الگوی اخلاق کسب و کار پایدار
محورهای موضوعی :حمداله منظری توکلی 1 , زهرا خادمی 2 , سجر سلاجقه 3 , نوید فاتحی راد 4 , عباس شول 5
1 - دانشگاه آزاد اسلامی کرمان
2 - علوم انسانی(موسسه دکتر باستانی پاریزی)
3 - دانشگاه آزاد اسلامی کرمان
4 - دانشگاه آزاد اسلامی کرمان
5 - دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان
کلید واژه: اخلاق کسب و کار پایداردیمتل,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش طراحی مدل اخلاق کسب و کار پایدار برگرفته از دانش خبرگان دانشگاهی با استفاده از مدل دیمتل بود. درمرحله اول ، 14 مولفه اصلی شکل دهنده الگوی اخلاق کسب و کار از پیشینه پژوهش (دلبستگی و علاقه به کار ،پشتکار و جدیت در کار،روابط سالم و انسانی در کار ،روح کار جمعی و مشارکت در کار ،قاطعیت و مسئولیت پذیری ،رفتار عادلانه و منصفانه ،امانت داری عدم سوءاستفاده از موقعیت ،گذشت و خویشتن داری،تعهد و وفاداری ،به کارگیری مهارت و تخصص ، شهروند مداری و خیر اندیشی ،احترام و رعایت اصول اخلاقی ، پاسخگویی و حاکمیت قانونی، شفافیت) شناسایی شد. در مرحله دوم آنها را در پرسشنامه ای بسته ، مبتنی بر طیف لیکرت 7 گزینه ای قرار داده و پرسشنامه توسط 10 خبره مورد بررسی قرار گرفت تا نظر آن ها در باره میزان اهمیت این مولفه ها در اخلاق کسب و کار تعیین گردد. پیش از تحلیل داده های جمع آوری شده ، از روایی محتوا و پایایی پرسشنامه اطمینان حاصل شد .در ادامه پرسشنامه ای متناسب با فن دیمتل برای کشف روابط علی میان مولفه ها تدوین شد و در اختیار خبرگان مزبور قرار گرفت. نتایج دیمتل نشان داد اثر گذار ترین و بنیادی ترین مولفه اخلاق کسب و کار (دلبستگی و علاقه به کار، امانت داری وعدم سوءاستفاده از موقعیت ) است. علاوه بر این مولفه ها، مولفه های قاطعیت و مسئولیت پذیری و روابط سالم وانسانی در کار نیز در مدل اثر پذیر ترین مولفه ها شناسایی شدند. مولفه روابط سالم و انسانی مهمترین عامل بوده ودر بین مولفه ها مرکزیت دارد.
The purpose of this study was to design a sustainable business ethics model based on the knowledge of academic experts using Demetel model. In the first step, the 14 key components that shape the business ethics model of research background (attachment and interest to work, perseverance and seriousness at work , Healthy and human relationships at work, spirit of teamwork and participation in work, decisiveness and responsibility, behavior Fair and equitable, non-abuse of position, self-sacrifice, commitment and loyalty, employing skills and expertise, civic-mindedness, respect for ethics, accountability and rule of law, transparency were identified. In the second step, they were put in a closed-ended questionnaire based on the 7-point Likert scale and the questionnaire was evaluated by 10 experts to determine their opinion on the importance of these components in business ethics. Before analyzing the collected data, the content validity and reliability of the questionnaire were assured. A questionnaire tailored to DEMATEL technique was developed to explore causal relationships among the components and was provided to the experts. Demetel's results showed that the most influential and fundamental component of business ethics (attachment and interest in work, loyalty, and misuse of position) is the most influential. In addition to these components, the components of firmness and responsibility and healthy human relationships at work were identified in the model of the most influential components. The component of healthy and human relationships is the most important factor and is central to the components.
فهرست منابع فارسی -الوانی، مهدی، "اخلاقیات و مدیریت به سوی نظام اخلاقیات یکپارچه در سازمان، دوره 11،شماره41-42 تابستان 1383 صفحه1
-بهشتی فر،ملیکه.نکویی مقدم،محمود.1389."رفتار اخلاقی مدیران با رضایت شغلی کارکنان .فصلنامه اخلاق در علوم رفتاری ،سال پنجم .ش 1و2
- سلاجقه، سنجر،سیستانی خنامان،فاطمه،(1390).بررسی رابطه میان اخلاق کار وکیفیت خدمات در سازمان هاي دولتی شهر کرمان،همایش چالشهای مدیریت ورهبری در سازمانهای ایرانی،ص2
-صدیقه ربانی،(1394).بررسی ابعاد و مولفه هاي روابط انسانی سالم در سازمانهاي آموزشی، کنفرانس بین المللی مدیریت ،فرهنگ و توسعه اقتصادی، اردیبهشت
دادپور، رعنا (1388) . راهبردهاي بازاريابي توسعه گردشگري خارجي در مقصدهاي مذهبي، مورد مطالعه: شهر مشهد، پايان نامه كارشناسي ارشد. گروه مديريت جهانگردي. دانشكده مديريت و حسابداري. دانشگاه علامه طباطبايي. تهران
-دادگر .یداله.(1385)." اخلاق بازرگانی ( کسب و کار)از منظر اقتصاد و اقتصاد اسلامی و پژوهشگاه بازرگانی.10(38)
