رابطة نمرة خرده مقیاس اسکیزوفرنیا در مقیاس MMPI-2 با عملکرد حافظه و توجه، در یک گروه غیربالینی
محورهای موضوعی :
1 - دانشگاه پیام نور
کلید واژه: مقیاس اسکیزوفرنیا در MMPI-2 حافظه آشکار, حافظه یادآوری حافظه بازشناسی توجه,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط ویژگی اسکیزوفرنیا با عملکرد حافظة بازشناسی و حافظة یادآوری و توجه انتخابی در دانشجویان سالم بود. روش انجام پژوهش، توصیفی ـ همبستگی بود. برای انجام این پژوهش، 182 نفر از دانشجویان دانشگاه های (سراسری و پیام نور) شهرستان بناب به روش خوشهای انتخاب شدند. داشتن بیماری های مزمنِ جسمی و روانی و عصب-شناختی و مصرف دارو یا سیگار در زمان اجرای تحقیق، ملاکهای حذف در نظر گرفته شدند. برای جمع آوری اطلاعات، از مقیاس 78 سؤالی اسکیزوفرنیا (Sc) در آزمون MMPI-2، آزمون 90 کلمهای حافظة آشکار (EMT)، و آزمون توجه تولوز ـ پیرون (T-PAT) استفاده شد. نتایج این تحقیق، مؤید وجود ارتباط بین نمرة مقیاس اسکیزوفرنیا با عملکرد حافظة بازشناسی و یادآوری و توجه انتخابی است. این نتایج نقش پیشبینی کنندگیِ ویژگی شخصیتیِ اسکیزوفرنیا را در عملکرد حافظة بازشناسی و یادآوری و توجه انتخابی تأیید می کند (05/0>P) ونشان می دهند که با تغییر یک واحـدیِ نمـرة مقیاس اسکـیزوفرنیا، حــافظة بازشناسی حدود 29/0 واحد، حافظة یادآوری حدود 25/0 واحد، و توجه انتخابی 17/0 واحد در خلاف جهت تغییر می یابند.
The present research was conducted to evaluate the relation between the scores in Schizophrenia character trait assessed by MMPI-2 Test on explanation of explicit memory and its indicators (eg, recognition and recall memory) and selective attention in a healthy student group. The method of the research was descriptive-correlational. To do so, 182 students from Bonab Payam Noor and some other universities were selected via cluster sampling method. Having chronic physical or mental or neurological diseases, or smoking or drug addiction were the exclusion criteria in this research. For gathering data, 78 items of MMPI-2 Sc scale, 90 words of Explicit Memory Test (EMT), and Toulouse-Pieron Attention Test (T-PAT) were used. The results of this research proved the predictive role of Sc character trait in the functioning explicit memory and selective attention (p<0.05), and indicated that with one unit change in Sc score explicit memory will change 0.29 unit and selective attention 0.17 unit in the opppsite direction.
"دلاور، علی (۱۳۸۸). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. چاپ هفتم. تهران: رشد.
جوانمرد، غلامحسین و عبیری، فروغ (1395). مقایسه حافظه آشکار در زنان مبتلاء به پراشتهایی عصبی و عادی. فصلنامه عصب روانشناسی، (2)2، 110-95.
جوانمرد، غلامحسین و محمدی، رقیه. (1392). حافظه يادآوری كلمات در معتادان در حال ترك و افراد سالم. اولین کنگره اعتیاد و رفتارهای پرخطر، دانشگاه خوارزمی، تهران.
حسنی، جعفر (1386). رابطه عملکرد پوشش معکوس بینایی با علائم مثبت و منفی در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی. مجله پژوهشهای روان¬شناختی، (2،1)10، 48-29.
صدری¬ماسوله، فرح؛ برجعلی، احمد؛ و اسدزاده، حسن (1392). اثربخشی شنیدن موسیقی (ریتمیک و ملودیک) بر تمرکز دیداری و شنیداری کودکان پیش دبستانی. مطالعات روانشناختی؛ (3)9، 124-107.
گنجي، حمزه (1373). روان¬شناسي تجربي. تهران: دانشگاه پيام¬نور.
Bart, O., Raz, S. and Dan, O. (2014). Reliability and Validity of the Online Continuous Performance Test Among Children. Assessment; 21(5) 637–643.
Butcher, J. N., Julia N., & Perry, J. N. (2008). Personality Assessment in Treatment Planning: Use of the MMPI-2 and BTPI. Oxford University Press.
