تأثیر پیادهسازی سیستم یادگیری همراه تعاملی بر عملکرد شخصی لوکوموتیوران
محورهای موضوعی :رضا شریفی 1 , قاسمعلی بازآیی 2 , حسن اسدزاده 3
1 - دانشگاه آزاد علوم تحقیقات
2 - دانشگاه آزاد اسلامی
3 - دانشگاه علامه طباطبایی
کلید واژه:
چکیده مقاله :
به كارگيري ابزارهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات، راهكارهاي نويني را برای بهبود و توسعۀ نظام آموزشي ارائه کرده است که يادگيري همراه ازجمله نتايج آن است. از مسائل مهم بخش آموزش در راهآهن، شرایط خاص برخی از مشاغل در حوزههای سیر و حرکت، ناوگان، خط، ارتباطات و علائم الکتریکی است که امکان حضور آنها را در دوره های مشخص و سیستمی کاهش می دهد. ازجمله این مشاغل حساس می توان به لوکوموتیورانی اشاره کرد که هدف این پژوهش نیز، بررسی اثر سیستم یادگیری همراه تعاملی بر عملکرد شخصی لوکوموتیوران است. بهمنظور بررسي مسئله تحقيق و آزمون فرضيه از روش تحقيق نیمه آزمايشي و از طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. گروه ها با استفاده از روش نمونه-گيري خوشه ای از میان لکوموتیو رانان ایستگاه تهران انتخاب شدند. جامعۀ آماری شامل کلیۀ لوکوموتیورانان ایستگاه تهران به تعداد 420 نفر بود. سپس 45 نفر بهعنوان نمونۀ آماری که نمرۀ فرسودگی شغلی آنان در مؤلفۀ عملکرد شخصی پایین تر از 32 بود، به روش نمونه گیری خوش ای انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در سه گروه 15 نفری، دو گروه از شرکتکنندگان با رویکرد آموزش بزرگسالان (آندراگوژی) و سیستم یادگیری همراه تعاملی (IMLS) با رویکرد هیتاگوژی و یک گروه کنترل جایگزین شدند. یافتهها نشان داد که آموزش به شیوۀ یادگیری همراه تعاملی در افزایش فراوانی و شدت عملکرد شخصی شرکت کنندگان پژوهش مؤثر بود.
The use of information and communication technology tools has provided new solutions to the development and improvement of the educational system, which is an e-learning and mobile learning outcome. Among the important issues of the education sector in the railways are certain conditions for some occupations, including operation, fleet, track, communications, and signaling, which diminish the possibility of their presence in specific periods of time. This research was carried out using a semi-experimental research and a pretest-posttest with the control group. The aim of this study was to investigate the effect of interactive mobile learning system on the personal performance of drivers. In order to investigate the research problem and hypothesis testing, a quasi-experimental research method was used and a pre-test post-test design with the control group was used. The groups were selected through a purposeful sampling method from drivers in Tehran station and randomly divided into experimental and control groups. The statistical population consisted of all locomotives in Tehran station with 420 people. Purposefully, 45 people were selected as a sample of their job burnout score in their personal performance component below 32. Using random sampling method and randomly divided into three groups of 15, two groups of participants with adult education (andragogy) and interactive mobile learning system (IMLS) with a heutagogy approach and a control group. According to the test results, learning by interactive learning method was effective in increasing the frequency and intensity of the individual performance of the drivers.
