ارایه یک مدل ارزیابی عملکرد مبتنی بر رویکردهای کارت امتیازی متوازن (BSC) و فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی (FAHP) مطالعه موردی یکی از شرکتهای صنایع غذایی کشور
محورهای موضوعی : مدیریت تولیدشیرین عادلی 1 , روزبه قوسی 2 , رامیار دباغیان 3
1 -
2 - علم و صنعت ایران
3 - علم و صنعت ایران
کلید واژه: ارزیابی عملکرد, کارت امتیازی متوازن, تحلیل سلسله مراتبی فازی , فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی ,
چکیده مقاله :
نقش مهم محصولات تولیدی صنایع غذایی در ارتقاي شاخصهاي مختلف سلامت و اقتصادي كشورها، سازمانهاي درگير در اين امر را مصمم كرده است كه با بازنگري اساسي در شيوههاي مديريت، بيش از پيش در جهت اجراي كارامدترين روشها در به كارگيري منابع محدود موجود و تأمين سلامت آحاد جامعه و رشد اقتصادی کشور فعاليت نمايند. کارت امتیازی متوازن به عنوان یکی از ابزارهای موفق در زمینه ارزیابی عملکرد، میزان اهمیت مناظر و همچنین شاخصهای تحت هر منظر را، ارائه نمی دهد، لذا در این پژوهش برای رفع این نقص، از روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی جهت وزندهی به مناظر و شاخصهای کارت امتیاز ی متوازن استفاده شده است. در پژوهش حاضر ابتدا لیستی از شاخصهای ارزیابی عملکرد با رویکرد کارت امتیازی متوازن تهیه شده و مقایسات زوجی از روش میدانی و توزیع پرسشنامه تحلیل سلسله مراتبی استاندارد با نرخ سازگاری کمتر از 1/0 میان خبرگان به دست آمد. در پایان میزان تحقق موزون هر یک از آنها مورد ارزیابی قرار گرفت. با توجه به مقایسات زوجی انجام شده میان مناظر توسط خبرگان، منظر مشتری با وزن 328/0 دارای بیشترین اهمیت، پس از آن منظر مالی با وزن 290/0 دارای اهمیت دوم، منظر فرآیند داخلی با وزن 239/0 دارای رتبه سوم و منظر رشد و یادگیری با وزن 143/0 در اهمیت چهارم قرار دارد. بر اساس وزنهای قطعی بدست آمده درآمد اضافه شده نسبت به سال قبل با وزن 121/0 در رده نخست، تعداد شکایات مشتریان با وزن 094/0، میزان رضایت مشتریان با وزن 086/0در ردههای بعدی قرار دارند.
The important role of food industries in promotion of the various health and economic indicators in the countries persuaded the industries involved in this affair to enforce fundamental reviews in the management approaches to enable them to perform the most efficient methods for utilizing the limited available recourses to improve the society’s health and economic growth. The balanced scorecard, as one of the successful tools in performance evaluation system, does not show the importance degree for the perspectives and the indicators under each perspective. To eliminate this deficiency the fuzzy analytic hierarchy process method is used in this research for weighting the perspectives and balanced scorecard indicators. In this study, first a list of performance evaluation indicators based on balanced scorecard approach was prepared and then the pairwise comparison was gained through field study and the standard AHP questionnaire with compatibility rate lower than 0.1. At the end the rate of balanced realization was evaluated for each. Regarding the pairwise comparison among perspectives done by the experts the customer perspective weighting 0.328 showed the maximum importance degree among other perspectives. The finance perspective weighting 0.290, the internal business process perspective weighting 0.239, and the learning and growth perspective weighting 0.143 were ranked as second to forth level respectively. According to the obtained certain weights, the added income comparison to the previous year weighing 0.121 was ranked in first level. The number of customer complains weighting 0.094, the customer satisfaction weighting 0.086 were ranked in second to fifth levels respectively.
