بررسی و شناخت نظرات علمی در ارتباط با مؤلفههای زیستی و روانی کودکان مبتلابه اختلال اوتیسم
الموضوعات :حمیده مرادیان 1 , سمیه مرادیان 2
1 - دانشگاه آزاد واحد نایین اصفهان
2 - دانشگاه آزاد اسلامی
الکلمات المفتاحية: نظرات علمی, زیستی, روانی, کودکان, اوتیسم,
ملخص المقالة :
کودکان مبتلابه اختلال اوتیسم، اختلال آسپرگر یا اختلال رشدی فراگیر هستند که علاوه بر نقص در تواناییهای اجتماعی و رفتارهای کلیشهای تکراری، دارای تأخیر در تواناییهای حرکتی نیز هستند. تأخیر در تواناییهای حرکتی در کودکان اوتیستیک متنوع میباشد و شامل تأخیر در نشستن، خزیدن، راه رفتن و نیز قدم برداشتن غیرطبیعی، کنترل ضعیف وضعیتی و نیز ناتوانی در برنامهریزی حرکتی میباشد. همچنین تقابل اجتماعی، نقص در استفاده از رفتارهای غیرزبانی و عدم ارتباطات متناسب باسن میباشد. بیماری اوتیسم بهعنوان یک طیف در نظر گرفته میشود، چراکه تظاهرات آن بسیار متنوع و ناهمگن است. برای مثال ناتوانیهای شناختی و کلامی در برخی از این بیماران بسیار شدید است، حالآنکه برخی دیگر دارای نبوغ ذهنی و استعداد بسیار بالایی هستند. هدف اصلی این تحقیق بررسی و شناخت نظرات علمی زیستی و روانی کودکان مبتلابه اختلال اوتیسم میباشد. با توجه به مبانی علمی میتوان نتیجه گرفت که اختلال طیف اوتیسم بیماري ناتوانکنندهای است که تعاملات اجتماعی و مهارتهای ارتباطی کلامی و غیرکلامی و توانایی یادگیري و برخی از احساسات حیاتی را دچار اختلال میکند. شیوع این بیماري در همه جهان و ازجمله ایران رو به افزایش است.
• احمدی، احمد و به پژوه، احمد. (1395). اثربخشی تمرینهای حسی- حرکتی بر مهارتهای حرکتی، اجتماعی، تعاملی و رفتارهای قالبی در کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم. مجله تحقیقات علوم رفتاری. 14، (2)، 228-219.
• آزاد، حسین. (۱۳۹۴). آسیب شناسی روانی، تهران: انتشارات بعثت.
• افروز، غلامعلی. (1381). کودکان و نوجوانان آهسته گام در نگاه والدین و معلمان. چاپ اول، انتشارات مؤسسه احیای کودکان استثنایی.
• افروز، غلامعلی. (1384). کودکان و نوجوانان آهسته گام در نگاه والدین و معلمان. چاپ سوم، انتشارات مؤسسه احیای کودکان استثنایی.
• انجمن روانپزشکی آمریکا ( 1381 ). متن تجدید نظرشده راهنماي تشخیصی وآماري اختلالهاي روانی DSM-IV. ترجمه: محمدرضا نیکخو و ماهایا آوادیس یانس. تهران، انتشارات سخن.
• انجمن روانپزشکی آمریکا ( 1389 ). متن تجدید نظرشده راهنماي تشخیصی وآماري اختلالهاي روانی DSM-IV-TR. ترجمه: محمدرضا نیکخو و ماهایا آوادیس یانس. تهران، انتشارات سخن.
• بردیده، محمدرضا. (1394). روانشناسی و مشاوره در بحران. گرگان: انتشارات نوروزی.
• بنفشه قاهري ، محمود شیخ ، امیرحسین معماري ، رسول حمایت طلب (1392) بررسی سطح فعالیت فیزیکی روزانه کودکان مبتلا به اختلال اُتیسم با عملکرد بالا و ارتباط آن با سن و شدت اختلال. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اراك. 71 -81 ، سال 16 ، شماره 7 ( شماره پیاپی 76 ) ، مهر .1392
• بهادری ¬خسروشاهی، جعفر. (1396). بررسی تأثیر تمرین¬های ادراکی- حرکتی بر مهارت¬های حرکتی درشت وظریف دانشآموزان دبستانی مبتلا به فلج مغزی. فصلنامه علمی-پژوهشی عصب شناختی، سال سوم، 2، (9)، 39-25.
• بهبهانى، سرور. کریمى مریدانى. محمد. بیماری اتیسم از تشخیص تا درمان. مجله مهندسی پزشکی، شماره 174(60).
