بررسي تاثير ابعاد مديريت منابع انساني الكترونيك بر ايجاد چابكي سازمانی (مورد مطالعه: بانكهاي شهر بوشهر)
محورهای موضوعی :فخریه حمیدیان پور 1 , مجید اسماعیل پور 2 , حبیبه فیروزی 3
1 - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
2 - دانشکده کسب و کار و اقتصاد
3 - دانشگاه خلیج فارس، بوشهر
کلید واژه: مديريت منابع انساني الكترونيك, آموزش الكترونيكي منابع انساني, پرداخت الكترونيكي منابع انساني, ارزيابي عملكرد الكترونيكي منابع انساني, چابكي سازماني,
چکیده مقاله :
چابكي مجموعه اي از توانمنديها و شايستگي ها است كه باعث بقا و پيشرفت سازمان در محيط كسب و كار مي شود. یکی از رویکردهایی که به سازمان ها در افزایش چابکی کمک می کند، رویکرد منابع انسانی الکترونیک می باشد. هدف اصلی این پژوهش یافتن پاسخی برای این مسئله است که چگونه می توان به کمک رویکرد منابع انسانی الکترونیک، چابكي سازمانی را توسعه داد. در اين پژوهش كه به روش پيمايشي انجام شد، پس از مرور و باز بيني پژوهشهاي پيشين داخل و خارج از كشور و ساخت مدل مفهومي، پرسشنامهاي تهيه و در اختيار كاركنان شعب بانكها در شهر بوشهر قرار گرفت و در نهايت دادههاي گردآوري شده از 315 پرسشنامه با كمك روش معادلات ساختاري مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج حاصل از اين پژوهش، مدل مفهومي ارائه شده را تاييد نمود و نشان داد كه استفاده از آموزش الكترونيكي منابع انساني، پرداخت الكترونيكي منابع انساني، ارزيابي عملكرد الكترونيكي منابع انساني و حفظ و نگهداري منابع انساني و همچنين مديريت منابع انساني الكترونيك در سطح 99% بر چابكي سازمان تاثیر مثبت و معناداری دارند. به علاوه تاثير متغیرهای استخدام الكترونيكي منابع انساني و ارتباطات منابع انساني بر چابكي سازمان مورد تاييد قرار نگرفت.
Agility is a series of capabilities and competencies, which can cause survival and growth of the organization in business environment. One of the approaches that help organizations to enhance agility is electronic human resource management (E-HRM) approach. The main objective of the present study is finding an answer for this issue that how one can use E-HRM approach to develop organizational agility. In this study that has been conducted using survey method, after review of foreign and domestic research literature and construction of conceptual model, a questionnaire would be provided and distributed among employees of bank branches of Bushehr City in Iran and finally, collected data from 315 questionnaires would be analyzed using structural equation modeling method. Obtained results from the study confirm the presented conceptual model and indicate that using E-HR, Electronic payment of human resources, human resources maintenance and electronic performance appraisal of human resources and also electronic human resource management (E-HRM) can affect organizational agility significantly in confidence level of 99%. In addition, effect of variables of Electronic employment of human resources and human resource communications on organizational agility has not been confirmed.