آذر، عادل. (1389). آمار و کاربرد آن در مدیریت، انتشارات آدینه بوک#
آذر، عادل و علی پور درویشی، زهرا. (1386). بهبود سیستم کارت امتیازی متوازن بر اساس منطق فازی، سومین کنفرانس بین المللی مدیریت عملکرد#
حق شناس، اصغر، کتابی، سعیده و دلوی، محمدرضا. (1386). ارزیابی عملکرد با روش کارت امتیازی متوازن از طریق فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی، نشریه مدیریت دانش#
ساعتی، توماس. (2000). تصمیم سازی برای مدیران (ترجمه علی اصغر توفیق)، مجله مدیریت صنعتی
والمحمدی، فیروزه. (1389). ارزیابی عملکرد سازمان با کارت امتیازی متوازن، مجله مدیریت، شماره 18#
وطن خواه، سودابه، سالمی، اکرم. (1388). بررسی نظام ارزشیابی بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران با استفاده از کارت امتیازی متوازن، مدیریت سلامت، شماره 12#
Ardekani, S., Morovati Sharifabadi, A. (2013). Comprehensive Performance Evaluation Using FAHP-FVIKOR Approach Based on Balanced Scorecard (BSC): A Case of Yazd's Ceramic and Tile Industry. Iranian Journal of Management Studies (IJMS)#
Ertu rul & Karaka o lu, N. (2009). Performance evaluation of Turkish cement firms with fuzzy analytic hierarchy process and TOPSIS methods. Expert Systems with Applications: An International Journal, 36(1), 702-715.#
Farhanghi, A., Abachian Ghassemi, R., (2012). BSC Technique Research Employment National Cartographic center of Iran to identify and classify the Human Resources Performance Indicators in Fuzzy AHP Environment. International Journal of Learning & Development#
Farrokhi, M., Aftabi, A. (2012). Evaluation and Weighting Balanced Scorecard Critical Factors by Means of Fuzzy Analytic Hierarchy Process (A Case Study). World Applied Sciences Journal 16 (2): 300-312#
Feili,H., Vasheghani Farahani, N. (2011). Integration of Fuzzy Analytic Hierarchy Process (FAHP) with Balance Score Card (BSC) in order to evaluate the Performance of Information Technology in Industry. The Journal of Mathematics and Computer Science#
Hung-Yi Wua, Gwo-Hshiung Tzeng a,b &.Yi-Hsuan Chen. (2009). A fuzzy MCDM approach for evaluating banking performance based on Balanced Scorecard, Elsevier#
Iravanian Tabrizi, A., Fazli, S., Alvand, M. (2013). BSC-AHP employing a hybrid approach to evaluating the performance of Hashemi Nejad Hospital in Tehran. Health Information Management, Volume 9, Issue 3#
Jamali, N., Feylizadeh, M. (2015). Performance Evaluation of Aircraft Maintenance Department Using Integration Fuzzy AHP and BSC Approach in Iran.International Journal of Management,Vol. 2, No. 9#
Kazemi, m.,Seyedi, H. (2015). Integrating balanced scorecard with fuzzy AHP and ELECTRE III for prioritize agility dimensions in auto parts manufacturing company. Journal of Scientific Research and Development , 245-252#
Kahraman, C., Cebeci, U., & Ruan, D. (2004). Multi-attribute comparison of catering service companies using fuzzy AHP :The case of Turkey. International Journal of Production Economics, 87(2), 171-184.#
Kaplan,R.S. , Norton, D. (1997). Translating Strategy Into Action : The Balanced Scorrecard ,HBS Press,Boston, MA#
Mohammadi, A., Nejati, O. (2012). Performance Evaluation of Tile and Ceramic Industries by Fuzzy Analytical Hierarchy Process on the Base of Balanced Score Card. Journal of Basic and Applied Scientific Research#
Saaty, T.L.(1994).”How to make a decision: the analytic hierarchy Process”. Interface, Vol. 24, No.6, pp: 19-43#
Saremi, M., Mousavi, S. F., & Sanayei, A. (2009). TQM consultant selection in SMEs with TOPSIS under fuzzy environment. Expert Systems with Applications, 36(2), 2742-2749.#