
باقری کراچی، امین و قاسمی زاد، علیرضا(1398)، شناسایی مولفه های فرهنگ سازمانی مطلوب در دانشگاه علوم پژشکی. فصلنامه مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی. سال10، شماره 1؛ ص 49-57
ذوالفقار زاده، محمد مهدی؛ امیری، علی نقی؛ زارعی متین، حسن ( 1390 ) . کشف فرهنگ دانشگاه: واکاوی نظری و گونه شناختی مطالعات فرهنگ دانشگاهی . مجله اندیشه مدیریت راهبردی . شماره 9 ؛ ص 45 - 98
رضایی، منیژه (1399). شناسایی و تعیین شایستگیهای حرفهای معلمان با ابتناء بر اسناد تحولی آموزش و پرورش و اعتبارسنجی آنها. فصلنامه تعلیم و تربیت شماره 1؛ ص 63-82.
زارعی، زهرا؛ پورشافعی، هادی؛ و عسگری، علی(1401)، نقش رهبری دانش و فرهنگ سازمانی در عملکرد شغلی. فصلنامه علمی مطالعات فرهنگی- اجتماعی خراسان. سال 16، شماره 3؛ ص 67-92
سیف، علی اکبر(1396). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش. نشر دوران. تهران.
عباباف، زهره(1394). فرهنگ سازمانی قدرت نیمه پنهان در کیفیت بخشی نظام آموزش عالی. دومین همایش کیفیت بخشی در نظام آموزش عالی. دانشگاه فرهنگیان. تهران.
عباباف، زهره؛ فراستخواه، مقصود؛ مهرعلیزاده، یدالله؛ فتحی، کورش(1393). تامل بر صلاحیت های حرفه ای معلمان در مطالعات برنامه درسی. مجله علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز. شماره 6؛ ص 157- 182.
عباباف، زهره(1401). شاخص های ترفیع و ارتقای اساتید دانشگاه فرهنگیان. طرح پیشنهادی به بنیاد ملی نخبگان. چاپ نشده
عسکریان ، مصطفی ؛ طاهری عطار ، فتانه ( 1391 ) . فرهنگ سازمانی و نقش آن در شکل گیری رفتار شهروندی سازمانی از دیدگاه کارشناسان حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش . در مجله : رهیافتی نو در مدیریت آموزشی . شماره 10؛ ص 21 - 34
عسگریان، محمد(1388). مفهوم سازی فرهنگ سازمانی. دو ماهنامه توسعه انسانی. سال ششم. شماره 24؛ ص 101-124.
عزیزیان، زهرا؛ ارشد بخش، زهرا؛ حسن پور، مائده؛ مقیسه، فاطمه؛ درخشان، آذر، داورزنی، فاطمه؛ نصیری، سهیلا(1395). شایستگی های معلمی در سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران، طرح پژوهشی با راهنمایی زهره عباباف. تربیت معلم شهید باهنر تهران.
علاقه بند، علی(1394). جامعه شناسی آموزش و پرورش. انتشارات روان. تهران.
فاضلی، نعمت الله(1396). فرهنگ و دانشگاه:. انتشارات ثالث. تهران.
فراستخواه، مقصود(1396). گاه و بیگاهی دانشگاه در ایران. انتشارات آگاه. تهران.
فولادی ، نجمه ( 1395 ) تأثير فرهنگ سازماني بر خلاقيت و نوآوري در سازمان با ميانجيگري اقدامات مديريت منابع انساني و سرمايه اجتماعي سازمان . پایان نامه کارشناسی ارشد . مديريت صنعتي ، دانشگاه تهران.
گال، جویس و همکاران(1386). روش های تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی. ترجمه: نصر، احمد رضا و همکاران انتشارات دانشگاه شهید بهشتی. چاپ اول.
گردوان ، امیرمقصود ( 1395 ) . بررسي رابطه فرهنگ سازماني با مديريت تغيير در مدارس متوسطه دوره دوم شهر تهران از ديدگاه دبيران . پایان ناه کارشناسی ارشد . دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي ، دانشگاه تهران.
محمدی، حمید رضا؛ صالحی، محمد؛ و جباری، نگین(1400)،تاثیر مولفه های فرهنگ سازمانی بر مولفه های بهسازی اعضای هیات علمی. پژوهش در آموزش علوم پژشکی. دوره 13، شماره 2، ص 37-46
مهرمحمدی، محمود(1394). نوشتن، ابزار بالندگی حرفه ای مهجور و مغفول. سخنرانی در گروپ انشاء و نویسندگی. انجمن مطالعات برنامه درسی ایران.