آقایی، م. (1393). ارائه الگویی مفهومی چابکی سازمانی، فصلنامه رشد فناوری، سال دهم، شماره39، 37-43.#
اسكندري،م. و عابدي، ع. (1388). بررسي عوامل مرتبط با حفظ و نگهداري كاركنان در نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران. فصلنامه پژوهشهاي مديريت منابع انساني، سال اول. شماره دوم. ص 107-125.#
ایمانی¬پور، ن.؛ محمدپور، س. و قلی¬پور، آ. (1391). نقش مدیریت منابع انسانی الکترونیک بر نوآوری سازمانی، فصلنامه توسعه کارآفرینی، سال پنجم، شماره دوم، ص 87-105.#
اله قلي زاده آذري، م. و عمومي، ر. (1389). تاثير فناوري اطلاعات بر وظايف و فعاليتهاي مديران منابع انساني در سازمانها، فصل نامه مديريت منابع انساني، سال دوم، شماره هفتم، ص 87-103.#
حسيني، ا.؛ هادي زاده مقدم، ا. و جوادي، ه. (1390). بررسي نقش مديريت منابع در اثر بخشي مديريت منابع انساني، پنجمين كنفرانس بين المللي مديريت منابع انساني الكترونيك ، تهران، ص 212-223.#
خسروی، ا. (1391). شناسايي عوامل توانمند ساز چابكي نيروي انساني به روش دلفي درصنايع الكترونيك، فصلنامه بهبود مديريت، سال ششم، شماره 4، پياپى 18، ص 129-153.#
دولان، ش، شولر، ر.(2010). مدیریت امور کارکنان. ترجمه محمد علی طوسی و محمد صائبی(1388). تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.#
زارع علمی، ن. (1390). بررسی تأثیر بکارگیري سیستم مدیریت منابع انسانی الکترونیک بر بهبود عملکرد موسسه مالی و اعتباري مهر استان لرستان (رویکرد کارت امتیازي متوازن )، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه سیستان و بلوچستان.#
سعيدا اردكاني، س.؛ كنجكاو منفرد، ا.؛ حكاكي، م و رضايي دولت آبادي، ح. (1392). شناسايي عوامل موثر بر توسعه نوآوري فردي. فصلنامه مديريت توسعه فناوري. دوره اول، شماره دوم، ص 135-155.#
سلیمی، م. زارعی¬متین، ح. وزین، م. جندقی، غ. (1392) ؛ بررسی وضعیت عوامل مؤثر بر چابکی سازمان در سازمان صدا و سیما، فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره یازدهم، شماره دوم، ص 117-132.#
فارسيجاني، ح. (1390). تبیین و شناسايی مؤلفه های اثرگذار بر چابکی سازمانی در دانشگاه ها، چشم انداز مديريت بازرگاني، شماره 14، ص 13-27.#
صدر سادات، ع. (2009). ارائه مدلي براي ارزيابي عملكرد موثر كاركنان شركت ملي نفت ايران. فصلنامه مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، شماره سوم، ص 92-117.#
موسی خانی، م.؛ مانيان، ا.؛ حسنقلي پور، ط.؛ ميربها، ا. و آبتين، ع. (1390) . ارائه مدلي براي توسعه مديريت الكترونيك منابع انساني در سازمانهاي دولتي ايران، پژوهشهاي مديريت عمومي، سال چهارم، شماره چهاردهم، ص 41 – 62.#
نظری، غ و پویان، س. (1388). مدیریت منابع انسانی الکترونیک. تهران: انتشارات شلاک.#
زنجیرچی، ع. (1387). مدلی براي چابکی سازمانی براي صنعت الکترونیک ایران، پایان¬نامه دکتري، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.#
وفائي نژاد، ن.؛ حيدري گرجي، ع. و نادي قرا، ا. (1392). بررسی عوامل موثر بر بقا و ماندگاری (حفظ و نگه¬داری) کارکنان ستادی معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي، درماني مازندران. مجله مهندسي فرآيندها، دوره اول، شماره اول.ص 97-117.#
Antonio Ruiz-Martínez.(2015). Towards a web payment framework: State-of-the-art and challenges. Electronic Commerce Research and Applications. Vol. 14, No. 5, PP. 345–350
#.
Bissola, R. & Imperatori, B. (2014). The unexpected side of relational e-HRM Developing trust in the HR department. Employee Relations,Vol. 36, No. 4, pp. 376-397.#
Braunscheidel M., Suresh N., (2009). The organizational antecedents of a firm's supply chain agility for risk risk mitigation and response-Journal of Operational Management, Vol. 27 , PP. 119-140.#
Candy K.Y. Ho, Weiling Ke, Hefu Liu.(2015). Choice decision of e-learning system: Implications from construal level theory. Information & Management. Vol. 52, No. 2, PP. 160–169.#
Cornwall, J. and Perlman, B, (1990). Organizational entrepreneurship, Richard Irwin publication.#
David D. Dobrzykowski, Monideepa Tarafdar.(2015). Understanding information exchange in healthcare operations: Evidence from hospitals and Patients. Journal of Operations Management. Vol. 36, PP. 201–214.#
Dianna L. Stone. Kimberly M. Lukaszewski . Eugene F. Stone-Romero .Teresa L. Johnson (2013), Factors affecting the effectiveness and acceptance of electronic selection systems. Human Resource Management Review, Vol. 23, No. 1, PP. 50–70#.
