تبیین و طراحی الگوی مدیریت عملکرد کارکنان مبتنی بر یکپارچگی با رویکرد فراترکیب در نظام بانکی کشور
محورهای موضوعی :مریم فهیما 1 , داریوش غلام زاده 2 , احمد ودادی 3
1 - دانشجوی دکترای مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
2 - استادیار گروه مدیریت دولتی،واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
3 - دانشیار گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
کلید واژه: مدیریت یکپارچه عملکرد کارکنان, نظام بانکی, فراترکیب, روش آمیخته,
چکیده مقاله :
این مقاله با هدف طراحی و تبیین الگوی مدیریت عملکرد کارکنان بصورت یکپارچه در نظام بانکی کشور(بانک سپه) انجام گرفته است. در راستای نیل به این هدف ابتدا مقولههای زیربنایی مدیریت یکپارچه عملکرد شناسایی و اعتبارسنجی شده اند و در نهایت با تعیین الگوی روابط علی این عناصر، مدل نهایی بدست آمده است. این پژوهش مبتنی بر فلسفه تجربهگرایانه و به روش قیاسی-استقرایی انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف، یک پژوهش بنیادی است و از منظر روش گردآوری دادهها، یک پژوهشهای پیمایشی-مقطعی قرار میگیرد. در این تحقیق از روش آمیخته (کیفی و کمی) استفاده شده است. جامعه آماری این مقاله شامل اساتید و خبرگان با تجربه مدیریتی در بانک سپه می باشند و برای نمونهگیری از روش گلوله برفی استفاده شده است. فرایند نمونهگیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و در نهایت 11 نفر از مدیران ادارات مرکزی بانک سپه کشور در این مطالعه شرکت نمودند. برای شناسایی مقولههای زیربنایی مدیریت عملکرد کارکنان از روش فراترکیب استفاده گردیده و با استفاده از مدلسازی تفسیری-ساختاری به ارائه مدل مدیریت یکپارچه عملکرد کارکنان پرداخته شده است. تحلیل دادهها با نرمافزارهای MaxQda و MicMac انجام شده است. نتایج نشان می دهد در میان سازههای مدیریت یکپارچه عملکرد، برنامهریزی و هدفگذاری و فرهنگ سازمانی قدرت نفوذ بالایی دارند و از تاثیرپذیری پایینی برخوردار هستند. بنابراین متغیرهای مستقل هستند. دو متغیر مدیریت دانش و مربیگری قدرت نفوذ و میزان وابستگی بالایی دارند، بنابراین متغیرهای پیوندی هستند. متغیرهای مدیریت عملکرد کارکنان و تحلیل و بازنگری عملکرد نیز از وابستگی بالا اما نفوذ اندکی برخوردار هستند بنابراین متغیرهای وابسته محسوب میشوند.
This article is aimed at designing and explaining the integrated pattern of employee performance management in the country's state-owned banks. In order to achieve this goal, first the integrated categories of integrated performance management have been identified and validated, and finally, by determining the model of causal relationships of these elements, the final model has been obtained. This research is based on empiricist philosophy and deductive-inductive method. The present study is a fundamental research in terms of purpose, and in terms of data collection method, it’s a cross-sectional research. In this research, mixed method (qualitative & quantitative) has been used. The statistical population of this article includes professors and experts with management experience in SepahBank and has been used to sample the method of bullet and snow. The sampling process continued until theoretical saturation was achieved, and finally 11 managers of the central offices of SepahBank participated in this study. To identify the infrastructural categories of employee performance management, a metasynthesis method has been used and by using interpretive-structural modeling, an integrated staff performance management model has been presented. Data analysis was performed with MaxQda and MicMac software. The results show that among integrated management structures, performance, planning and targeting and organizational culture have high penetration power and have low effectiveness. So the variables are independent. The two variables of knowledge management and coaching have high penetration power and dependency, so they are transferable variables. Employee performance management variables and performance analysis and revision are also highly dependent but have little influence, so they are dependent variables.
Mariappan, V., Gafoor, C. A., & Thyagarajan, S. (2018). Board characteristics and bank performance in India. IIMB management review, 30(2), 160-167.
Schleicher, D. J., Baumann, H. M., Sullivan, D. W., & Yim, J. (2019). Evaluating the effectiveness of performance management: A 30-year integrative conceptual review. Journal of Applied Psychology, 104(7), 851.
