چالشهای برونسپاری آموزش به مؤسسات ارائه دهنده آموزش از دیدگاه مدیران و کارشناسان آموزش
محورهای موضوعی :
1 -
کلید واژه: برونسپاری آموزش, برونسپاری آموزش موسسات ارائه دهنده آموزش,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش بررسی چالشهای برونسپاری آموزش به مؤسسات ارائه دهنده آموزش از دیدگاه مدیران و کارشناسان آموزش میباشد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها، جزء پژوهشهای توصیفی، پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه مدیران و کارشناسان آموزش سازمانهایی است که در لیست صد شرکت برتر کشور و در شهر تهران قرار دارند و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی تعداد 83 نفر از آنان انتخاب و مورد سؤال قرار گرفته است. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محققساخته شامل 55 سوال بستهپاسخ استفاده شده است. روایی پرسشنامه با استفاده از نظر اساتید دانشگاهی بررسی و مورد تأیید قرار گرفته و پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شده است. پس از جمع آوری و تلخیص داده ها، به منظور تحلیل و تفسیر سوالهای پژوهش از آمار توصيفي و آمار استنباطي استفاده شده است. نتایج نشان داد که از نظر مدیران و کارشناسان، کیفیت خدمات مؤسسات ارائه دهنده آموزش، در سطح مطلوبی است. همچنین مدیران و کارشناسان آموزش، دیدگاه مثبتی در مورد برونسپاری آموزشهای سازمانی دارند و بین دیدگاه افراد نمونه نسبت به برونسپاری آموزش، بر حسب متغیرهای دموگرافیگ تفاوت معنیداری وجود ندارد. مهمترین نقاط قوت برونسپاری در مؤسسات ارائه دهنده آموزش به ترتیب توسعه منابع و امکانات، بهبود عملکرد، کاهش هزینهها و تمرکز بر اهداف و فرایند های اصلی و مهمترین نقاط ضعف برونسپاری آموزش، نداشتن اطلاعات کافی در خصوص شرکتها، از دست رفتن مزایای رقابتی، دشواری در تغییر به سمت پیمانکاران جدید و افزایش منابع مورد نیاز، مدیریت تماس و روابط بوده و در نهایت، مهمترین راهکارهای بهبود برونسپاری در مؤسسات ارائه دهنده آموزش ارائه شده است.
The current research aimed at studying the challenges of training outsourcing to companies providing training from the viewpoints of managers and experts. This is an applied research in which descriptive survey was used as the data collecting method. Population included all managers and training experts in charge of organizations in the top100 companies in Tehran, among which 83 persons were randomly selected. A researcher-made questionnaire with 55 multiple-choice tests was used for data collection. The validity and reliability of questionnaire were confirmed by academicians and the Cronbach’s Alpha, respectively. The data were analyzed through descriptive statistics and inferential statistics.The findings illustrate that experts and managers supported the quality of training services in selected companies. In addition, they had a positive view about the outsourcing of training and there was no significant relationship between their views on outsourcing of training in regard to demographic variables. The most salient strengths in outsourcing of training in companies can be named as enhancing facilities, improving performance, reducing expenses and concentrating on main purposes whereas the most important weaknesses can be listed as follow: not accessing to appropriate information about companies, missing competitive advantages, facing the difficulties in working with new contractors and increasing required resources for communication management. Finally, the major solutions have been presented in order to improve outsourcing in the companies.