بررسی وضعیت موجود سطح مدیریت دانش دانشگاه پیام نور استان خوزستان
محورهای موضوعی : مدیریت دانشعباس عباسپور 1 , فرهاد کیانفر 2 , محمد رضا نیلی احمد آبادی 3 , حمید رحیمیان 4 , عصمت مومنی 5
1 - دانشگاه علامه طباطبایی
2 - روانشناسی و علوم تربیتی
3 - دانشگاه علامه طباطبایی
4 - دانشگاه علامه طباطبایی
5 - دانشگاه علامه طباطبایی
کلید واژه: مدیریت دانش مدل نوناکا و تاکه اوچی دانشگاه پیام نور خوزستان,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت موجود سطح مدیریت دانش دانشگاه پیام نور استان خوزستان به روش توصیفی و از نوع مطالعات پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور استان خوزستان به تعداد 171 نفر می باشند که همین تعداد نیز به عنوان نمونه آماری انتخاب شند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته مدیریت دانش براساس مدل نوناکا و تاکه اوچی بود که روایی آن با استفاده از نظرات استاتید راهنما و مشاور تایید شد و پایایی آن نیز به روش آلفای کرانباخ به دست آمد که عدد به دست آمده 88/0 نشان از همبستگی درونی گویه های پرسشنامه بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها هم از روشهای آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف معیار، وهم از روشهای آمار استنباطی، تی تک نمونه جهت بررسی وضعیت موجود سطوح مدیریت دانش استفاده شد. یافته ها نشان داد که در دانشگاه پیام نور استان خوزستان مدیریت دانش در ابعاد دانش پنهان فردی، فرایند برون سازی دانش، فرایند ترکیب، فرایند درون سازی، دانش پنهان جمعی از سطح اجتماعی سازی دانش، فرایند اجتماعی سازی دانش در وضعیت بالاتر از حد متوسط قرار دارند و سطح معناداری به دست آمده نیز نشان از تایید فرضیه های محقق مبنی بر وجود سطوح مدیریت دانش اشاره شده در دانشگاه پیام نور خوزستان می باشد که در نهایت تنها بعد دانش آشکار فردی دانشگاه پایین ترازمتوسط میانگین بود. همچنین دانش آشکار جمعی که از مجموعه فرایند ترکیب دانش می باشد نیز در وضعیت نسبتاً ضعیفی قرار دارد. نتایج این پژوهش نشان داد که از مجموع چهار سطح دانش مدل مذکور در دانشگاه مورد مطالعه با توجه به امتیازات کسب شده، سه سطح تبدیل دانش درونی و بیرونی و اجتماعی در وضعیت مطلوبی قرار دارند و تنها سطح دانش ترکیب است که در وضعیت نسبتاً ضعیفی قرار دارد و نیاز به توجه بیشتری به این سطح از دانش است بدین معنی که این دانشگاه در این سطح موفق عمل نکرده است و در پایان پیشنهادهای لازم ارائه شده است.
The present study was conducted with the aim of investigating the present status of the knowledge management level of Payame Noor University of Khuzestan province by descriptive and survey research. The statistical population of this study is all faculty members of Payame Noor University of Khuzestan who have 171 people. The same number is selected as a statistical sample. The data gathering tool was a researcher-made knowledge management questionnaire based on the Unica and Tike Uchihi model, whose validity was confirmed using statutory guidance and counselor's opinion, and its reliability was obtained by Cronbach's alpha, with a figure of 0.88 the internal consistency of the questionnaires was internal. To analyze the data, descriptive statistics such as mean and standard deviation, as well as inferential statistics methods, were used to examine the existing status of knowledge management levels. The findings of this study showed that Knowledge Management in the field of hidden knowledge, knowledge outsourcing process, synthesis process, internalization process, collective hidden knowledge of knowledge socialization level, Knowledge socialization process in higher than average condition in Payame Noor University of Khuzestan province. And the significance level obtained also confirms the researcher's hypotheses about the existence of knowledge management levels mentioned in Payame Noor University of Khuzestan. Ultimately, the only obvious individual's knowledge of the university was below average. Also, the apparent collective knowledge that comes from the collection of knowledge synthesis process is also relatively weak. The results of this study showed that of the four levels of knowledge of the model in the studied university, according to the obtained points, the three levels of internal and external knowledge transfer are in a desirable situation, and only the level of knowledge of the combination is in a relatively weak position It needs to pay more attention to this level of knowledge, meaning that the university has not performed at this level and offers the necessary proposals at the end.
