بررسي تأثير بازاريابي اينترنتي بر رشد بازار صادرات در ايران (مورد مطالعه: صادركنندگان خشكبار)
محورهای موضوعی : مدیریت فناوری اطلاعاتشادان وهاب زاده 1 , محمدرضا اردهالی 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی
2 - مدیریت و اقتصاد
کلید واژه: بازاریابی اینترنتی رشد بازار صادرات در دسترس بودن اطلاعات صادرات روابط شبکه کسب و کار صادرکنندگان خشکبار ,
چکیده مقاله :
چکیده در سالهای اخیر اینترنت و بازاریابی اینترنتی براي شرکتها در بسیاري از صنایع، به روش ایجاد درآمد و تعامل با مشتریان و سهام داران، ارائه محصولات و خدمات و فروش بصورت الکترونیکی تبدیل شده است که هدف از پژوهش حاضر بررسی عملکرد بازاریابی اینترنتی بر رشد بازارهای صادرات میباشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از جهت نحوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران و کارشناسان بازاریابی و فروش شرکتها صادراتی خشکبار ایران میباشد. پس از تایید اولیه روایی و پایایی، پرسشنامه بین 94 نفر از کارشناسان توزیع گردید. در ابتدا به تحلیل توصیفی پاسخدهندگان و سوالات پرسشنامه با کمک نرم افزار Spss پرداخته شد و سپس به منظور بررسی فرضیهها از تکنیک معادلات ساختاری و با نرمافزار Smart Pls با استفاده از آزمون T-Value، ضریب مسیر و همبستگی به بررسی فرضیهها پرداخته شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که قابلیت بازاریابی اینترنتی بر رشد بازار صاردات تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین سایر فرضیات تحقیق با احتمال 95 درصد مورد تایید قرار گرفت. کلمات کلیدی: بازاریابی اینترنتی، رشد بازار صادرات، در دسترس بودن اطلاعات صادرات، روابط شبکه کسب و کار، صادرکنندگان خشکبار.
Abstract In recent years, for companies of different industries, The internet and Internet marketing has become a way of earning income, interacting with the customers and shareholders, providing products and services, and electronic sale. The current research is aimed at studying the effects of the performance of Internet marketing on growth of export markets. In terms of purpose, this research is an applied one and in terms of data collection method, it is a descriptive study of correlation type. The research population consists of the marketing experts and marketing and sale managers of the Iranian dried fruit export companies. After the initial confirmation of reliability and validity of the questionnaire, it was distributed among 94 experts. First, the respondents and questions of the questionnaire were analyzed by SPSS software. Then, the hypotheses were studies by structural equation techniques, Smart Pls, and using T-value test, path coefficient, and correlation coefficient. The results show that the capability of Internet marketing has a significant and positive effect on growth of export market. Also, other research hypotheses were approved with the probability of 95 percent. Keywords: Internet Marketing, Export Market Growth, Availability of Export Information, Business Network Relationships, Dried Fruit Exporters
منابع فارسي 1. اخوان فومنی، سمانه، (1391)، تاثیر بازاریابی صادرات بر عملکرد صادرات شرکت، پایگاه مقالات علمی مدیریت.
2. بابایی، محمد علی، احدی، پری، بهار و تابستان 89. بررسی ویژگی های شخصیتی، نشریه مدیریت فن آوری اطلاعات، دوره 2، شماره 4.
3. حسینی طولی، فرشید، (1383)، برسی تاثیر برنامههای مشوق صادراتی بر عملکرد صنعت برق، پایاننامه دکتری دانشگاه تهران، به راهنمایی طهمورث حسنقلی پور.
4. خاكي، غلامرضا، (1392)، روش تحقيق با رويكردي به پاياننامهنويسي، چاپ دوم، تهران، انتشارات بازتاب.
5. خاکی، غلام رضا؛ رکابی، محمدرضا، (1392). کسب وکار اینترنتی، تهران، کانون فرهنگی انتشارات داریت، چاپ دوم.
6. دلاور، علي، (1385)، مباني نظري و عملي پژوهش در علوم انساني و اجتماعي، تهران، انتشارات رشد.
7. رجوعی، مرتضی، عزت زاده، مستوره، سعیدی، سمیه، (1394)، تحلیل عوامل موثر بر موفقیت بازاریابی اینترنتی در فروش کتب الکترونیک، تحقیقات کتابداری و اطالع رسانی دانشگاهی، دوره 49، شماره 2، صص 255-275.
