بررسی رابطه سبکهای دلبستگی با نقش واسطهگری سلامت روان در معلمان شهر یاسوج
محورهای موضوعی : علوم زیست محیطیمظفر خداپرست 1 , حشمت آله خداپرست 2
1 - دانشگاه علوم و تحقیقات واحد تهران،(استان کهگیلویه وبویر احمد)
2 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دهاقان
کلید واژه: سبکهای دلبستگی, سلامت روان, معلمان, شهر یاسوج,
چکیده مقاله :
بهطورکلی دلبستگي را ميتوان جوّ هيجاني حاكم بر روابط كودك با مراقبش تعريف كرد. اینکه كودك مراقب خود را كه معمولاً مادر اوست، ميجويد و به او ميچسبد، مؤيد وجود دلبستگي ميان آنها است. نوزادان معمولاً تا پايان ماه اول عمر خود شروع به نشان دادن چنين رفتاري ميكنند و اين رفتار براي تسريع نزديكي به فرد مطلوب طراحیشده است. سلامت روانی انسان به عقیده اسکینر معادل با رفتار منطبق با قوانین و ضوابط جامعه است، و چنین انسانی وقتی با مشکل روبهرو شود تا هنگامیکه از طریق جامعه هنجار تلقی شود، از طریق شیوه اصلاح رفتار برای بهبودی و به هنجار کردن رفتار خود و اطرافیانش بهطور متناوب استفاده میجوید. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه سبکهای دلبستگی با نقش واسطهگری سلامت روان در معلمان شهر یاسوج بود. برای دستیابی به این هدف نمونهای شامل 198 نفر از معلمان شهر یاسوج از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار استفاده شده شامل پرسشنامه سلامت عمومی، دلبستگی هازن و شیور و خودتنظیمی میلر و برون بود. یافتهها نشان داد که سبک دلبستگی اجتنابی (t=50/04, p=0/001) و ایمن (t=-2/49, p=0/013) میتوانند سلامت روان را بهطور معنیداری پیشبینی کنند. درنهایت سلامت روان، میانجی رابطه بین سبک دلبستگی است.
In general, attachment can be defined as the emotional atmosphere that governs a child's relationship with his caregiver. The fact that the child seeks and clings to the caregiver, who is usually his mother, confirms the attachment between them. Babies usually begin to show such behavior by the end of the first month of life, and this behavior is designed to accelerate intimacy with the desired person. According to Skinner, human mental health is equivalent to behavior that conforms to the rules and regulations of society, and such a human being when faced with a problem until it is considered normal by society, through behavior modification to improve and normalize the behavior of himself and others around him. It is used intermittently. The aim of this study was to investigate the relationship between attachment styles and the mediating role of mental health in teachers in Yasuj. To achieve this goal, a sample of 198 teachers in Yasuj was selected through available sampling. The instruments used included a general health questionnaire, Hazen and Shaver attachment, and Miller and Bron self-regulation. The results showed that avoidant attachment style (t = 04.50, p = 0.001) and safe attachment (t = 49/49, p = 0.013) can significantly predict mental health. Finally, mental health mediates the relationship between attachment style.
• بشارت. م. ع. (1384). هنجاریابی مقیاس دلبستگی بزرگسال. گزارش پژوهشی. دانشگاه تهران.
• بهرامی ، ه . حسین زاده ، س. بشارت ،م . 1387. مقایسه ی سبک هی مقابله دختران فراری و غیر فراری در شهر تهران . نشریه پژوهش های روانشناختی . سال 11 . شماره 3 و 4 . ص 105.
• بیرامی،م. (1388). پيش بيني رضايت زناشويي بر اساس سبك هاي دلبستگي و مولفه هاي تمايز يافتگي .فصلنامه روانشناسی دانشگاه تبریز.شماره11. ص 39-16.
• تقوي ، محمد رضا، (1380) ، بررسي روايي و اعتبار پرسشنامه سلامت عمومي (GHQ ) ، مجله روانشناسي 20 ، سال پنجم شمارة 4 ، ص 398-381
• خانجاني، ز. (1384). تحول وآسيبشناسي دلبستگي از كودكي تا نوجواني. نوبت اول. تبريز: انتشارات فروزش.