• تقوی زاده، محمد رضا؛ شریفی در آمدی، پرویز و افروز، غلامعلی. (1394). بررسی اثر بخشی تمرینات یکپارچگی حسی براساس بر کاهش رفتارهای کلیشه¬ای کودکان در خود مانده. فصلنامه توانمند سازی کودکان استثنایی، سال ششم، 2، (14)، 15-9.
• توکلی، زهره؛ جمهری، فرهاد و موجمباری، آدیس کراسکیان. (1394). بررسی اثریکپارچگی حسی و تمرینات تفکرفضایی در بهبود هوش غیرکلامی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری. فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی، سال پنجم، 19، 33-20.
• دیوانبیگی، آ.، دیوانبیگی، ا.، (1393). مروری اجمالي بر علل اختلال طیف اوتیسم. دوره شفا خاتم.157-164 سوم، شماره اول، زمستان 1393.
• رافعی، طلعت. (1386)، اتیسم ارزیابی و درمان.تهران: دانژه.
• روشندل حصاری، علی؛ دانشی نژاد، محمد حسین و جعفری، مریم. (1396). بررسی تأثیر تمرینات ادراکی-حرکتی بر تعادل ایستای دانش¬آموزان کم¬توان ذهنی خراسان شمالی. مجله علوم پیراپزشکی و بهداشت نظامی، سال دوازدهم،1، 17-12.
• زرافشان و علیزاده (1391)مشکلات ارتباطی کودکان درخودمانده و اثربخشی روش ارتباطی مبادله تصویر (پکس) تعلیم و تربیت استثنایی شماره 110 –اردیبهشت ماه1391.
• سوری، مریم. عدالت منش. محمد امین. ( 1393 )بررسی سطح سرمی فاکتور رشد مشتق از مغز در رت های مبتلا به بیماری اوتیسم. مجله تحقیقات علوم پژشکی. سال سوم شماره چهارم.زمستان 1393
• عبقری زاهدی. فاطمه. آکوچیکان. منصوره (1395) تاثیر عوامل محیطی و اختلالات ایمنی در ایجاد رفتارهاي اوتیستیک. مجله علوم پزشکی رازي دوره 23 ، شماره153.
• مختاری و کریم زاده (1396). مروری بر بیماری اوتیسم با رویکردی بر مهمترین نشانگرهای زیستی، مجله علوم پزشکی رازی دوره 24 ، شماره 165 ، اسفند 1396.
• مطهری مؤید، وحید؛ عسگری، محمد و قرباغی، ثریا. ( 1394). اثربخشی مداخلات یکپارچگی حسی مبتنی برگروه، بر توجه، بیش¬فعالی و تکانشگری دانش¬آموزان مقطع ابتدایی با اختلال نقص توجه- بیش¬فعالی. مجله روانشناسی بالینی، سال هفتم، 3، (27)، 20-11.
• مهدی، فولادگر،. (1397)،راهکارها و نظریه های پیشگیری از اختلال اتیسم، جهاد دانشگاهی (دانشگاه اصفهان)
• نصرتی (1385)، روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران ، شماره 72
منابع لاتین
• American Psychiatric Association. (2013). The Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders: DSM 5. bookpointUS. .254-239،(11)
• American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders. 5th ed. Arlington, VA: American Psychiatric Association; 2013.
• Ashuri, M., Jalil Abkenar, S. S. Students with special needs and inclusive education. 1th Ed. Publication of Roshd Farhang. 2016.
• Auyeung, B., Baron-Cohen, S., Ashwin, E., Knickmeyer, R., Taylor, K., & Hackett, G. Fetal testosterone and autistic traits. British Journal of Psychology. 2009; 100, 1-22.
• Barker & Gross H, Shakerian S, Setab Boshehri SN, Zarghami M. (2017). The effects of balance training intervention on postural control of children with mild intellectual disability: Role of sensory information. Res Mild Intellectual Disability Disorder; 11(2): 12-18.
• Bolte S, de Schipper E, Robison JE, Wong VC, Selb M, Singhal N, et al. Classification of functioning and impairment: the development of ICF core sets for autism spectrum disorder. Autism Res. 2014; 7(1): 167-72.
• Calhoun JA. Executive functions: a discussion of the issues facing children with autism spectrum disorders and related disorders. Semin Speech Lang. 2006; 27(1): 60-72.
• CatherineLord,¬MayadaElsabbagh,¬GillianBaird,¬JeremyVeenstra-Vanderweele.(2018). Autism spectrum disorder. Volume 392, Issue 10146, 11–17 August 2018, Pages 508-520.
• Cherkasova MV, Hechtman L. Neuroimaging in attention-deficit hyperactivity disorder: beyond the frontostriatal circuitry. Can J Psychiatry. 2009; 54(10): 651-64.
• Clifford, S. M., & Dissanayake, C. The early development of joint attention in infants with autistic disorder using home video observations and parental interview. Journal of Autism and Developmental Disorders. 2008; 38, 791-805.