افرازه، عباس، (1386)، مدیریت دانش(مفاهیم، مدلها، اندازه گیری و پیاده سازی)، ناشر مولف، چاپ دوم، 1386.
حاضري، افسانه و صرافزاده، مهری، (1385)، مدیریت دانش در دانشگاهها و نقش کتابخانه هاي دانشگاهی، مجله الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات و مدارك علمی ایران، سال 1385، شماره چهارم، دوره پنجم
حجازی، احمدرضا، نوروز زاده، رضا، محمدی نژاد، بهزاد، (1392)، بررسی وضعیت موجود مدیریت دانش معاونتهای آموزشی و پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری و ارائه راهکارهای ارتقائ آن، فصلنامه علمي پژوهشي دانش حسابداري و حسابرسي مديريت سال دوم، شماره پنجم، بهار 1392.
دعایی، حبیب الله دهقانی، جلال، (1389)، تحلیل شکاف استراتژیک ابعاد مدیریت دانش، نشریه مطالعات مدیریت راهبردي، شماره1، بهار 1389، صص 68-47.
ربیعی، علی و هوشیان ثابت لاهیجانی، محیا، (1391). ارتقای مدیریت دانش در سامانها. تهران، انتشارات تیسا.
رابينز، استيفن، (1385)، رفتار سازماني، ترجمة علي پارساييان و سيد محمد اعرابي، تهـران، دفتـر پژوهشهاي فرهنگي.
رفعتی شالدهی، حسن؛ حسنوی، رضا؛ به آذین، فرید و بنی طباء، علیرضا، (1387)، بررسی الگوی مدیریت دانش در یک مرکز تحقیقاتی نظامی. طب نظامی، 10(3)، 237-252.
سید زاده، میر حسین، (1389)، بررسي کارکردهاي مديريت دانش در دانشگاهها (مطالعه موردي دانشگاه پيام نور)، مجله مديريت فرهنگي، سال چهارم، شماره هشتم، تابستان ۱۳۸۹.
شفیعی زاده، مهدی و آفریده، احسان، (1386)، ارزیابی سطح ریسک مدیریت دانش سازمانی و مدیریت دانش مشتریان( مطالعه موردی در شرکت صنعت پتروشیمی). مقاله ارائه شده در اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش؛ 1386 بهمن؛ تهران، ایران.
علی احمدی، علیرضا؛ پیمان، اخوان و باقری، مرضیه، (1393)، بررسی و تبیین نقش علی مدیریت دانش در اثربخشی سازمان یادگیرنده (مطالعه موردی دانشگاه علم و صنعت ایران)، نشریه مدیریت فردا، 13 (38).
عدلي، فریبا، ( 1384)، مديريت دانش حركت به فرا سوي دانش، تهران، انتشارات فراشناختي انديشه.
مجد، الهام، (1390)، ارائه ي الگويي براي بكارگيري مديريت دانش در آموزش مجازي دانشگاه پيام نور با استفاده از قابليتهاي فناوري، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور تهران.
مدهوشی، مهرداد، نیازی، عیسی، (1390)، ارزيابي سطح مديريت دانش در دانشگاه هاي منتخب، نشریه پژوهش نامه مديريت تحول (پژوهش نامه مديريت)، پاييز و زمستان 1390 , دوره 3 , شماره 6 ، صص137-116 .
معمار، بابک و سعید، کاظم پوریان، (1392)، واکاوی مدیریت دانش بر اساس مدل نوناکا و تاکوچی در دانشگاه صنعتی شاهرود، دومین همایش ملی علوم مدیریت نوین، گرگان، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی حکیم جرجانی.