8. سعیدی، نیما، نوروزنژاد درزی نقیبی، امیر، زنده باد، سعیده، (1390)، ارزیابی و رتبهبندی ابعاد بازاریابی اینترنتی صنعت فرش کشور، فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین، شماره 25 و 26، صص 169-185.
9. سلطانی محمد، تاثیر ابزارهای بازاریابی سبز بر عملکرد صادرات (مطالعه موردی استان کردستان)؛ 1394؛ اولین کنفرانس مدیریت و کار آفرینی در شرایط اقتصاد مقاومتی، 15 خرداد 1394.
10. سیدجوادین، سیدرضا، اسفیدانی محمدرحیم، اسفیدانی، حمید، (1390)، طراحی شبکه عصبی جهت انتخاب راهبردهای بازاریابی اینترنتی، چشم انداز مدیریت بازرگانی، شماره 5، صص 111-125.
11. صادقی طاهر، احسانپور کریم، صداقت رضا؛ 1392؛ کاربرد ترکيبي تحليل مولفهها و SWOT به منظور پايش بازاريابي و تبليغات مطالعه موردي پسته استان کرمان؛ مجله بینالمللی خشکبار، دروه 4، شماره 4، صص 33-46.
12. صادقی، امیر ودمندانی، سولماز، (1387)، استراتژیهای بازاریابی مناسب جهت توسعه صادرات صنعت قطعه خودروسازی، تهران، جلد شومیز، چاپ اول.
13. صفرزاده حسین، حاتمی حسین، بابایی مرجان؛ 1392؛ پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشکده مدیریت و حسابداری.
14. عباسی، اسفنجانی، حسین، قاضی زاده، مصطفی (1385-1384)، بازاریابی اینترنتی، تکنیکها و روشها، ماهنامه بازاریابی، شماره 51، صفحات 39-49.
15. کاتلر، برینگ، (2015). مسائل استراتژیک در استفاده از فناوری اطلاعات و اینترنت در بازاریابی، ترجمه حسین اسفنجانی، محمد رحیم اسفندانی (1394).
16. قره بیگلو، حسین، و شادی دیزجی، بهنام، (1390)، فصلنامه جغرافيايي فضاي گردشگري، شماره 1، صص 145-161.
17. کاتلر ، فیلیپ (1380)، اصول بازاریابی ، ترجمه علی پارساییان ، چاپ اول ، انتشارات جهان نو.
18. مصباح الهدی، آذر، عادل، (1384)، رويكردي جديد به آميخته بازاريابي اينترنتي، ویژهنامه مدیریت، شماره 2، دوره 9، صص 1-28.
19. مانیان، امیر، رونقی محمد حسین، (1394)، مجله مدیریت بازرگانی، دوره 7، شماره 4، صص 901-920.
20. نباتی شغل، علی(1393). تجارت الکترونیکی و تاثیر آن بر بازاریابی بین المللی و توسعه صادرات.
منابع انگليسي 21- Bianchi,c,& Mathews,s.(2016).Internet marketing and export market
growth in chile. journal of business research, 69(2), 426-434 22- Business review, 79(3), 62−78. Peterson ra,balasubramanian s, bronnenberg bj.exploring the implications of the internet for consumer marketing. j acad mark sci 46-329:(4)25;1997
23- Granovetter, m. (1973). the strength of weak ties.american journal of sociology,78(6):1360-1380
24- Iddris, f & Ibrahim, m (2015).examining the relationships between e-marketing adoption and marketing performance of small and medium enterprises in ghana. journal of marketing and consumer research, 10(1): 160-169
25- Khalifa,m,& Liu,v.(2001)."satisfaction with internet-based services: a longitudinal study. international conference of information systems", (pp (601-606)
26- Koo, k. r., Kim,s.j., & kim,k.h. (2016). the effects of internal marketing capability on export marketing strategy, b2b marketing mix and export performance. journal of global scholars of marketing science, 26(1), 51-65
27- Morgan,NA.,Slotegraaf,R.J.&Vorhies,D.W.(2009).Linking marketing capabilities with profit growth. International Journal of Research in Marketing, 26(4): 284–293
28- Pitta, DennisA.and Fowler, Danielle (2005). "Online consumer communities and their value to new product developers", Journal of Product & Brand Management, Vol 14,No 5,pp.283-291
29-
Kotler. P., Marketing management, 11th edition, Prentice Hall, 2003 30- Theodosiou.M ,Kehagias.J , Katsikea.E (2012). Strategic orientations, marketing capabilities and firm performance: An empirical investigation in the context of frontline managers in service organizations. Industrial Marketing Management xxx (2012) xxx–xxx , No of Pages 13