بهبود عملکرد حفاظت مقايسه فاز در خطاهای با جريان اتصالی کوچک با استفاده از تخمين مؤلفه جريان بار
محورهای موضوعی : مهندسی برق و کامپیوترمجید صنایع پسند 1 , میثم جعفری نوکندی 2
1 - دانشگاه تهران
2 - دانشگاه تهران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
در خطاهاي با جريان اتصالي کوچک، جريان بار تأثير زيادي بر اختلاف فاز ميان جريانهاي دو سر خط دارد و حفاظت مقايسه فاز معمولاً قادر به تشخيص اينگونه خطاها نيست. در اين مقاله يک روش براي بهبود عملکرد مقايسه فاز در اتصاليهاي با جريان اتصالي کوچک پيشنهاد شده است. در روش پيشنهادي با تقريبزدن فازور جريان بار و کسر آن از جريان خطا، مؤلفههاي واقعي جريان اتصال کوتاه بهطور تقريبي بازسازي ميشوند و در نتيجه، روش پيشنهادي اختلاف فاز ناشي از جريان بار را تا حد زيادي حذف ميکند. از جريان قبل از خطاي خط بهعنوان تخمين جريان بار در زمان اتصال کوتاه استفاده شده است. نشان داده شده است که اين فرض تقريبي در اتصاليهاي با جريان خطاي کوچک، عملکرد حفاظت مقايسه فاز را بهبود ميبخشد. ضمن آنکه روش پيشنهادي با افزايش حساسيت واحدهاي تشخيص وقوع خطا در رلهها، تعيين نوع خطا را نيز با دقت بيشتري امکانپذير ميسازد. روش پيشنهادي در يک سيستم نمونه شبيهسازي شده است. نتايج بهدست آمده نشاندهنده بهبود قابل توجه عملکرد حفاظت مقايسه فاز با استفاده از روش پيشنهادي ميباشد.
Phase angle between the currents measured at the two ends of a protected transmission line could be highly affected by load current component for high resistance internal faults. As a result, the phase comparison protection (PCP) scheme might fail to recognize these kinds of faults. In this paper a new approach is proposed to enhance the accuracy of PCP scheme to detect such kind of faults. The fault component of current signal is reconstructed using the estimation of load component of the current signal under fault condition. Therefore, the proposed method eliminates the phase angle difference due to the load component. The pre-fault current of the line is used as the estimation of the load current component during the fault condition. It is shown that this approximation enhances the performance of PCP scheme for high resistance faults. It also increases the accuracy of classifying fault type due to increase of the sensitivity of fault detection units. The proposed method is simulated for a test system and is examined for various fault conditions. Obtained results show major improvement in the performance of PCP scheme.
