بررسی و شناخت نظرات علمی در ارتباط با مؤلفههای زیستی و روانی کودکان مبتلابه اختلال اوتیسم
محورهای موضوعی : علوم زیست محیطیحمیده مرادیان 1 , سمیه مرادیان 2
1 - دانشگاه آزاد واحد نایین اصفهان
2 - دانشگاه آزاد اسلامی
کلید واژه: نظرات علمی, زیستی, روانی, کودکان, اوتیسم,
چکیده مقاله :
کودکان مبتلابه اختلال اوتیسم، اختلال آسپرگر یا اختلال رشدی فراگیر هستند که علاوه بر نقص در تواناییهای اجتماعی و رفتارهای کلیشهای تکراری، دارای تأخیر در تواناییهای حرکتی نیز هستند. تأخیر در تواناییهای حرکتی در کودکان اوتیستیک متنوع میباشد و شامل تأخیر در نشستن، خزیدن، راه رفتن و نیز قدم برداشتن غیرطبیعی، کنترل ضعیف وضعیتی و نیز ناتوانی در برنامهریزی حرکتی میباشد. همچنین تقابل اجتماعی، نقص در استفاده از رفتارهای غیرزبانی و عدم ارتباطات متناسب باسن میباشد. بیماری اوتیسم بهعنوان یک طیف در نظر گرفته میشود، چراکه تظاهرات آن بسیار متنوع و ناهمگن است. برای مثال ناتوانیهای شناختی و کلامی در برخی از این بیماران بسیار شدید است، حالآنکه برخی دیگر دارای نبوغ ذهنی و استعداد بسیار بالایی هستند. هدف اصلی این تحقیق بررسی و شناخت نظرات علمی زیستی و روانی کودکان مبتلابه اختلال اوتیسم میباشد. با توجه به مبانی علمی میتوان نتیجه گرفت که اختلال طیف اوتیسم بیماري ناتوانکنندهای است که تعاملات اجتماعی و مهارتهای ارتباطی کلامی و غیرکلامی و توانایی یادگیري و برخی از احساسات حیاتی را دچار اختلال میکند. شیوع این بیماري در همه جهان و ازجمله ایران رو به افزایش است.
Children with autism, Asperger's, or pervasive developmental disorders have delays in motor skills in addition to impaired social skills and repetitive stereotyped behaviors. Delays in motor abilities in autistic children are varied and include delays in sitting, crawling, walking as well as abnormal gait, poor posture control, and an inability to plan movement. Also, social interaction is a defect in the use of non-verbal behaviors and a lack of communication appropriate to the buttocks. Autism is a disorder that is affecting more and more people. For example, cognitive and verbal disabilities are very severe in some of these patients, while others have a very high level of mental genius and talent. The main purpose of this study is to study and recognize the biological and psychological scientific views of children with autism. Based on scientific principles, it can be concluded that autism spectrum disorder is a debilitating disease that impairs social interactions, verbal and non-verbal communication skills, learning ability, and some vital emotions. The prevalence of this disease is increasing all over the world, including Iran.
• احمدی، احمد و به پژوه، احمد. (1395). اثربخشی تمرینهای حسی- حرکتی بر مهارتهای حرکتی، اجتماعی، تعاملی و رفتارهای قالبی در کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم. مجله تحقیقات علوم رفتاری. 14، (2)، 228-219.
• آزاد، حسین. (۱۳۹۴). آسیب شناسی روانی، تهران: انتشارات بعثت.
• افروز، غلامعلی. (1381). کودکان و نوجوانان آهسته گام در نگاه والدین و معلمان. چاپ اول، انتشارات مؤسسه احیای کودکان استثنایی.
• افروز، غلامعلی. (1384). کودکان و نوجوانان آهسته گام در نگاه والدین و معلمان. چاپ سوم، انتشارات مؤسسه احیای کودکان استثنایی.
• انجمن روانپزشکی آمریکا ( 1381 ). متن تجدید نظرشده راهنماي تشخیصی وآماري اختلالهاي روانی DSM-IV. ترجمه: محمدرضا نیکخو و ماهایا آوادیس یانس. تهران، انتشارات سخن.