• خانجاني، ز. (1384). تحول وآسيبشناسي دلبستگي از كودكي تا نوجواني. نوبت اول. تبريز: انتشارات فروزش.
• خدا رحيمي، سيامك.(1374). مفهوم سلامت روان شناختي. چاپ اول. تهران. انتشارات جاودان خرد
• خدارحیمی، س.(1374). مفهوم سلامت روانشناختی. مشهد: انتشارات جاودان خرد.
• خدارحیمی، س.(1374). مفهوم سلامت روانشناختی. مشهد: انتشارات جاودان خرد.
• خسروي، شمسعلي.(1381). بررسي همه گير شناسي اختلال رواني در جمعيت بالاي 15 سال شهري و روستايي شهرستان بروجن. مجله دانشگاه علوم پزشكي شهر كرد، دوره چهارم، شماره 4، زمستان 1381.
• دادستان، پ. (1378). روانشناسي مرضي تحولي از كودكي تا بزرگسالي. جلد اول، چاپ دوم. تهران. انتشارات سمت
• صدیق ارفعی، فریبرز؛ رحیمی، حمید و قدوسی، زینب. ( 1393). رابطه سبک هاي دلبستگي و سلامت روان در ميان پرستاران، نشریه پرستاری ایران، دور28، شماره 88: ص 11-21.
• عباسي، ع، تفضلي، م، اسماعيلي، ح، و حسن آبادي، ح. (1387). تأثير آموزش رفتارهاي دلبستگي مادر- جنين بر سلامت مادران نخست باردار در سه ماهه سوم بارداري. دانشكده علوم پزشكي و خدمات درماني سبزوار (اسرار). 15 (2- مسلسل 48): 109-104.
• قائدی فر، حمیده. (1391). بررسی نقش میانجی گری احساس انسجام روانی در رابطه سبک های دلبستگی با خودتنظیمی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.
• قائدي فر، حمیده؛ عبدخدائي، محمدسعيد و آقامحمديان شعرباف، حميدرضا. ( 1392). نقش ميانجيگري احساس انسجام رواني دررابطه ي سبك هاي دلبستگي با خودتنظيمي. فصلنامه علمي- پژوهشي پژوهش در سلامت روانشناختي، دوره هفتم، شماره اول.
• گنجي ، حمزه ، (1386) ، بهداشت رواني ، تهران ، انتشارات ارسباران .
• محسني، ن. (1383). نظريهها در روانشناسي رشد. تهران: انتشارات پرديس 57.
• محمدي، خ. احمدي، خ. فتحي آشتياني، ع. آزاد فلاح، پ. عبادي، ع. (1392). بررسي ابعاد چارچوب مفهومی شاخص هاي سلامت رواني. مجله تحقيقات علوم رفتاري، 11، 5، 8-1.
• منصور، م، و دادستان پ. (1385). روانشناسي ژنتيك. جلد دوم. تهران: انتشارات رشد.
• مهری، ع. ملکی، ب. صدقی کوهساره، س. (1390). بررسی رابطه سلامت روانی و هوش هیجانی در دانشجویان پسر ورزشکار وغیر ورزشکار دانشگاه پیام نور مرکز اردبیل. مجله سلامت و بهداشت اردبیل،2، 4، 78-68.
• نجات، ح. ایروانی، م.(1378). مفهوم سلامت روان در مکاتب روانشناسی. فصلنامه اصول بهداشت روانی، 3، 1، 166-160.
• نجات، ح. ایروانی، م.(1378). مفهوم سلامت روان در مکاتب روانشناسی. فصلنامه اصول بهداشت روانی، 3، 1، 166-160.
• هومن ، حيدرعلي ،(1376) ، استاندارد سازي و هنجاريابي پرسشنامه سلامت عمومي براي دانشجويان روزانه کارشناسي دانشگاه تربيت معلم ، مؤسسه تحقيقات تربيتي دانشگاه تربيت معلم .
• يعقوبي ، نوراله ، نصر ، مهدي و شاه محمدي ، داوود، (1374)، بررسي همه گير شناسي.
• Bowlby, J. (1969). Attachment and loss: Attachment. New York: Basic Books .
• Bowlby, J. (1980). Attachment and Loss;Sadness and Depression. New York: Basic Books
• Bowlby, J., (1973), Attachment and loss, Separation: Anxiety and anger, Vol. 2., New York: Basic Books.
