شناسایی عوامل پدیداری و شرايط زمينهاي یادگیری حین کار معلمان
محورهای موضوعی :علاء سلاله نوری (نوری) 1 , پریوش جعفری 2 , نادرقلی قورچیان 3
1 - دانشگاه آزاد - واحد علوم و تحقیقات
2 - دانشگاه آزاد - واحد علوم و تحقیقات
3 - استاد گروه مدیریت آموزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: یادگیری حین کار, مدارس غیر انتفاعی خاص, شرایط علّی, شرایط زمینهای.,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش شناسايي عوامل پدیداری و شرايط زمینهای يادگيري حين كار معلمان مدارس خاص شهر تهران میباشد. اين پژوهش کیفی و مبتني بر نظریه داده بنياد بوده، دادهها به روش بررسي متون مرتبط و مصاحبههای نیمهساختمند با 47 نفر(براي رسيدن به اشباع نظري و بيشترين اعتماد) از افراد مطلع (مديران فعلي و قبلي، معلمان و كارشناسان آموزشي مدارس خاص) كه به روش هدفمند انتخاب شدند، جمعآوري شدهاند. دادهها به روش کدگذاری باز، محوري و گزينشي تحليل شد. نتايج پژوهش نشان داد دو دسته ويژگي موجب يادگيري حين كار معلمان ميشوند: 1-ویژگیهای فردي (استعداد و تواناييهاي كلي فرد، انگيزههاي دروني، و احساس معنا و هدفمندي در كار) 2- ويژگيهاي شغل معلمي (ضرورت رشد مستمر در شغل معلمی، رسالت و تکلیف انسان سازی، تلاش براي بهبود مستمر حرفهاي، فرصت بكارگيري آموختهها، اهميت ايدهپردازي و خلاقيت). شرايطي زمینهاي براي يادگيري حين كار معلمان عبارتند از: 1-فرهنگ سازماني (كيفيت تعاملات، فرصتهاي يادگيري، نظام بازخورد، سبك تصميمگيري، تاكيد بر نوآوري و ...)،2- الگوهای نقش (نفوذ پیشکسوتان، مدیران به عنوان الگوي يادگيري، بلندپروازي و اشتياق شغلي و ...)، 3-حمایت سازمانی (توجه به منافع مادی و معنوی معلمان)، و 4-کیفیت و کمیت دورههای آموزشی (تناسب هدفها، محتوا، روشها، ارزشيابي و امكانات آموزشي). بدينگونه اگر محل کار به محل يادگيري تبدیل شود، یادگیری حین کار افراد موجب تحول پیوسته خودشان و سازمانشان میشود.
The purpose of this study was to investigate the causal conditions and contextual condition to teachers’ training while working on the part of the special school of Tehran, Iran. In this qualitative study based on grounded theory (GT), data were collected by review of related texts and semi-structured interviews with 47 (to achieve theoretical saturation and maximum dependability) informant individuals (Present and past managers, teachers and educational experts of special schools) selected through purposive sampling. Data analysis was done using open, axial, and selective coding. The results of the study showed that the two categories are the casual condition for teachers’ training while working 1-individual characteristics (individual aptitude and capacities, internal motives, sense of meaning and purpose in work). 2-characteristics of the teacher's job (the necessity of continuous growth in teaching, the human-nurturing obligation of teachers, the attempt at continuous vocational betterment, the opportunity for the application of acquired knowledge, and the significance of idea development and creativity). The contextual conditions include: 1- Organizational culture (interaction quality, learning opportunity, feedback system, decision-making style, emphasis on innovation), 2- Role patterns (influence of pioneers, principals as learning models, ambition, job engagement), 3-Organizational support (taking the material and spiritual benefits of teachers into account), 4- Quality and quantity of educational programs (consistency between educational, goals, content, methods, evaluation, and facilities). Thus, if the workplace becomes a learning location, learning while working will lead to a constant development in our organization and ourselves
استراوس، انسلم و کوربین، جولیت. (1394). مبانی پژوهش کیفی فنون و مراحل تولید نظریه زمینهای. ترجمه ابراهیم افشار. تهران: نشر نی.