نیازآذری، کیومرث؛ تقوایی یزدی، مریم ؛ محمدی البرزی ، اعظم ( 1395 ) . بررسی تأثیر هویت سازمانی و فرهنگ سازمانی در بروز رفتار شهروندی سازمانی با ارائه مدل مناسب . در مجله : مدیریت بهره وری . شماره 36 ؛ ص 199 - 221
هوی، وین ک. و میسکل، سیسیل ج. (1397).مدیریت آموزشی: نظریه، تحقیق و کاربرد. ترجمه سلیمانی، نادر؛ صفری، محمود؛ و نظری، سید مرتضی. انتشارات سمت.
یوسفی ، امیر ( 1394 ) . تاثير سرمايه فكري،سرمايه اجتماعي و سرمايه روانشناختي بر نوآوري با نقش تعديلگري فرهنگ سازماني، در شركت هاي دانش بنيان حوزه ي هاي تك مستقر در پارك هاي علم و فناوري شهر تهران . پایان نامه کارشناسی ارشد .دانشگاه تهران.
Adams, Maurianne(1992). Academic Culture: The Hidden Curriculum.3(6). A publication of The Professional & Organizational Development Network in Higher Education (www.podnetwork.org).
Andrea, Vaneeta- marie, D. & Gosling, David(2005), Improving Teaching and Learning, A Whole Institution Approach, Open University Press.
Akpabio, Eno(2012), Beneficiaries' Perspective on Service Learning : Case Study of Advertising and Public Relations Campaign course, sage open, pp. 1-7.
Andrea, Vaneeta- marie, D. & Gosling, David(2005), Improving Teaching and Learning, A Whole Institution Approach, Open University Press.
Clark, . (1971). Culture complexity and typology of studies in higher education.
Clinton, Jones(2011), Principal As Facilitators Of Professional Development With Teachers As Adult Learners, Dissertation for the degree of Doctor of Philosophy in Education In the graduate School of the University of Missouri.
Clouston, Teena J. (2005). Facilitating tutorials in problem-based learning : students’ perspectives. Routledge. New York
Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4th ed.). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
Devjak', Tatjana. Devjak', Samo & Pavlin', Alenka Polak'(2009). The Development of Primary Teachers Competencies as a basis to Introduce the Study Programs of Undergraduate Teacher. journal of Education. 37. pp 60-71.
Dill, David D. (2012).THE MANAGEMENT OF ACADEMIC CULTURE REVISITED: INTEGRATING UNIVERSITIES IN AN ENTREPRENEURIAL AGE1. The Dynamics of Culture, Identity and Organisational Change. Basingstoke, UK: Palgrave Macmillan. pp. 222-237.
Hofstede, G. (1989). Organizing for cultural diversity. European Management Journal, 7(4), 390-397.
Hofstede, G., Hofstede, G. J., & Minkov, M. (2010). Cultures et organizations:
nose procreations’ mentals. Pearson Education France.
Hofstede, G (2011) Dimensional zing cultures: The Hofstede model in context.
Online readings in psychology and culture 2, no. 1: 8-26.
Jamali, Amna Rasool; Bhutto Arabella; Khaskhely, Mahvish; & Waqar, Sethar (2022). Impact of leadership styles on faculty performance: Moderating role of organizational culture in higherEducation. Management Science Letters. Pp.1-20
(www.GrowingScience.com/msl)
Newberry, Byron; Austin, Katherine; Lawson, William; Gorsuch, Greta & Darwin, Thomas(2011), Acclimating International Graduate Students to Professional Engineering Ethics Springer
Oliva, P.F.(2010); Developing the curriculum; Pearson Press; 7th edition; USA.
Pinar, William(2018). George Grant’s Critique of Education. UBC Inc.
Pinar, William, F. & Zhang, Hua (2015).Without experience is teacher development possible? utobiography and Teacher Development in China: Subjectivity and Culture in Curriculum Reform. Palgrave Macmillan US.
Siti Aisyah; Munaya Ulil Ilmi; Muhammad Amirudin Rosyid; Eni Wulandari; & Fandi Akhmad (2022). Kiai Leadership Concept in The Scope of Pesantren Organizational Culture. Interdisciplinary Journal of Islamic Education. Vol 3, No.1, pp. 40-59
( https://doi.org/10.31538/tijie.v3i1.106)
Stake, R. E. (2000). Case studies. In N. K. Denzin, & Y. S. Lincoln (Eds.), The handbook of qualitative research (2nd ed., pp. 435-454). Thousand Oaks, CA: Sage Publications
Westwood, Marilyn (2022). International Faculty's Perspectives on Organizational Culture and Management: A Three-Step Action Plan. United International Journal for Research & Technology. Volume 03, Issue 03; pp. 18-23