• Colle, L, Baron-Cohen, S., Wheelwright, S., & van der Lely, H. K. J. Narrative discourse in adults with highfunctioning autism or Asperger syndrome. Journal of Autism and Developmental Disorders. 2008; 38, 28-40.
• Conti E, Calderoni S, Marchi V, Muratori F, Cioni G, Guzzetta A. The first 1000 days of the autistic brain: a systematic review of diffusion imaging studies. Front Hum Neurosci. 2015; 9; 159: 1-8. doi: 10.3389/ fnhum.2015.00159.
• De Rubeis S, He X, Goldberg AP, Poultney CS, Samocha K, Cicek AE, et al. Synaptic, transcriptional and chromatin genes disrupted in autism. Nature. 2014; 515(7526): 209-15.
• Deborah L, Kim, Jon, Deborah, Jane, John N. Constantino, Julie D, Robert T. Margaret Kurzius. Li-Ching. Sydney.(2018) .Prevalence and Characteristics of Autism Spectrum Disorder Among Children Aged 8 Years — Autism and Developmental Disabilities Monitoring Network, 11 Sites, United States, 2012. M0rbidity And Mortality Weekly Report- Surveillance Summaries. V.65(13): 2018. Nov 16.
• Demetriou. E A, Lampit. A, Quintana. D. s. Naismith. S.l. Song. Y J C. Pye. J E. Hickie. i. & Guastella. A. J. (2018) Autism spectrum disorders: a meta-analysis of executive function. Molecular Psychiatry volume 23, pages 1198–1204 (2018)
• Ecker C, Bookheimer SY, Murphy DG. Neuroimaging in autism spectrum disorder: brain structure and function across the lifespan. Lancet Neurol. 2015. doi: http:// dx.doi.org/10.1016/S1474-4422(15).10-50.
• Elamin NE, Al-Ayadhi LY. Brain autoantibodies in autism spectrum disorder. Biomarkers; 2014.8(3):345-52.
• Elison, J. T., Paterson, S. J., Wolff, J. J., Reznick, J. S., Sasson, N. J., Gu, H., ... Piven, J. White matter microstructure and atypical visual orienting in 7-month-olds at risk for autism. American Journal of Psychiatry. 2013; 170, 899-908.
• Ferguson GD, Jelsma D, Jelsma J. (2013). The efficacy of two task-orientated interventions for children with Developmental Coordination Disorder: Neuromotor Task Training and Nintendo Wii Fit training. Research in Developmental Disabilities, Volume 34, Issue 9, September 2013, 2449–2461.
• Filipek, P. A., Accardo, P. J., Baranek, G. T., Cook, E. H., Dawson, G., Gordon, B., Volkmar, F. R. (1999). The Screening and Diagnosis of Autistic Spectrum Disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 29(6), 439–484.
• Guo X, Duan X, Long Z, Chen H, Wang Y, Zheng J, et al. Decreased amygdala functional connectivity in adolescents with autism: A restingstate fMRI study. Psychiatry Research: Neuroimaging; 2016.257:47-56.
• Hallahan¬DP, Kauffman JM, Pullen PC. Exceptional learners: an introduction to special education. 13th Ed. Published by Pearson Education, Inc. 2015.
• Hallahan,¬D.,¬Kauffman,¬M.¬Exceptional Children: Introduction to Special Education. Alizadeh, H., Saberi, H.,¬Hashemi,¬J.,¬& Mohieddin, M (Persian Translator) 9th ed. Tehran: Publication Institute Virayesh. 2003.
• Jiujias M, Kelley E, Hall L. Restricted, Repetitive Behaviors in Autism Spectrum Disorder and Obsessive–Compulsive Disorder: A Comparative Review. Child Psych Human Develop; 2017:1-16.
• Jiujias M, Kelley E, Hall L. Restricted, Repetitive Behaviors in Autism Spectrum Disorder and Obsessive–Compulsive Disorder: A Comparative Review. Child Psych Human Develop; 2017:1-16.
• Kantha T,Boonchai p,krairach T. (2012). Isan Folk Game conservation for Fine-Motor Skills.Development in Pre-School children. American journal of scientific Research ISSN 1450-223X Issu:53,5-14.http://www.euroournals.com/ajsr.Htm.
• Kim YS, Leventhal BL, Koh YJ, Fombonne E, Laska E, Lim EC, et al. Prevalence of autism spectrum disorders in a total population sample. Am J Psychiatry. 2011; 168(9): 904-12.
• Konrad K, Eickhoff SB. Is the ADHD brain wired differently? A review on structural and functional connectivity in attention deficit hyperactivity disorder. Hum Brain Mapp. 2010; 31(6): 904-16.
• Landa R. Early communication development and intervention for children with autism. Ment Retard Dev Disabil Res Rev. 2007; 13(1): 16-25.
