تحلیل نقش سبک زندگی و قومگرایی بر قضاوت مصرفکنندگان درباره محصولات لوازم خانگی داخلی
محورهای موضوعی :رضا شافعی 1 , امیر غفوریان شاگردی 2 , سارا ساعدی 3
1 - دانشگاه کردستان
2 - دانشگاه بین المللی امام رضا
3 - دانشگاه کردستان
کلید واژه:
چکیده مقاله :
ازآنجا که مصرف کنندگان نقطه عطف تمام فعالیت های بازاریابی هستند، شرکت ها نیاز دارند که از متغیرهای اساسی تصمیم-گیری خرید آگاه باشند زیرا شناخت ساختار ذهنی مصرف کنندگان به پیش بینی رفتار خرید آنان کمک بسزایی می نماید. از این رو مطالعه حاضر باهدف شناسایی تعیین درجه اهمیت عوامل روانشناختی سبک زندگی و قوم گرایی بر قضاوت محصولات داخلی از جانب مصرفکنندگان است. پژوهش حاضر از نوع آمیخته بوده که در مرحله نخست پژوهش، بهمنظور شناسایی ابعاد قضاوت محصول از ۸ خبره دانشگاهی مصاحبه ساختاریافته صورت گرفته و در مرحله دوم بهمنظور بررسی تأثیر میزان دو متغیر سبک زندگی و قوم گرایی بر قضاوت محصولات داخلی و باهدف جمع آوری داده ها، از ابزار پرسش نامه استفادهشده است که توزیع آن به روش تصادفی ساده در میان مشتریان لوازمخانگی بوده است. داده ها ﺑﺎ ﻛﻤﻚ نرمافزار SPSS و AMOOS مورد تحلیل قرارگرفته است. یافته های حاصل از مصاحبه با خبرگان دانشگاهی به شناسایی ۶ بعد (تصویر ذهنی برند، سهولت استفاده، خدمات پس از فروش، کیفیت ادراکشده، قیمت محصول و کارکنان فروش) انجامید و پس از تحلیل داده های قسمت کمی پژوهش مشخص شد که سبک زندگی و قوم گرایی بر قضاوت محصولات داخلی تأثیر دارد. نتایج پژوهش انجامشده نشان داد که سبک زندگی و قوم گرایی بهعنوان ساختارهای ذهنی و روانشناختی می-توانند بر قضاوت مصرفکننده مؤثر باشند. از میان ابعاد سبک زندگی علایق و بعد وطن پرستی از میان ابعاد قوم گرایی بیشترین تأثیر را بر قضاوت محصولات داخلی دارد.
Since consumers are the turning point of all marketing activities, companies need to be aware of the fundamental variables of purchasing decision making because understanding the mental structure of consumers helps to predict their buying behavior. The present study therefore aims to identify the degree of importance of psychological factors of lifestyle and ethnicity in consumer judgment of domestic products. The present study was a cross-sectional study in which the first stage of the study was conducted to identify the dimensions of product judgment from five academic experts in structured interview and in the second stage to investigate the impact of two variables of lifestyle and ethnicity on the judgment of domestic and collecting purposes. The data was collected through a questionnaire that was distributed among the household customers by simple random sampling. Data were analyzed with SPSS and AMOOS computer software. Findings from interviews with academic experts led to the identification of three dimensions (brand mentality, ease of use, after-sales service, perceived quality, product price and sales staff). Life and ethnicity influence the judgment of domestic products. The results showed that lifestyle and ethnicity as mental and psychological constructs can influence consumer judgment. Among the dimensions of lifestyle, patriotism and later, among the dimensions of ethnicity, have the most influence on the judgment of domestic products.