• انجمن روانپزشکی آمریکا ( 1389 ). متن تجدید نظرشده راهنماي تشخیصی وآماري اختلالهاي روانی DSM-IV-TR. ترجمه: محمدرضا نیکخو و ماهایا آوادیس یانس. تهران، انتشارات سخن.
• بردیده، محمدرضا. (1394). روانشناسی و مشاوره در بحران. گرگان: انتشارات نوروزی.
• بنفشه قاهري ، محمود شیخ ، امیرحسین معماري ، رسول حمایت طلب (1392) بررسی سطح فعالیت فیزیکی روزانه کودکان مبتلا به اختلال اُتیسم با عملکرد بالا و ارتباط آن با سن و شدت اختلال. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اراك. 71 -81 ، سال 16 ، شماره 7 ( شماره پیاپی 76 ) ، مهر .1392
• بهادری ¬خسروشاهی، جعفر. (1396). بررسی تأثیر تمرین¬های ادراکی- حرکتی بر مهارت¬های حرکتی درشت وظریف دانشآموزان دبستانی مبتلا به فلج مغزی. فصلنامه علمی-پژوهشی عصب شناختی، سال سوم، 2، (9)، 39-25.
• بهبهانى، سرور. کریمى مریدانى. محمد. بیماری اتیسم از تشخیص تا درمان. مجله مهندسی پزشکی، شماره 174(60).
• تقوی زاده، محمد رضا؛ شریفی در آمدی، پرویز و افروز، غلامعلی. (1394). بررسی اثر بخشی تمرینات یکپارچگی حسی براساس بر کاهش رفتارهای کلیشه¬ای کودکان در خود مانده. فصلنامه توانمند سازی کودکان استثنایی، سال ششم، 2، (14)، 15-9.
• توکلی، زهره؛ جمهری، فرهاد و موجمباری، آدیس کراسکیان. (1394). بررسی اثریکپارچگی حسی و تمرینات تفکرفضایی در بهبود هوش غیرکلامی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری. فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی، سال پنجم، 19، 33-20.
• دیوانبیگی، آ.، دیوانبیگی، ا.، (1393). مروری اجمالي بر علل اختلال طیف اوتیسم. دوره شفا خاتم.157-164 سوم، شماره اول، زمستان 1393.
• رافعی، طلعت. (1386)، اتیسم ارزیابی و درمان.تهران: دانژه.
• روشندل حصاری، علی؛ دانشی نژاد، محمد حسین و جعفری، مریم. (1396). بررسی تأثیر تمرینات ادراکی-حرکتی بر تعادل ایستای دانش¬آموزان کم¬توان ذهنی خراسان شمالی. مجله علوم پیراپزشکی و بهداشت نظامی، سال دوازدهم،1، 17-12.
• زرافشان و علیزاده (1391)مشکلات ارتباطی کودکان درخودمانده و اثربخشی روش ارتباطی مبادله تصویر (پکس) تعلیم و تربیت استثنایی شماره 110 –اردیبهشت ماه1391.
• سوری، مریم. عدالت منش. محمد امین. ( 1393 )بررسی سطح سرمی فاکتور رشد مشتق از مغز در رت های مبتلا به بیماری اوتیسم. مجله تحقیقات علوم پژشکی. سال سوم شماره چهارم.زمستان 1393
• عبقری زاهدی. فاطمه. آکوچیکان. منصوره (1395) تاثیر عوامل محیطی و اختلالات ایمنی در ایجاد رفتارهاي اوتیستیک. مجله علوم پزشکی رازي دوره 23 ، شماره153.
• مختاری و کریم زاده (1396). مروری بر بیماری اوتیسم با رویکردی بر مهمترین نشانگرهای زیستی، مجله علوم پزشکی رازی دوره 24 ، شماره 165 ، اسفند 1396.