• Liston C, Malter Cohen M, Teslovich T, Levenson D, Casey BJ. Atypical prefrontal connectivity in attentiondeficit/ hyperactivity disorder: pathway to disease or pathological end point? Biol Psychiatry. 2011; 69(12): 1168-77.
• Liu J, Yao L, Zhang W, Xiao Y, Liu L, Gao X, et al. Gray matter abnormalities in pediatric autism spectrum disorder: a meta-analysis with signed differential mapping. Euro Child Adole Psych; 2017:1-13.
• Liu J, Yao L, Zhang W, Xiao Y, Liu L, Gao X, et al. Gray matter abnormalities in pediatric autism spectrum disorder: a meta-analysis with signed differential mapping. Euro Child Adole Psych; 2017:1-13.
• MacDonald M, Esposito P, Ulrich D. The physical activity patterns of children with autism. BMC Research Notes. 2011;4(422):1-5.
• MacDonald M, Hatfield B, Twardzik E. Child Behaviors of Young Children With Autism Spectrum Disorder Across Play Settings. Adapted Physic Activ Quart; 2017.34(1):19-32.
• Miljkovic, D., & Chahine, E. F. (2014). 5th World Conference on Psychology, Counseling and Guidance, WCPCG-2014, 1-3 May 2014, Dubrovnik, CroatiaChild Abuse and its Relation to Quality of Life of Male and Female Children. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 159, 161-168. doi:
• Nadel J. Perception-action coupling and imitation in autism spectrum disorder. Dev Med Child Neurol. 2015; 57 Suppl 2: 55-8.
• Naigles LR. Input and language development in children with autism. Semin Speech Lang. 2013; 34(4):. 237-48.
• Nazeer A, Ghaziuddin M. Autism spectrum disorders: clinical features and diagnosis. Pediatr Clin North Am. 2012; 59(1): 19-25.
• Nordahl CW, Braunschweig D, Iosif A-M, Lee A, Rogers S, Ashwood P, et al. Maternal autoantibodies are associated with abnormal brain enlargement in a subgroup of children with autism spectrum disorder. Brain, Behav Immun; 2013;30:61-5.
• Nosrati F. [comparison biological, cognitive, psychology and sociology characteristics of parents with Down syndrome children and parents with normal children in Tehran city]. MA. Tehran: Tehran University; 2006.P.43-56
• Ornoy A, Weinstein-Fudim L, Ergaz Z. Prenatal factors associated with autism spectrum disorder (ASD). Reprod Toxicol. 2015. doi: 10.1016/j. reprotox.2015.05.007.
• Ornoy A, Weinstein-Fudim L, Ergaz Z. Prenatal factors associated with autism spectrum disorder (ASD). Reprod Toxicol. 2015. doi: 10.1016/j. reprotox.2015.05.00.
• Rubia K. “Cool” inferior frontostriatal dysfunction in attention-deficit/hyperactivity disorder versus “hot” ventromedial orbitofrontal-limbic dysfunction in conduct disorder: a review. Biol Psychiatry. 2011; 69(12): e69-87.
• Salvia J, Ysseldyke JE. Assessment. 5th ed. Boston: Houghton Mifflin Co; 1991.
• Samadi, A. Autism spectrum disorders. 1st ed. Tehran: Dowran Publication. 2011.
• Samadi, A. Children with autism. 1st ed. Tehran: Dowran Publication.2013.
• Sandin S, Lichtenstein P, Kuja-Halkola R, Larsson H, Hultman CM, Reichenberg A. The familial risk of autism. Jama. 2014; 311(17): 1770-7.
• Sandin S, Lichtenstein P, Kuja-Halkola R, Larsson H, Hultman CM, Reichenberg A. The familial risk of autism. Jama. 2014; 311(17): 1770-7.
• Scheuermann, B., & Webber, J. Autism: Teaching does make a difference. Stamford, CT: Wadsworth Group. 2002.
• Servan, Sinom, Izoue & Hillia. (2017). The effectiveness of balance training intervention on postural control of unripe children: Role of sensory information. Res Unripe Spectrum Disord; 6(2): 21-30.
• Skuse, D. H. Commentary: Is autism really a coherent syndrome in boys, or girls? British Journal of Psychology. 2009; 100, 33-37.
• Srivastava AK, Schwartz CE. Intellectual disability and autism spectrum disorders: causal genes and molecular mechanisms. Neurosci Biobehav Rev. 2014; 46 .Pt 2: 161-74.
• Stephanie D, Julie F. Exploring links between language and cognition in autism spectrum disorders: Complement sentences, false belief, and executive functioning. J Commun Disord. 2015; 54: 15-31.
• Talkowski ME, Minikel EV, Gusella JF. Autism spectrum disorder genetics: diverse genes with diverse clinical outcomes. Harv Rev Psychiatry. 2014; 22(2):65-75.