Calev, A. (1984). Recall and recognition in chronic nondemented schi-zophrenics: Use of matched tasks. Journal of Abnormal Psychology, 93(2), 172-177.
Carter J. D., Bizzell J., Kim, C., Bellion, C., Carpenter K. L., Dichter. G., & Belger., A. (2010). Attention deficits in schizophrenia-preliminary evidence of dissociable transient and sustained deficits. Schizophrenia Research, 122(1-3),104-12
Cornblatt, B. A., Lencz, T., & Smith, C. W. (2003). The schizophrenia prodrome revisited: A neurodevelopmental perspective. Schizophrenia Bulletin, 29, 633-651.
Galaverna, F. S., Morra, C. A., & Bueno, A. M. (2012). Attention in patients with chronic schizophrenia: Deficit in inhibitory control and positive symptoms. European Journal of Psychiatry, 26(3), 185-195.
Groth-Marnat, G. (2003). Handbook of psychological assessment (4th ed.). Hoboken, NJ, US: John Wiley & Sons Inc.
Hathaway, S. R., & McKinley, J. C. (1989). MMPI–2 manual for administration and scoring. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Haut, K. M., Karlsgodt, K. H., Bilder, R. M., Congdon, E., Freimer, N. B., London, E. D., Sabb, F. W., Ventura, J., & Cannon, T. D. (2015). Memory systems in schizophrenia: Modularity is preserved but deficits are generalized. Schizophrenia Bulletin, 168(1–2), 223-230.
Heinrichs, R. W., & Zakzanis, K. K. (1998). Neurocognitive deficit in schizophrenia: A quantitative review of the evidence. Neuropsychology, 12, 426-445.
Javanmard, Gh. H. (2011). The study of default mode transcendence in schizophrenic patients with negative and positive symptoms by Bender-Gestalt and Wisconsin Card Sorting Tests. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 1031-1036.
Kaplan, R. M., & Saccuzzo, D. P. (2004). Psychological Testing: Principals, applications and issues (5th ed.). Pacific Grove, CA: Brooks/Cole.
Kraguljac, N. V., Srivastava, A., & Lahti, A. C. (2013). Memory deficits in Schizophrenia: A selective review of functional magnetic resonance imaging (fMRI) studies. Behavioral Science,3(1), 330-347.
Lee, J., & Park, S. (2005). Working memory impairments in schizophrenia: A meta-analysis. Journal of Abnormal Psychology, 114(4), 599-611.
Lewis, D. A. (2012). Cortical circuit dysfunction and cognitive deficits in schizophrenia-Implications for preemptive interventions. European Journal of Neuroscience, 35(12), 1810-1950.
Lutgens, D., Lepage, M., Lyer, S., & Malla, A. (2014). Predictors of cognition in first episode psychosis. Schizophrenia Research, 152, 164-169.
Mathalon, D. H., Heinks, T., & Ford, J. M. (2004). Selective attention in schizophrenia: Sparing and loss of executive control. American Journal of Psychiatry,161, 872-881.
Nezami, E., & Zamani, R. (1996). The Persian MMPI-2: In international adaptations of MMPI-2, James N. Butcher (Ed). University of Minnesota Press.
Posner, M., I., & Raichle, M. E. (1997). Images of mind. Psychology, 42, 239-250.
Silver, H., & Feldman, P. (2005). Evidence for sustained attention and working memory in schizophrenia sharing a common mechanism. Journal of Neuropsychiatry and Clinical Neuroscience, 17(3), 391-397.
Simon, A.E.; Cattapan-Ludewig, K.; Zmilacher, S.; Arbach, D.; Gruber, K.; Dvorsky, D.N.; Roth, B.; Isler, E.; Zimmer, A., & Umbricht, D. (2007). Cognitive functioning in the schizophrenia prodrome. Schizophrenia Bulletin, 33, 761-771.
Smith, C. W., & Cornblatt, B. (2005). Attention deficits in the development of schizophrenia: Recent evidence from genetic high-risk and prodromal studies. Current Psychosis & Therapeutics Reports, 3(4), 152-156.
Smith, T., Weston, C,. & Lieberman, J. (2010). Schizophrenia (maintenance treatment). American Family Physician, 82(4), 338-339.
Stuss, D. T., & Knight, R. T. (2013). Principles of frontal lobe function. New York: Oxford University Press.
Weiss, A.P.; & Heckers, S. (2001). Neuroimaging of declarative memory in schizophrenia. Scandinavian Journal of Psychology, 42(3), 18-25.
Yates, A. J. (1966). Psychological deficit. Annual Review of Psychology, 17, 111-144.
"