• مطهری مؤید، وحید؛ عسگری، محمد و قرباغی، ثریا. ( 1394). اثربخشی مداخلات یکپارچگی حسی مبتنی برگروه، بر توجه، بیش¬فعالی و تکانشگری دانش¬آموزان مقطع ابتدایی با اختلال نقص توجه- بیش¬فعالی. مجله روانشناسی بالینی، سال هفتم، 3، (27)، 20-11.
• مهدی، فولادگر،. (1397)،راهکارها و نظریه های پیشگیری از اختلال اتیسم، جهاد دانشگاهی (دانشگاه اصفهان)
• نصرتی (1385)، روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران ، شماره 72
منابع لاتین
• American Psychiatric Association. (2013). The Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders: DSM 5. bookpointUS. .254-239،(11)
• American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders. 5th ed. Arlington, VA: American Psychiatric Association; 2013.
• Ashuri, M., Jalil Abkenar, S. S. Students with special needs and inclusive education. 1th Ed. Publication of Roshd Farhang. 2016.
• Auyeung, B., Baron-Cohen, S., Ashwin, E., Knickmeyer, R., Taylor, K., & Hackett, G. Fetal testosterone and autistic traits. British Journal of Psychology. 2009; 100, 1-22.
• Barker & Gross H, Shakerian S, Setab Boshehri SN, Zarghami M. (2017). The effects of balance training intervention on postural control of children with mild intellectual disability: Role of sensory information. Res Mild Intellectual Disability Disorder; 11(2): 12-18.
• Bolte S, de Schipper E, Robison JE, Wong VC, Selb M, Singhal N, et al. Classification of functioning and impairment: the development of ICF core sets for autism spectrum disorder. Autism Res. 2014; 7(1): 167-72.
• Calhoun JA. Executive functions: a discussion of the issues facing children with autism spectrum disorders and related disorders. Semin Speech Lang. 2006; 27(1): 60-72.
• CatherineLord,¬MayadaElsabbagh,¬GillianBaird,¬JeremyVeenstra-Vanderweele.(2018). Autism spectrum disorder. Volume 392, Issue 10146, 11–17 August 2018, Pages 508-520.
• Cherkasova MV, Hechtman L. Neuroimaging in attention-deficit hyperactivity disorder: beyond the frontostriatal circuitry. Can J Psychiatry. 2009; 54(10): 651-64.
• Clifford, S. M., & Dissanayake, C. The early development of joint attention in infants with autistic disorder using home video observations and parental interview. Journal of Autism and Developmental Disorders. 2008; 38, 791-805.
• Colle, L, Baron-Cohen, S., Wheelwright, S., & van der Lely, H. K. J. Narrative discourse in adults with highfunctioning autism or Asperger syndrome. Journal of Autism and Developmental Disorders. 2008; 38, 28-40.
• Conti E, Calderoni S, Marchi V, Muratori F, Cioni G, Guzzetta A. The first 1000 days of the autistic brain: a systematic review of diffusion imaging studies. Front Hum Neurosci. 2015; 9; 159: 1-8. doi: 10.3389/ fnhum.2015.00159.
• De Rubeis S, He X, Goldberg AP, Poultney CS, Samocha K, Cicek AE, et al. Synaptic, transcriptional and chromatin genes disrupted in autism. Nature. 2014; 515(7526): 209-15.
• Deborah L, Kim, Jon, Deborah, Jane, John N. Constantino, Julie D, Robert T. Margaret Kurzius. Li-Ching. Sydney.(2018) .Prevalence and Characteristics of Autism Spectrum Disorder Among Children Aged 8 Years — Autism and Developmental Disabilities Monitoring Network, 11 Sites, United States, 2012. M0rbidity And Mortality Weekly Report- Surveillance Summaries. V.65(13): 2018. Nov 16.
• Demetriou. E A, Lampit. A, Quintana. D. s. Naismith. S.l. Song. Y J C. Pye. J E. Hickie. i. & Guastella. A. J. (2018) Autism spectrum disorders: a meta-analysis of executive function. Molecular Psychiatry volume 23, pages 1198–1204 (2018)
• Ecker C, Bookheimer SY, Murphy DG. Neuroimaging in autism spectrum disorder: brain structure and function across the lifespan. Lancet Neurol. 2015. doi: http:// dx.doi.org/10.1016/S1474-4422(15).10-50.