آهنچيان، محمدرضا و سليماني، الهام. (1390). ارتقاي اثربخشي آموزشهاي سازماني از طريق توسعه آموزش گروهي. نخستين همايش آسيبشناسي آموزش سازماني، مؤسسه آفاق صنعت با حمايت سيويليکا.
حجازي، سيديوسف؛ پرداختچي، محمدحسن و شاهپسند، محمدرضا. (1388). رويكردهاي توسعه حرفهاي معلمان. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
خراساني، اباصلت؛ عباسپور، عباس و وفاييزاده، مهدي. (1394). بررسي عوامل مؤثر بر انتقال آموزش در آموزشهاي ضمن خدمت كاركنان غيرهيئت علمي دانشگاه تهران با استفاده از مدل هولتون. فصلنامه آموزش و توسعه منابع انساني، سال سوم، شماره 5، صص ۱-۲۵.
خلخالي، علي؛ شكيبايي، زهره و آندش، مهدي. (1390). فراتحليل اثر فنآوري اطلاعات ارتباطات بر رشد حرفهاي معلمان. فصلنامه فنآوري اطلاعات و ارتباطات در علوم تربيتي، سال اول، شماره 2، صص 185-165.
سازمان جهاني كار (ILO). (2004). توصيه نامه توسعه منابع انساني: آموزش رسمي، غيررسمي و آموزش مادامالعمر (توصيه نامه 195).
سجادي، سيدمحمدتقي؛ كيان، مرجان و صفايي موحد، سعيد. (1393). آسيبشناسي پديده انتقال آموزش در آموزشهاي ضمن خدمت سازمان آموزش و پرورش (مطالعه موردي استان خراسان رضوي). فصلنامه آموزش و توسعه منابع انساني، سال اول، شماره 2، صص 24-1.
شاين، ادگار. (1388). فرهنگ سازماني. ترجمه محمد ابراهيم محجوب. تهران: سازمان فرهنگي فرا.
شباك، مريم. (1391). بررسي عوامل مؤثر بر كيفيت آموزشهاي ضمن خدمت بلندمدت (ادامه تحصيل): مورد معلمان ابتدايي استان تهران. دو فصلنامه مديريت و برنامهريزي در نظام آموزشي، سال پنجم، شماره 9، صص 142-111.
شمس موركاني، غلامرضا و حسيني، نيره. (1392). آموزش سازماني انتقال آموزش به محيط كار. تهران: انتشارات باور عدالت.
فراستخواه، مقصود. (1395). روش تحقیق کیفی در علوم اجتماعی با تأکید بر «نظریه برپایه» (گراندد تئوری GTM). تهران: انتشارات آگاه
کرباسچیان، علی اصغر. (1392). وصایای استاد-وصیت نامه فرهنگی-تربیتی استاد علامه کرباسچیان. تهران: مرکز تدوین ونشر آثار علامه کرباسچیان
کرميلاني، ليلا. (1387). آسيبشناسي آموزشهاي ضمن خدمت اداره آموزش و پرورش شهر تهران براساس الگوي اکر. پاياننامه کارشناسي ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه شهيد بهشتي.
گزارش همايش بينالمللي بانکوک1995. (1376). تربيت معلم تعريفي نو براي آسياي نوين- نکتههاي برجسته. ترجمه داريوش دهقان. تهران: پژوهشکده تعليم و تربيت
معاونت پژوهشهاي اجتماعي- فرهنگي- دفتر مطالعات اجتماعي. (1394). بررسي جايگاه و عملکرد آموزش و پرورش در برنامههاي توسعه. تهران: مرکز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي.
مهري، داريوش؛ غلامي، محمودي و مرادي، شعبان. (1394). ارزيابي كيفيت آموزشهاي ضمن خدمت بر مبناي رويكرد كيفيت خدمات در دانشگاه علوم و فنون هوايي شهيد ستاري. فصلنامه آموزش و توسعه منابع انساني، سال دوم، شماره 5، صص 144-127.