مینویی، مهرزاد؛ پورزرندی، محمد ابراهیم و ناردی، نازنین، (1389)، ارزیابی وضعیت مدیریت دانش بر اساس مدل نوناکا و تاکه اوچی (مطالعه موردی: شرکت تالیا). مجله حسابداری مدیریت، 3(4).
Alavi, M. & Leidner, D. E. (2001) Knowledge management and knowledge management systems: Conceptual foundations and research issues. MIS Quarterly, 25(1), 107–136.
Anothayanon, W. (2006), Knowledge Management and Characteristics, Ph.D. Dissertation, Walden University, Minneapolis, Minnesota, 2006.
Choo, C. W. & Bontis, N. E.Ds. (2002), The strategic management of intellectual capital and organizational knowledge, Oxford, New York: Oxford University Press.
Cech, P. & Bures, V. (2000), Knowledge Management and Czech Universities, Information Technology and Management, 1(1), 25-32.
Chung T. Rachel & Haney Mark H., (2008), "Knowledge Management and Organizational Learning", Science Direct, Elsevier, Omega the International Journal of Management Science, Vol.36, pp. 167-172.
Davenport, TH. Prusak, L. (1999), Working knowledge: how organizations manage what they know. Harvard Business School, Boston MA; p: 56.
Devi, S.R., & Chong, S. Wong, K. (2013), Knowledge management practices and enablers in public universities: A gap analysis. Campus- Wide Information Systems, 30(2), 76-94.
Esterhuizen, D. and Schutte, C. S. L. and du Toit, A. S. A. (2012), Knowledge creation processes as critical enablers for innovation, International Journal of Information Management, Vol. 32, pp. 354–364.
Erickson, S. Rothberg, H. (2014), Big data and knowledge management: Establishing a conceptual foundation. The Electronic Journal of Knowledge Management, 12(2), 108-116.
Erickson, S. Rothberg, H. (2014), big data and knowledge management: Establishing a conceptual foundation. The Electronic Journal of Knowledge Management, 12(2), 108-116.
Finucane, B. Bange C. Mack M. Vierkorn S. and Keller P. (2010), the BI Survey 9 The Customer Verdict, Business Application Research Center (BARC).
Fullwood, R. Rowley, J. Delbridge, R. (2013), Knowledge sharing amongst academics in UK universities. Journal of Knowledge Management, 17(1), 123-136.
GAO, F. (2011), Designing a discussion environment to enhance connectivity and sustainability in asynchronous online discussion, Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 20(1), 43–59.
Gautier, M. (2011), A Case Study to Explore the Impact of Knowledge Management System on Workplace Diversity Programs, A Dissertation Presented in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Doctor of Management in Information Systems Technology, University of Phoenix.
Golden, C. (2009), Knowledge Management and Historically Black College and Universities, Retrieved from ProQuest Digital Dissertation, (AAT 3355016).
Honarparvr, A. Jusoh, A. Sang Long, C. (2017)," Knowledge management and total quality management: a reciprocal relationship ", International Journal of Quality & Reliability Management, Vol. 34 ISS 1 pp. 91 – 102.
Johnson, D. J. (2009), An impressionistic mapping of information behavior with special attention to contexts, rationality, and ignorance, Information Processing & Management, 39 (5), 735-60.
Kanapeckiene, L. Kaklauskas, A. & Zavadskas, E.K. (2010), Integrated Knowledge Management Model and System for Construction Projects, Engineering Applications of Artificial Intelligence, (pp1200-1215).
Kruger, C, J. Johnson, R.D (2011). Is there a correlation between knowledge management maturity and organizational performance? VINE, 41, 265-295.
Kumar, K. K., Jain, K. & Rajiv R. T. (2013), Leadership Activities and their Impact on Creating Knowledge in Organizations, International Journal of Leadership Studies, 8(1), 15-27.
Lamb, P. (2011), The unacknowledged parentage of knowledge management, Journal of Knowledge Management, Vol. 15 ISS 2. Pp. 175-197.
