بررسی روشهای آموزش ترکیبی (حضوری- مجازی) در دوران کرونا بر دانشآموزان
محورهای موضوعی : علوم برنامه ریزی
1 - دانشگاه فرهنگيان یاسوج
کلید واژه: آموزش حضوری, آموزش غیرحضوری, آموزش ترکیبی, کرونا,
چکیده مقاله :
هدف از تحقیق پیش رو بررسی روشهای آموزش ترکیبی (حضوری- مجازی) در دوران کرونا بر دانشآموزان می باشد که توضیحات مختصری در زمینه بررسی روشهای آموزش ترکیبی (حضوری- مجازی) در دوران کرونا بر دانشآموزان انجام شد، در این مقاله نگاهی گذرا به دو مدل آموزشی حضوری (سنتی) و آموزش غیرحضوری (مجازی) داشته و به بررسی محاسن و معایب این دو روش پرداختیم. البته با توجه به شرایط کنونی ایجادشده در زمینه بیماری کوید 19 ما را بر آن داشت تا به بررسی اجمالی در زمینه بهترین روش آموزش در شرایط بحرانی وضعیتی که امکان حضور فیزیکی مدرس و یادگیرنده وجود ندارد بپردازیم که در نهایت با توجه به تجربیات عملی چند ماهه اخیر در مدارس و دانشگاهها شاید بهترین حالت ممکن تلفیقی از هردو روش حضوری(سنتی) و آموزش غیر حضوری ( مجازی) باشد، بنابراین نمیتوان با قاطعیت موفقیت یکی از دو روش مطرحشده را اثبات نمود.
The purpose of this study is to investigate the methods of combined education (face-to-face) during the coronation period for students. We had a face-to-face (traditional) training model and a face-to-face (virtual) training model, and we examined the advantages and disadvantages of these two methods. Of course, given the current situation in the field of Quid 19 disease, we decided to give an overview of the best teaching method in critical situations where it is not possible to physically attend the teacher and learner, which is ultimately based on several months of practical experience. The latter in schools and universities may be the best possible combination of both face-to-face (traditional) and face-to-face (virtual) teaching methods, so the success of one of the two methods cannot be conclusively proven.
• فصلنامه روانشناسی تربیتی، سال پنجم، شماره 15.
• سپیده نیکونژاد، بیبی عشرت زمانی (1393) مقایسه تعامل و حضور اجتماعی دانشجویان مجازی و غیرمجازی برحسب عوامل جمعیت شناختی و موفقیت تحصیلی
• زارعی زوارکی، اسماعیل و طوفانی، احسان (1۳9۰) رویکرد جدید: یادگیری تلفیقی در نظام آموزشی جدید
• فصلنامه نامه آموزش عالی. سال چهارم، شمارة چهاردهم، تابستان صص 71-87.
• بوشهریان، امید؛ رضایی، محمدصادق (1390) ارائه معماری نوینی مبتنی بر هستان- شناسی جهت ایجاد خودکار مسیر آموزشی الکترونیک در محیط سرویسگرا.
• ششمین کنفرانس ملی و بینالمللی یادگیری و آموزش الکترونیکی.10-236-1-A مجله آقا اجازه
• اسفندیاری، رقیه، (1399) فرایند آموزش و بررسی کیفیت آن در دو شیوهی حضوری و مجازی
• مرادی، امیر، ضرغامی همراه، سعید، (1399)، تنگناها و راهبردهای بکارگیری شبکه اجتماعی دانش آموزی( شاد) در تدریس و یادگیری دانش آموزان در دوران شیوع کرونا: مطالعه پدیدارشناسانه
• حاجی زاده، انور، عزیزی،قادر، کیهان، جواد،(1400) تحلیل فرصتها و چالشهای آموزش مجازی در دوران کرونا: رهیافت توسعه آموزش مجازی در پسا کرونا
• Abbasi, F., Hejazi, G & Hakim Zadeh, R. (2020). Experience living ele mentary school teachers the opportunities and challenges of teaching in educational network of students (Shad): a phenomenological study. Teaching research, 8(3), 20-40.(in Persian).
• Atashk, M. (2007). Theoretical and practical foundations of e-learning Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, No. 43, 135-156 .(in Persian)
• Ahmadi, sh & Gargaz,M.(2020). the outlook for the cost of economic health in patients with covid-19,Interdiciplinary studies in the Humanities,12 (3),25-54.