• Elamin NE, Al-Ayadhi LY. Brain autoantibodies in autism spectrum disorder. Biomarkers; 2014.8(3):345-52.
• Elison, J. T., Paterson, S. J., Wolff, J. J., Reznick, J. S., Sasson, N. J., Gu, H., ... Piven, J. White matter microstructure and atypical visual orienting in 7-month-olds at risk for autism. American Journal of Psychiatry. 2013; 170, 899-908.
• Ferguson GD, Jelsma D, Jelsma J. (2013). The efficacy of two task-orientated interventions for children with Developmental Coordination Disorder: Neuromotor Task Training and Nintendo Wii Fit training. Research in Developmental Disabilities, Volume 34, Issue 9, September 2013, 2449–2461.
• Filipek, P. A., Accardo, P. J., Baranek, G. T., Cook, E. H., Dawson, G., Gordon, B., Volkmar, F. R. (1999). The Screening and Diagnosis of Autistic Spectrum Disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 29(6), 439–484.
• Guo X, Duan X, Long Z, Chen H, Wang Y, Zheng J, et al. Decreased amygdala functional connectivity in adolescents with autism: A restingstate fMRI study. Psychiatry Research: Neuroimaging; 2016.257:47-56.
• Hallahan¬DP, Kauffman JM, Pullen PC. Exceptional learners: an introduction to special education. 13th Ed. Published by Pearson Education, Inc. 2015.
• Hallahan,¬D.,¬Kauffman,¬M.¬Exceptional Children: Introduction to Special Education. Alizadeh, H., Saberi, H.,¬Hashemi,¬J.,¬& Mohieddin, M (Persian Translator) 9th ed. Tehran: Publication Institute Virayesh. 2003.
• Jiujias M, Kelley E, Hall L. Restricted, Repetitive Behaviors in Autism Spectrum Disorder and Obsessive–Compulsive Disorder: A Comparative Review. Child Psych Human Develop; 2017:1-16.
• Jiujias M, Kelley E, Hall L. Restricted, Repetitive Behaviors in Autism Spectrum Disorder and Obsessive–Compulsive Disorder: A Comparative Review. Child Psych Human Develop; 2017:1-16.
• Kantha T,Boonchai p,krairach T. (2012). Isan Folk Game conservation for Fine-Motor Skills.Development in Pre-School children. American journal of scientific Research ISSN 1450-223X Issu:53,5-14.http://www.euroournals.com/ajsr.Htm.
• Kim YS, Leventhal BL, Koh YJ, Fombonne E, Laska E, Lim EC, et al. Prevalence of autism spectrum disorders in a total population sample. Am J Psychiatry. 2011; 168(9): 904-12.
• Konrad K, Eickhoff SB. Is the ADHD brain wired differently? A review on structural and functional connectivity in attention deficit hyperactivity disorder. Hum Brain Mapp. 2010; 31(6): 904-16.
• Landa R. Early communication development and intervention for children with autism. Ment Retard Dev Disabil Res Rev. 2007; 13(1): 16-25.
• Liston C, Malter Cohen M, Teslovich T, Levenson D, Casey BJ. Atypical prefrontal connectivity in attentiondeficit/ hyperactivity disorder: pathway to disease or pathological end point? Biol Psychiatry. 2011; 69(12): 1168-77.
• Liu J, Yao L, Zhang W, Xiao Y, Liu L, Gao X, et al. Gray matter abnormalities in pediatric autism spectrum disorder: a meta-analysis with signed differential mapping. Euro Child Adole Psych; 2017:1-13.
• Liu J, Yao L, Zhang W, Xiao Y, Liu L, Gao X, et al. Gray matter abnormalities in pediatric autism spectrum disorder: a meta-analysis with signed differential mapping. Euro Child Adole Psych; 2017:1-13.