Lee, H. & Choi, B. (2003), Knowledge Management Enablers, Processes, and Organizational Performance: An Integrative View and Empirical Examination. Journal of Management Information System, 20(1), 179-228.
Lopez-Nicolas, C. & Soto-Acosta, P. (2010), Analyzing Act Adoption and Use Effects On knowledge Creation: An Empirical Investigation In Mses., International Journal Of Information Management, 30, 521–528.
Mariel A. Ale, CM. Toledo, Omar, C, Maria R. (2103), A conceptual model and technological support for organizational knowledge management.
Mayer, R. C. & Davis, J. H. & Schoolman, F. D. (1995), An Integrative Model of organizational Trust, Academy of Management Review, 20(3), 709-734.
Michael, A. & James, M. (2014), Knowledge Management and Competitive Advantage, Issues and potential solution, retrieved from: www. IGI.com
Nonaka, I. & Takeuchi, H. (1995), The Knowledge-Creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation? New York: Oxford University Press.
O'Dell, C. & Grayson, J. (1999), Knowledge transfer: discover your value proposition, Strategy & Leadership, 10-5.
Pasher, E. & Ronen, T. (2011), A review the sharing of knowledge management in organizations and Medium enterprises, Journal published by John Wiley & Sons in Hoboken, New Jersey, May.
Passila, A., & Uotila, T., & Melkas, H. (2013), Facilitating future-oriented collaborative knowledge creation by using artistic organizational innovation methods: Experiences from a Finnish wood-processing company. Journal of Futures, 47, 59-68.
Polanyi, M. (1966), The Tacit Dimension, Gloucester, MA.
Popadiuk, S. Choo, Chun Wei. (2006), Innovation and knowledge creation: How are these concepts related? International Journal of Information Management26 (2006) 302–312.
Robbins E. (2007), Organizational Behavior Management, Translated by: Persian A and Arabic SM. Tehran: Cultural Research Investigation Organization; [Book in Persian].
Ruikar, K., Anumba, C., Carrillo, P (2006), VERDICT- an e-readiness assessment application for construction companies, Automation in Construction, 98– 110.www.elsevier.com
Songsangyos, P. (2012). The Knowledge Management in Higher Education in Chiang Mai: A Comparative Review. Journal of Social and Behavioral Sciences, Vol. 69, 399 – 403.
Soon, T. & Zainol, F. (2011), Knowledge management enablers, process and organizational performance: Evidence from Malaysian Enterprises Journal Asian Social Science, Vol. 7(8), 186 –202.
Sundaresan, Sh. and Zhang, Z. (2012), Parallel teams for knowledge creation: Role of collaboration and incentives, Decision Support Systems, 54, pp. 109-121.
Tayyar, S, H. Kazemi, S. Mireftekhari, P. (2016), Proposing an Integrated Model on Knowledge Management for Organizational Excellence, Mediterranean Journal of Social Sciences MCSER Publishing, Rome-Italy, 7 (4 S2),90-95.
Tian, J. Nakamon, Y. R. & Wierzbicky, A. (2009), Knowledge management and knowledge creation in academia: A study based on surveys in a Japanese research university. Journal of knowledge management, 13(2): 76-92.
Tim Varley, Z. (2017)," Big data text analytics: an enabler of knowledge management ", Journal of Knowledge Management, Vol. 21 ISS 1 pp.
Wilson, L. & Asay, D. (2002), Putting Quality in Knowledge Management, Quality Progress, Vol, ٣٢ No, ١, pp. ٢٥-٣١.
Yu-chu Yeha, Yi-ling Yehb, Yu-Hua henb, (2012), From knowledge sharing to knowledge creation: A blended knowledge-management model for improving university students’ creativity. Thinking Skills and Creativity, 7, 245– 257, Http://www.elsevier.com/locate/tsc.
Zwilling, M.)2016(, Knowledge management systems support SECI model of knowledge-creating process, International conference may 2016, Timisoara Romania, 25-27.