• Cherry, m. Fletcher,I.(2013). The influence of medical students’ and doctors’ attachment style and emotional intelligence on their patient–provider communication. Patient Education and Counseling. Volume 93. 177–187.
• Cherry, M. G., Fletcher, I., & O'Sullivan, H., (2013), The influence of medical students’ and doctors’ attachment style and emotional intelligence on their patient–provider communication, Patient Education and Counseling, Vol.93, Pp. 177-187.
• Cheung,J.,Spears,G.1994,Reliability and Validity of the Cambodian version of the 28-item General Health Questionnaire. Social Psychiatry and Psychiatric epidemiology. 29:95-99.
• Fraley, R. C. (2002). Attachment stability from infancy to adulthood: Metaanalysis and dynamic modeling of developmental mechanisms Personality and Social Psychology Review, 6, 123-151.
• Fraley, R. C. (2003). Attachment stability from infancy to adulthood: Meta analysis and dynamic modeling of development mechanism. Personality and Psychology Review, 6,123-151 .
• Goodwin, I. (2003) The relevanse of attachment theory to the philosophy organization, & practice of adult mental health care. Clinical Psychology Review. 23,35-56
• Gregory m. fosco;jeniffer l. frank;Elizabeth a. stormshak;Thomas j. dishion. (2013). opening the ' in problack box':family check- up intervention effects on self- reguiation that prevents growth in problem behavior and substance use. journl of school psychology(26):176- 165.
• Hazan, C. & shaver, P. (1987). Attachment as an organizational frameworkfor research on close relationships. Psychological Inquiry, 5, 1–22.
• Hazan, C. & Shaver, P. (1987). Romantic love conceptualized as an attachment process.Journal of Personality and Social Psychology, 52, 511-524.
• Mikulincer M., Shaver PR. Attachment-related strategies during thought suppression: Ironic rebounds and vulnerable self-representations. J Personality Social Psychology, 2004, 87, 940–56.
• Mikulincer, M., Florian, V., & Weller, A. (1993). Attachment styles, coping strategies, and posttraumatic psychological distress: The impact of the Gulf War in Israel. Journal of Personality and Social Psychology, 64 ,817-826
• Ozyildirim , f ; Alkas , C ; Ozdemir , E , y. (2011). The factors that affect the presevice mathematics Teachers self – regulation strategies. Procedia social and Behavioral sciences 15 , 3543- 3549.
• Pourakbaran, E. 2013. Sexual function in women with and without children relationship between attachment styles. European Psychiatry. 28:1.
• Sandoval C, Couris C., Leeb K.(2012). New mental health indicators provide a snapshot on performance of the mental health system in Canada. Healthc Q; 15(2): 14-6
• Shaver, P. R., & Clark, C. L. (1994). The psychodynamics of adult romantic attachment. In J. M. Masling & R. F. Bornstein (Eds.), Empirical perspectives on object relations theories (pp. 105-156). Washington, DC- American Psychological Association .
• Shaver, P. R., Schachner, D. A., & Mikulincer, M. (2005). Attachment style excessive reassurance seeking, relationship processes, and depression. Personality and Social Psychology Bulletin, 31, 343-359.
• Van IJzendoorn, M. H. (1995). Adult attachment representations, parental responsiveness, and infant attachment: A metaAnalysis on the predictive validity of the Adult Attachment Interview. Psychological Bulletin, 117, 387- 403 .
• Van IJzendoorn, M. H. Schuengel, C., & Bakermans-Kranenburg, M. J. (1999). Disorganized attachment in early childhood: Meta-analysis f precursors, concomitats and sequelae. Development and Psychopathology, 11, 225-249.
• Ward, M. J., Carlson, E. A. (1995). Assaciations among adult attachment representation, maternal sensitivity, and infant-mother attachment in a sample of adolescent mothers. Child Development, 66, 69-79 .
• Weiss, R. S. (1994). Foreward. In M. B. Sperling & W. H. Berman (Eds). Attachment in Adults(pp. ix-xv). New York: The Guilford press
• West, M. L. & Sheldon-Keller, A. E. (1994). Patterns of Relating: A Adult Attachment Perspective. New York: Guilford