• Bayanfar, F., Sadeghi, S. & Asadi, F. (2020) Fields and factors of creativity in teaching creative teachers in primary schools in students' social network (Shad),5th National Conference on Psychology and Educational Sciences, Shirvan.(in Persian).
• Basilaia , G.& Kvavadze , D. (2020). Business and Technology University, Tbilisi, GEORGIA Corresponding Author
• Haji, J. , Mohammadi Mehr, M. & Mohammad Azar, H. (2021) Representation of Cyber Education Problems Using a Happy Program in Corona Pandemic: A Phenomenological Study, Information and Communication Technology in Educational Sciences, Year 11, Issue 3 , Spring 1400, 153-174 (in Persian).
• Hariri, N. (2006). Principles and methods of qualitative research, Tehran: Islamic Azad University, Science and Research Branch (in Persian).
• Hassani, M. , Gholam Azad, S. & Navidi, A. (2021) Iranian Teachers' Living Experiences of Virtual Teaching in the Early Rona Epidemic, Quarterly Journal of Information and Communication Technology in Educational Sciences, Year 12, Issue 1, Fall 2021, 87-107(in Persian).
• Hedayati, F.(2020) Research Interview; Corona and Virtual Education Opportunity, News Research of the Political Deputy of the Radio and Television of Iran, Website of the Radio and Television News Agency (Research Service) (inPersian)
• Karimi, M. (2021) Phenomenological analysis of the lived experiences of professors and students of virtual education in the Iranian higher education system. Quarterly Journal of Information and Communication Technology in Educational Sciences, Eleventh Year, Fourth Issue, 153-173. (in Persian).
• Kazem Nejadi, H., Nemat Shahrbabaki, A. & Mirnejad, S.,(2020), Challenges of Virtual Education, Practical Calligraphy and Letter Design Course at University, National Conference on Virtualization of Workshop and Practical Courses in the Field of Art, Challenges and Solutions, Ahvaz (in Persian)
• Muhammadi, M., Keshavarzi, F., Naseri Jahromi, R., Hesampour, Z., Mirghafari, F. & Ebrahimi, Sh., (2020) Analysis of parents' experiences of elementary school students from the challenges of virtual education with social networks in Time of outbreak of coronavirus, Educational Research, No. 40, Spring and Summer 2016, pp. 74-101.(in Persian)
• Molaei Gholanji, Y. (2020), A Study of the Challenges and Problems of Teaching Cyberspace in the Days of Coronavirus Outbreak from the Perspective of Teachers, The First National Conference on Applied Research in Educational Processes, Minab.(in persian) (in Persian).
• Moradi, A. (2020) Straits and Strategies of Using Student (Shad) Social Network in Teaching and Learning Students during Corona Outbreak: A Phenomenological Study, National Virtualization National Conference; Update and efficiency of educational management in educational organizations, Kermanshah (in Persian)
• Niaz Azari, K., Sahafi, M., Sholehkar, Sh. & Ismaili Shad, B. (2012) The role of information technology in the development of skill-based education in the Golestan Technical and Vocational Education Organization, Quarterly Journal of Information and Communication Technology in Science Educational, third year, second issue, winter 2012, 69-84.(in persian)
• Nikdel Teymori ,A. & Fardin ,M. A. (2020). COVID-19 and Educational Challenges: A Review of the Benefits of Online Education. Annals of Military and Health Sciences Research, See discussions, stats, In Press:e105778.
• Pokhrel ,S. & Chhetri ,R.(2021) A Literature Review on Impact of COVID-19 Pandemic on Teaching and Learning , Higher Education for the Future, 8 (1),133-141.
• Qureshi Medina, S. F. & Theoretical, F. (2021). The role of technology acceptance model variables on the web-based e-learning system of high school students in Ahvaz, Quarterly Journal of Information and Communication Technology in Educational Sciences, Twelfth year,, first issue, Fall 2021, 153-173, (in Persian)
• Radwan,E. & Radwan, A.(2020).The Mental Health of School Students and the COVID-19 Pandemic, AQUADEMIA, 4(2), ep20020 ISSN 2542-4874 (Online) https://www.aquademia-journal.com.
• Rezaei, A. M. (2020). Evaluation of what students have learned during the corona: Challenges and Strategies, Quarterly Journal of Educational Psychology, Allameh Tabatabai University, Spring 2020, 16(56), 179-214 (in Persian).