-دفت. ریچاد ال (1384)تئوری سازمان و طراحی ساختار ،ترجمه اعرابیان و محمد اعرابی .تهران شرکت چاپ و نشر بازرگانی
-دفت، ریچارد ال، (1384): تئوری سازمان و طراحی ساختار، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، تهران، مطالعات و پژوهش های بازرگانی
-رابينز، استيفن، رفتار سازماني، ترجمه اعرابي، پارساييان، تهران: مرکز پژوهش هاي فرهنگي، 1381
-رضائیان، علی (1385)، مدیریت رفتار سازمانی. تهران: انتشارات سمت ، چاپ هفتم. صص132-133
-سلطاني، ايرج (بيتا)، «نگاهي به توسعهي منابع انساني در سلامت نظام اداري»، تحول اداري، دوره هفتم، شماره 35 و 36، ص106-95
عبداللهی، بیژن. کریمیان ،حیدر. نامداري پژمان ،مهدي. ارتباط تعهد سازمانی و معنویت در محیط کار با رفتار اخلاقی.فصلنامه اخلاق در علوم و فنّاوري، سال نهم، شماره 4 ص51-61
-قراملکی.احدفرامرز، نوچه فلاح.رستم، (1386)"موانع رشد اخلاق حرفه ای در سازمان،موسسه فرهنگی بشرا
-گیوریان،حسن ،(1389).نقش منشوراخلاقی در بهبودرفتارسازمانهاي رسانه اي،نشریه اخلاق رسانه ای، صفحه147، زمستان ، شماره یازدهم ، سال پنجم
-معبدفر، سعيد ،(1385).بررسي ميزان اخلاق كار و عوامل فردي و اجتماعي مؤثر بر آن، صص 18-19
-معیدفر، سعید). 1385 ) فرهنگ کار( 2 ) .نشریه کار و جامعه، شهریور1380صص 20-14. -مير محمدي، محمد (1389 ) عام گرايي اخلاقي معتزلي و ديويد راس، مجله پژوهشهاي اخلاقي دانشگاه قم، سال اول، شماره 2
- میرنظامی،سید فرید،خیری،بهرام، (۱۳۹۴).اخلاق در بازاریابی و تجارت ، کنفرانس بین المللی دست آوردهای نوین پژوهشی مدیریت حسابداری اقتصاد، سال انتشار
-نظري توكلي ،سعيد. رجبي الني جواد. (1392). وفاداري؛ مطالعه تطبيقي ميان آموزه هاي اخلاق اسلامي و اصول اخلاق پزشکي.فصلنامه اخلاق زیستی.دوره س شماره 7 صص 87-105
-نکوئی مقدم، محمود؛ بهشتی فر، ملیکه(1387). اخلاق مدیریت از دیدگاه اسلام،مدیریت در اسلام،تابستان و پاییز 1387 - شماره 11 .صص 4 تا 8
-هانگر. جي ديويد ، توماس ،ال ويلن )1384 (مباني مديريت استراتژيك، ترجمة: سيد محمد اعرابي و داوود ايزدي، تهران پژوهش هاي فرهنگي،
-هس مرال تی،(1382)اخلاق در مدیریت ،ترجمه اعرابی و ایزدی ،دفتر پژوهشهای فرهنگی
فهرست منابع انگلیسی -Beauchamp, Tom, l. Philosophical ethics, mc graw hill ,inc , n. y. 2005 , p3
- Barry, v., moral issues in business, Wadsworth publishing co., n. Y., .2001
- Chlpy, Massoud. (1996). Discipline of sociology, Ney Publishing, Tehran, pp. 85-6
- Disgorge, Richard r. Business ethics, ended., mc Millan publishing co., n .y., 2001, p22
- Ebrahiminejad M ,Sholl ,A. (2012). Relationship between business ethics and customer Almas Kavir Tile Co. Management Research in Iran; 16(2): 19- 33. (In Persian)
-Kianour S. (2013). The contra relation of business ethics on economic development. Ethics in Science & Technology; 8(4). (In Persian)
-Kohlberg, L, G. (1971). The adolescent as a philosopher: The discovery of the self in a post-conventional world. Daedalus.100.1051-1086
- Mc Namara,carter, (1999), «Complete Guide To Ethics Management»
-Petty, G. C. (1990), Adults in the workforce and the occupational work ethic. Journal of Studies in Technical Careers, 15(3),133-140
- Prof sarita Srivastav,ttp://businesscasestudies.co.uk/tata-steel/business-ethics-and-sustainability-in-the-steel-industry/what-are-business-ethics-and-sustainability
-Payne, D., & Joyner, B. E. (2006). Successful US entrepreneurs: Iden tifying ethical decision-making and social responsibility behaviors. Journal of Business Ethics, 65, 203-217. doi:10.1007/s10551-005-4674-3
Payne D,adrian, Pressley M.( 2006) Corporate social responsibility and sustainable development.A transcendent code of ethics for marketing professionals. Volume6, Issue3‐4: 55-73
-Runes, d albert. Dietionary of philosophy, Adams and co, n y., 2000, p 98
Salavati A,Rahmani M,Razman V. (2013). Relation between business ethics and knowledge -management. Ethics in Science & Technology; 8(4). (In Persian)
- Shelby d. Hunt, vanr(2002). Wood corporate ethical values and organizational commitment in marketing vol. 53, no. 3 (jul , 1989), pp. 79-90
- Struss, A., &Corbin, J. (1998). Basics of qualitive research: Grounded theory procedures and techniques. 2nd ed. Thousand Oaks, CA: Sage publication
- Tabid, p. (2014)." relationship between ethics and marketing in the banking." for degreeof msc, university of new mexico
-Victor, B. Cullen, B. (1988). A theory and measure of ethical climate in organizations. Administrative Science Quarterly. 33, 101-125