بررسی تاثیر ابعاد رهبری اخلاقی بر تعهد سازمانی در اداره کل پست استان کهگیلویه و بویراحمد
محورهای موضوعی : مدیریت، اقتصاد، حسابداری
1 - دانشگاه آزاد دهاقان
2 - دانشگاه آزاد دهاقان
کلید واژه: رهبری اخلاقی, مدیر اخلاقی, تعهد سازمانی , پست استان کهگیلویه و بویراحمد. ,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر ابعاد رهبری اخلاقی بر تعهد سازمانی کارکنان در اداره کل پست استان کهگیلویه و بویراحمد و پست شهر یاسوج انجام گرفته است. روش پژوهش، توصیفی همبستگی می باشد و در تدوين چارچوب نظري تحقيق از روش کتابخانه اي استفاده گردید. جامعه ی آماری این پژوهش کارکنان اداره کل پست استان کهگیلویه و بویراحمد و نواحی پست شهر یاسوجاست که تعداد آنها 430 نفر است. حجم نمونه تعداد 203 نفر تعیین گردید و از بین پرسشنامه های توزیعی 191 پرسشنامه قابل تحلیل شد. در این پژوهش از پرسشنامه ی استاندارد تعهد سازماني آلن و مایر و پرسشنامه محقق ساخته رهبری اخلاقی استفاده شد. پایایی سئوالات پرسشنامه رهبری اخلاقی 811/0 محاسبه شد و روایی آن نیز به صورت محتوایی تأیید گردید. نتایج تحلیل توصیفی داده ها بیان می کند که شاخص تعهد سازمانی و ابعاد آن، همچنین شاخص رهبری اخلاقی و ابعاد آن در بین کارکنان اداره کل پست استان کهگیلویه و بویراحمد و نواحی 4 گانه پست شهر یاسوجدر حد بالای متوسط هستند. نتایج تحلیل استنباطی و آزمون فرضیه های پژوهش بیان می دارد که بین رهبری اخلاقی (بعد فرد اخلاقی،بعد مدیر اخلاقی) با تعهد سازماني (عاطفی و هنجاری) رابطه مستقیم و معنی دار وجود دارد. هر چند هم روابط مذکور قوی نیست، اما نتایج مدل های رگرسیونی به خوبی میزان تغییرات تعهد سازمانی (عاطفی و هنجاری) را توسط متغیر رهبری اخلاقی (بعد فرد اخلاقی،بعد مدیر اخلاقی) پیش بینی می کند. هر چند بین رهبری اخلاقی (بعد فرد اخلاقی،بعد مدیر اخلاقی) با تعهد سازماني (مستمر) رابطه وجود نداشت لیکن نتایج تحقیق حاضر همپوشانی خوبی با نتایج سایر تحقیقات در زمینه ی رهبری اخلاقی و تأثیر پذیری تعهد سازمانی دارد. اثر متغیرهای زمینه ای شامل جنسیت، تحصیلات، سن، سابقه فعالیت و حوزه فعالیت بر نگرش به شاخص های رهبری اخلاقی و تعهد سازمانی تأیید نشد.
This research has been conducted with the aim of investigating the impact of ethical leadership dimensions on the organizational commitment of employees in the General Post Office of Kohgiluyeh and Boyer Ahmad provinces and the post office of Yasuj city. The research method is descriptive and correlational, and the library method was used to develop the theoretical framework of the research. The statistical population of this research is the employees of the General Post Office of Kohgiluyeh and Boyer Ahmad provinces and the postal districts of Yasuja, which number 430 people. The sample size of 203 people was determined, and 191 questionnaires were analyzed among the distributed questionnaires. In this research, Allen and Mayer's standard organizational commitment questionnaire and researcher-made moral leadership questionnaire were used. The reliability of the ethical leadership questionnaire was calculated as 0.811 and its content validity was also confirmed. The results of the descriptive analysis of the data state that the organizational commitment index and its dimensions, as well as the ethical leadership index and its dimensions among the employees of the General Post Office of Kohgiluyeh and Boyer Ahmad provinces and the 4 post districts of Yasuj city are above average. The results of the inferential analysis and the test of research hypotheses state that there is a direct and meaningful relationship between ethical leadership (ethical person dimension, ethical manager dimension) and organizational commitment (emotional and normative). Although the mentioned correlations are not strong, the results of the regression models predict well the amount of organizational commitment changes (emotional and normative) by the ethical leadership variable (ethical person dimension, ethical manager dimension). Although there was no relationship between ethical leadership (the ethical person dimension, the ethical manager dimension) and organizational commitment (continuous), the results of the present research have a good overlap with the results of other researches in the field of ethical leadership and the effectiveness of organizational commitment. The effect of contextual variables including gender, education, age, history of activity and field of activity on the attitude towards ethical leadership and organizational commitment indicators was not confirmed.
منابع کهگیلویه و بویراحمدی
• ابراهیمی، سیداحمد(2003)، مطالعة تطبیقی سبک رهبری امام علی(ع) با سبکهای رهبری موجود، فصلنامه اندیشه صادق، مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق(ع)، شماره 1، www.SYSTEM.parsiblog.com
• الوانی،سیدمهدی (1383)،اخلاقیات و مدیریت،فصلنامه مطالعات مدیریت،شماره،42-41.
• باقری،مسلم.تولایی،روح اله(1389)، بررسی تاثیر تعهد سازمانی بر عملکرد سازمانها، دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس،سال 4م شماره 30.
• بهروان، حسین و سعیدی، رقیه(1388). عوامل مؤثر بر ميزان تعهد سازماني كاركنان شركت گاز نمونه مورد مطالعه: اداره مركزي استان خراسان رضوي، شهر مشهد، مجله علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، سال ششم.
• تدبیری،سیروس.شفیع زاده،رضا،(1385).رهبری و نقش آن در سازمان و مدیریت،دانشگاه آزاد اسلامی اسلامشهر
• جعفری دهکردی،لطف اله(1391)،برسی رابطه بین سبک رهبری اخلاقی مدیران با اعتماد سازمانی (مطالعه موردی:دبیران دبیرستان های شهر کرد).پایان نامه کارشناسی ارشد.
• رابينز، استيفن، بي (1376). مباني رفتار سازماني. ترجمه علي پارسائيان و محمد اعرابي. تهران: دفتر پژوهش هاي فرهنگي.
• رضاييان ، علی(1374). مديريت رفتار سازمان . تهران : انتشارات دانشكده مديريت دانشگاه تهران .
• زاهدی شمس السادات،سیدمهدی الوانی و ابوالحسن فقیهی(1382).فرهنگ جامع مدیریت،چاپ سوم،تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
• زاهدی،شمس السادات(1378).بررسی تطبیقی سبکهای رهبری.مدیریت دولتی.شماره 45و 46