• MacDonald M, Esposito P, Ulrich D. The physical activity patterns of children with autism. BMC Research Notes. 2011;4(422):1-5.
• MacDonald M, Hatfield B, Twardzik E. Child Behaviors of Young Children With Autism Spectrum Disorder Across Play Settings. Adapted Physic Activ Quart; 2017.34(1):19-32.
• Miljkovic, D., & Chahine, E. F. (2014). 5th World Conference on Psychology, Counseling and Guidance, WCPCG-2014, 1-3 May 2014, Dubrovnik, CroatiaChild Abuse and its Relation to Quality of Life of Male and Female Children. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 159, 161-168. doi:
• Nadel J. Perception-action coupling and imitation in autism spectrum disorder. Dev Med Child Neurol. 2015; 57 Suppl 2: 55-8.
• Naigles LR. Input and language development in children with autism. Semin Speech Lang. 2013; 34(4):. 237-48.
• Nazeer A, Ghaziuddin M. Autism spectrum disorders: clinical features and diagnosis. Pediatr Clin North Am. 2012; 59(1): 19-25.
• Nordahl CW, Braunschweig D, Iosif A-M, Lee A, Rogers S, Ashwood P, et al. Maternal autoantibodies are associated with abnormal brain enlargement in a subgroup of children with autism spectrum disorder. Brain, Behav Immun; 2013;30:61-5.
• Nosrati F. [comparison biological, cognitive, psychology and sociology characteristics of parents with Down syndrome children and parents with normal children in Tehran city]. MA. Tehran: Tehran University; 2006.P.43-56
• Ornoy A, Weinstein-Fudim L, Ergaz Z. Prenatal factors associated with autism spectrum disorder (ASD). Reprod Toxicol. 2015. doi: 10.1016/j. reprotox.2015.05.007.
• Ornoy A, Weinstein-Fudim L, Ergaz Z. Prenatal factors associated with autism spectrum disorder (ASD). Reprod Toxicol. 2015. doi: 10.1016/j. reprotox.2015.05.00.
• Rubia K. “Cool” inferior frontostriatal dysfunction in attention-deficit/hyperactivity disorder versus “hot” ventromedial orbitofrontal-limbic dysfunction in conduct disorder: a review. Biol Psychiatry. 2011; 69(12): e69-87.
• Salvia J, Ysseldyke JE. Assessment. 5th ed. Boston: Houghton Mifflin Co; 1991.
• Samadi, A. Autism spectrum disorders. 1st ed. Tehran: Dowran Publication. 2011.
• Samadi, A. Children with autism. 1st ed. Tehran: Dowran Publication.2013.
• Sandin S, Lichtenstein P, Kuja-Halkola R, Larsson H, Hultman CM, Reichenberg A. The familial risk of autism. Jama. 2014; 311(17): 1770-7.
• Sandin S, Lichtenstein P, Kuja-Halkola R, Larsson H, Hultman CM, Reichenberg A. The familial risk of autism. Jama. 2014; 311(17): 1770-7.
• Scheuermann, B., & Webber, J. Autism: Teaching does make a difference. Stamford, CT: Wadsworth Group. 2002.
• Servan, Sinom, Izoue & Hillia. (2017). The effectiveness of balance training intervention on postural control of unripe children: Role of sensory information. Res Unripe Spectrum Disord; 6(2): 21-30.
• Skuse, D. H. Commentary: Is autism really a coherent syndrome in boys, or girls? British Journal of Psychology. 2009; 100, 33-37.
• Srivastava AK, Schwartz CE. Intellectual disability and autism spectrum disorders: causal genes and molecular mechanisms. Neurosci Biobehav Rev. 2014; 46 .Pt 2: 161-74.
• Stephanie D, Julie F. Exploring links between language and cognition in autism spectrum disorders: Complement sentences, false belief, and executive functioning. J Commun Disord. 2015; 54: 15-31.
• Talkowski ME, Minikel EV, Gusella JF. Autism spectrum disorder genetics: diverse genes with diverse clinical outcomes. Harv Rev Psychiatry. 2014; 22(2):65-75.