Aras, G., Tezcan, N., & Furtuna, O. K. (2018). Multidimensional comprehensive corporate sustainability performance evaluation model: Evidence from an emerging market banking sector. Journal of cleaner production, 185, 600-609. Mahmoudabadi, M. Z., & Emrouznejad, A. (2019). Comprehensive performance evaluation of banking branches: A three-stage slacks-based measure (SBM) data envelopment analysis. International Review of Economics & Finance, 64, 359-376. Barth, A. L., & de Beer, W. (2018). Performance Management Process: Diagnosis. In Performance Management Success (pp. 107-113). Springer, Cham
. Zagherd, M. K. W., & Barghi, M. (2017). Performance Evaluation of Iranian Banking Industry through CAMELS Framework. J Account Mark, 6(228), 2
. Gavurova, B., Belas, J., Kocisova, K., & Kliestik, T. (2017). Comparison of selected methods for performance evaluation of Czech and Slovak commercial banks. Journal of Business Economics and Management, 18(5), 852-876
. Saleem, M. A., Bhutta, Z. M., Nauman, M., & Zahra, S. (2019). Enhancing performance and commitment through leadership and empowerment. International Journal of Bank Marketing
. Yakut, E., Özdağoğlu, A., & Bahar, S. (2017). Performance evaluation of turkish banking sector with data envelopment analysis using entropic weights. İşletme Fakül-tesi Dergisi, 18(1), 1-28
. Phan, D. H. B., Narayan, P. K., Rahman, R. E., & Hutabarat, A. R. (2019). Do financial technology firms influence bank performance?. Pacific-Basin Finance Journal, 101210
Ozcalici, M., & Bumin, M. (2020). An integrated multi-criteria decision making model with Self-Organizing Maps for the assessment of the performance of publicly traded banks in Borsa Istanbul. Applied Soft Computing, 90, 106166
. Maradin, D., Drazenovic, B. O., & Benkovic, S. (2018). Performance evaluation of banking sector by using DEA method. Economic and Social Development: Book of Proceedings, 684-690
. Alexey, T., Elena, P., Ekaterina, A., & Irina, G. (2019). Measuring management pathologies: the way to improve business performance. International Journal of Public Sector Performance Management, 5(2), 237-255
. Ryua, D., & Yua, J. (2020). Nonlinear Effect of Subordinated Debt Changes on Bank Performance. Finance Research Letters, 101496.
ابوالعلایی، بهزاد. (1395)، مدیریت عملکرد: راهنمای مدیران برای ارزیابی و بهبود عملکرد کارکنان، انتشارات مدیریت صنعتی.
بکال، رابرت، مدیریت عملکرد، ترجمه علی زینی، انتشارات آدینه، 1394.
آرمسترانگ، مایکل، مدیریت عملکرد (فرد، تیم، سازمان)، ترجمه داریوش غلام زاده و بهروز قلیچلی، انتشارات صفار: 1398.
حسنی، مجید؛آذر، عادل؛ شهرابی، جمال؛ مقبل، عباس. (1395). پویاشناسی تأثیر رهیافتهاي مدیریتی بر شکلگیري و تبین مدلهاي مدیریت عملکرد، نشریه علمی پژوهشی مدیریت فردا،سال پانزدهم، پاییز 95، صص 127-142
Talavera, O., Yin, S., & Zhang, M. (2018). Age diversity, directors' personal values, and bank performance. International Review of Financial Analysis, 55, 60-79
. DeNisi, A. S., & Murphy, K. R. (2017). Performance appraisal and performance management: 100 years of progress?. Journal of Applied Psychology, 102(3), 421
. براتی، هاجر؛ عریضی سامانی، سید حمیدرضا. (1395). بررسی تاثیر مدیریت عملکرد ساختار سازمان و نظام ارتقائی مبتنی برکارراهه بر پذیرش شغل با توجه به نقش تعدیل نشریه علمی پژوهشی مدیریت فردا، سال پانزدهم، تابستان95
رنجبر، هادی؛ حقدوست، اکبر؛ صلصالی، مهوش؛ خوشدول، علی. (1391)، نمونهگیری در پژوهشهای کیفی: راهنمایی برای شروع. پژوهش علوم سلامت و نظامی، دوره 2، شماره 3، ص 238 تا250.
جلالی، رستم. (1391)، نمونهگیری در پژوهشهای کیفی، مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت، دوره 1، شماره 4، ص 310 تا 320.
الوانی، مهدی؛ بودلایی، حسن. (1391)، پدیدارشناسی در مطالعات کارآفرینی، فصلنامه علوم مدیریت ایران، دوره 5، شماره 19، ص 33 تا 61.
نادریفر، مهین؛ گلی، حمیده؛ قلجایی، فرشته. (1396)، گلولهبرفی روشی هدفمند در نمونهگیری تحقیقات کیفی، نشریه گامهای توسعه در آموزش پزشکی، دوره 14، شماره 41، ص 101-121.
Gwet, K. L. (2014). Handbook of inter-rater reliability: The definitive guide to measuring the extent of agreement among raters. Advanced Analytics, LLC
. جلالی، رستم؛ خالدی، بهنام. (1397)، متاسنتز: روشها و فنون، انتشارات دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه.
تولایی، روحی. (1398)، فنون و ابزارهای روش تحقیق در مدیریت، انتشارات جهاد دانشگاهی تهران.
Sandelowski, M., & Barroso, J. (2006). Handbook for synthesizing qualitative research. springer publishing company داناییفرد، حسن؛ الوانی، مهدی؛ آذر، عادل. (1393)، روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع، انتشارات صفار