طراحی مدل پویا جهت پیشبینی قصد سفر مسئولانه بر اساس پیچیدگیهای نیازهای مازلو
محورهای موضوعی : مطالعات اجتماعی و گردشگری، جامعه شناسی گردشگری
مهناز دوستی ایرانی
1
,
حامد فلاح تفتی
2
1 - دانشجوی دکترای گردشگری، گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران
کلید واژه: گردشگری پایدار, قصد سفر مسئولانه, نیازهای مازلو, رفتارهای مسئولانه گردشگران, رویکرد سیستمی,
چکیده مقاله :
به منظور بازاریابی مؤثرتر گردشگری پایدار، پژوهش حاضر با هدف طبقهبندی عوامل مؤثر بر قصد سفر مسئولانه بر اساس نیازهای مازلو، و تفسیر و توضیح روابط علی–معلولی بین عوامل انجام گرفته است. پژوهش در زمره پژوهشهای کیفی و کاربردی قرار دارد. به منظور شناسایی عوامل و دستیابی به طبقهبندی مذکور از تکنیک تحلیل محتوا با بررسی پیشینه پژوهش و مصاحبه نیمهساختاریافته با خبرگان استفاده شد. پس از آن به منظور رسم الگوی تفسیری روابط علی- معلولی از تفکر سیستمی (به صورت کیفی و اعتبارسنجی با تأیید خبرگان) بهره گرفته شد. بر اساس یافتههای پژوهش 23 عامل در پنج طبقه نیازهای مازلو بدین شرح جایگذاری شد: نیازهای فیزیولوژیک (کیفیت ادراکشده، قیمت، عادات خرید و کنترل رفتاری ادراکشده)، ایمنی (حفاظت و اعتقادات راجع به سلامت سفر مسئولانه)، عشق/تعلق خاطر (نگرانی زیستمحیطی، احساس مسئولیت، اثربخشی ادراکشده، آگاهی زیستمحیطی، ارزش زیستمحیطی، دلبستگی مکانی و وابستگی عاطفی به ساکنان)، احترام (هنجارهای اجتماعی، بیانگر هویت بودن، رضایتمندی، تبلیغات، محتوای شبکههای اجتماعی، نگرش به سفر مسئولانه، اعتقاد در مورد لوکس بودن سفر مسئولانه و تصویر سفر مسئولانه)، و خودشکوفایی (تعالی خویشتن و هنجارهای شخصی). الگوی مفهومی پیشنهادی نیز حاکی از تأثیرگذاری و تأثیرپذیری عوامل و طبقات بر/از یکدیگر بود. لذا ضروری است بازاریابان پس از اولویتبندی نیازهای مسئولانه گروه هدف و انتخاب طبقه نیازها، با استفاده از تفکر سیستمی، مداخلات مورد نظر خود را برنامهریزی نمایند.
This applied qualitative study sought to classify the factors involved in responsible travel intentions based on Maslow's needs pyramid and elaborate on the causal relationships between the factors so that it can offer a more effective model for marketing sustainable tourism. To this end, the factors were identified and categorized using the content analysis of the data collected via reviewing the related literature and conducting interviews with apropos experts. Then, systemic thinking was used qualitatively (validated through the experts’ opinions) to develop the interpretive model of causal relations. According to the study’s findings, 23 factors were classified into five categories based on Maslow's needs pyramid as follows: Physiological needs (perceived quality, price, shopping habits, and perceived behavioral control), safety (protection and beliefs concerning the health in responsible travels), love/attachment (environmental concerns, sense of responsibility, perceived effectiveness, environmental awareness, environmental value, spatial belonging, and emotional dependence on residents), respect (social norms, identity representation, satisfaction, advertising, social media content, attitude regarding the responsible travel, beliefs concerning the luxurious nature of responsible travel, and the image of responsible travel), and self-actualization (self-transcendence and personal norms). Moreover, the proposed conceptual model indicated the mutual influence of the factors and categories on each other. Therefore, marketers are required to plan their intended interventions after prioritizing the target group’s responsible needs and selecting the category of needs using systemic thinking.
