بررسی تأثیر برنامه¬های آموزشی کارمندیاری بر تعادل کار– خانواده در بانک رفاه
محورهای موضوعی :
1 - دانشگاه تهران
2 -
کلید واژه: برنامههای کارمندیاری تعادل کار – خانواده رضایت شغلی رضایت خانواده حمایت سازمانی ادراک شده,
چکیده مقاله :
محیط کار امروز، محیطی رقابتی همراه با فعالیت های متنوع و پیچیده است. برای اینکه سازمان ها بتوانند در چنین محیطی فعالیت کنند و اهداف خود را تحقق بخشند، نیازمند استراتژی های مناسبی برای بخش های مختلف هستند. منابع انسانی، اجراکننده این استراتژی ها و عامل اصلی و حیاتی در موفقیت سازمان هستند. پس آمادگی، توانایی و اثربخشی این سرمایه ها، برای سازمان اهمیت دارد. در حقیقت کارکنان سازمان ها با مسایل و مشکلات گوناگونی مواجه هستند که می تواند عملکرد آنها در محل کار و در خانواده را تحت تأثیر قرار دهد. پس مکانیزم هایی لازم است که راهحل هایی برای این مشکلات ارایه دهد. برنامه های کارمندیاری، که به منظور کمک به کارکنان در حل مسایل آن ها و اعضای خانواده ایجاد شده اند، یکی از این مکانیزم ها می باشند. در بین این مسایل میتوان به بحث تعادل کار- خانواده و اهمیت آن در سازمان های امروزی توجه کرد. وجود تعادل بین این دو حوزه، اثرات مثبتی بر عملکرد در زندگی کاری و خانوادگی خواهد داشت. بانک رفاه نیز به این مهم واقف بوده و در این راستا بعضی از انواع برنامه های کارمندیاری را به کارکنان خود ارایه می دهد. یکی از مشکلاتی که پرداختن به موضوع تعادل کار- خانواده را در بانک مهم جلوه داده است، اضافه کاری و ساعات کار طولانی و پیامدهای آن برای بانک می باشد. براساس آنچه گفته شد، هدف اصلی این تحقیق بررسی اثرگذاری برنامههای کارمندیاری بر روی تعادل کار – خانواده می باشد. در این راستا 385 پرسشنامه در بین کارکنان بانک رفاه توزیع شد. روش تحقیق این پژوهش، پیمایشی می باشد و برای تحلیل داده ها از روش رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان می دهد که برنامه های کارمندیاری از طریق کاهش تعارض کار- خانواده و افزایش تقویت کار- خانواده، روی تعادل کار- خانواده کارکنان بانک، تأثیرگذار است.
Today's work environment is competitive with complex and different activities. Organizations need appropriate strategies for different parts ,in order to work in such environments and to realize their goals. These strategies are implemented by human resources or human capital, and they are critical factors for the success of the organization. So readiness, abilities and effectiveness of these resources are important for organization .In fact, employees are faced with different problems that can effect on their workplace and family performance. So the mechanisms are required to offer solutions to these problems. One of these mechanisms is Employees Assistance Programs (EAPs) that are created in order to help to solve their employees and family member problems. Among of these problems, we can consider the Work – Family Balance (WFB) issue and its importance in today's organization. Existence of balance between all of these areas will have a positive effect on performance at work and family life. Refah K. Bank has recognized the importance of employees and it offers some EAPs to them. One of the problems of Refah K. Bank that has created the importance of addressing the issue of work – family balance, is employees’ overtime and its consequences for the bank.According to what was said, the main research question was: “Do EAP are influencing on WFB for employees of Refah Bank?” 385 questionnaires were distributed among Refah Bank employees. The research method of this study was Survey method and Regression analysis was used to analyze the data. The results show that EAPs are influencing on WFB by reducing Work- Family Conflict (WFC) and increasing Work- Family Enrichment (WFE).