محمدپور، احمد. (1392). روش تحقیق کیفی ضد روش- منطق و طرح در روششناسی کیفی، ج 1. تهران: انتشارات جامعه شناسان.
مؤسسه مطالعات تعالی نسل. (1394). مجموعه تجربه نگاری مدارس اسلامی- مدیران. تهران: نشر اردیبهشت.
نوری، علی و مهرمحمدی، محمود. (1390). الگویی برای همهگیری از روش نظریه برخاسته از دادهها در پژوهشهای تربیتی. فصلنامه مطالعات برنامه درسی، سال ششم، شماره 23، صص 35-8.
Balyer, A; Özcan, K & Yildiz, A. ( 2017. (Teacher Empowerment: School Administrators Roles.Eurasian Journal of Educational Research, 70 ,1-18
Bruns, B & Luque, J. (2015). Great teachers How to use student learning in Latin America and Caribbean. Washington world Bank Group.
Boud, D & Garrick, J. (2001). Understanding learning at work. Routledge: London & New York.
Corbin, J & Strauss, A. (2008). Basic of qualitative research, third ed. London: sage Duplications Inc.
CEDEFOP. (2011). Learning while working success stories on work place learning in Europe. Luxembourg: plications officer of European Union. Retrieved from: http://www.cedefop.europa.eu
CEDEFOP. (2015). Matching skills and jobs in Europe Insight from cedefop’s European skills and jobs survey. Retrieved from: http://www.cedefop.europa.eu
Gemeda, F & Tynjala, P. (20015). Professional learning of teacher in Ethiopia: challenges and Implication for reform. Australian Journal of teacher Education.40(5)
Higgins, M; Ishimaru, A; Holcombe, R & Fowler, A. (2012). Examine organizational learning in school: The role of psychological safely, experimentation, and leadership that reinforces learning. Journal of Educational Change, (3)1 :67-94. Harvard Graduate school of Education.
Harinoto, H. (2016). Spiritual Working Ethos as a Forming Foundation for Working Commitment and Perception of Employees Working Culture. Journal of Education and Practice (7)7.
International Commission on Education for the Twenty-first Century. (1996). Learning, the treasure within: Report to UNESCO of the International Commission on Education for the Twenty-first Century Paperback.
Kynäslahti, H., Kansan, p., Toom, A., Krokfors, L., Jyrhama, R., & Maaranen, K. (2008). Multimode teacher education: Distance education, blended learning, and learning while working. Didacta Varia, (2)13, 31-46.
Kontoghiorghes, C. (2014). A systemic perspective of Training transfer. Transfer of Learning in organization. Schneider, Kathe (editor). Switzerland: springer.
Lim, D & Nowell, B. (2014). Integration for training Transfer: Learning, Knowledge, organizational culture, and technology. (Chapter 6) Springer International Publishing Switzerland.
Neve, T. (2015). Eight Steps to Sustainable Organizational Learning How to Tackle Search and Transfer Barriers- Management for Professionals. Springer International Publishing Switzerland.
Rollins, D. H. (2012). Designing powerful professional Development for teacher, Administrators, and school Leaders. North cordina: Department of public instruction
Roussel, J. (2014). Learning Transferring organization: An Adaptive prospective countered on the Learner and Development of self-regulation Transfer of Learning in organization (chapter 4). Schneider, Kathe (editor). Switzerland springer.
Starovic, B. (2017). Understanding corporate value: managing and reporting intellectual capital. Chartered Institute of Management Accountants Inquiries. Retrieved from: http\\www.cimaglobal.com
Stewart, C. (2014). Transforming Professional Development to Professional Learning. Journal of Adult Education (43)1.
Subedi B. S. (2004). Emerging trends of research on transfer of learning. International Journal of Education, (3) 1.
Yoon, S; Song, J & Lim, D. (2009). Beyond the learning process and toward the knowledge creation process. Performance.( 22)3, 49-69.