Dongming Xu, Wayne W. Huang, Huaiqing Wang, Jon Heales. (2014). Enhancing e- learning effectiveness using an intelligent agent- supported personalized virtual learning environment: An empirical investigation. Information & Management. Vol. 51, No. 4, PP. 430–440#.
Ferry de Wit,. (2011). “A review of the literature on factors and consequences of e-HRM success
and a contingency framework”.Wilmington, DE Mercy College Master of Science in
# Human Resource Management.
Ganguly A.; Nilchiani R. & Farr, J. (2009). Evaluating agility in corporate enterprises-Int. J. Production Economics, Vol. 118, pp. 410-423#.
Henson, R. (2008). The Next Decade of HR: Trends, Technologies, and Recommendations, In Greutal and Stone, The Brave New World of EHR San Francisco, CA: Jossey-Bass, pp. 255-292#.
Heikkil, R. & Jukka-Pekka, F. (2013). An institutional theory perspective on e-HRM’s strategic potential in MNC subsidiaries, Journal of Strategic Information Systems, No. 22, pp. 238-251#.
Huang, P,; Ouyang, T.; Pan, Sh. & Chou, T. (2012). The role of IT in achieving perational agility: A case study of Haier. China, International Journal of Information Management, No. 32, pp. 294-298#.
John. B.; Knowles, D.; Francis, D. & Mered, S. (2001). The Developing the agile manufacturing, The 21'st Century competitive strategy. Elsevier Science Ltd, No. 47, pp.123-140#.
Laura E. Armey, Jonathan Lipow , Natalie J. Webb.(2014). The impact of electronic financial payments on crime. Information Economics and Policy. Vol. 29, PP. 46–57#.
Malin Song , Youyi Guan.(2015). The electronic government performance of environmental protection administrations in Anhui province, China. Technological Forecasting and Social Change. Vol. 96, PP. 79–88#.
Mehrjoo, D.., & Mirmoosavi, M. (2014). Electronic System of Human Resource Management and Exercise of Leadership in Human Resources: A Case Study of Amiralmomenin Hospital of Arak City, Iran. International Journal of Economy, Management and Social Sciences, Vol.(3), pp. 243-246#.
Miguel R. Olivas-Lujan & Jacobo Ramirez and Laura Zapata Cantu,(2010), e-HRM in Mexico:
adapting innovations for global competitiveness, International Journal of Manpower Vol.
# No. 5,pp. 418-434.
Pan, F., & Nagi, R. (2010). Robust supply chain design under uncertain demand in agile manufacturing. Computers & Operations Research, Vol. 37,No. 4, PP. 668-683#.
Remus, U., ,(2007),. Critical success factors for implementing enterprise portals: A comparison
with ERP implementations. Business Process Management Journal, , Vol. 15, PP . 538-
#552.
Ruta, C. (2005). The application of change management theory to the HR portal implementation in subsidiaries of multinational corporations, Human Resource Management, Vol. 44,No. 1, pp. 35-53#.
Ruël, H.; Bondarouk, T. & Looise Kees, J.(2007). E-HRM: Innovation or Irritation. An Explorative Empirical Study in Five Large organization, Management Revue; Vol. 15, No. 3, PP. 364-380#.
Sharifi, H. & zhang, Z. (1999). A methodology for achieving agility in manufacturing organization: an introduction, international journal of production economics, Vol. 62, PP. 7-22#.
Sharon Hill, Jae Hyeung Kang, Myeong- Gu Seo. (2014). The interactive effect of leader–member exchange and electronic communication on employee psychological empowerment and work outcomes.The Leadership Quarterly.Vol. 25, No. 4, PP. 772–783#.
Sherehiy, B.; Karwowski, W. & Layer, K. (2007). A review of enterprise agility: Concepts, frameworks, and attributes, International Journal of Industrial Ergonomics, Vol. 37, PP.445-460#.
Stone, L. & Lukaszewski, M. )2009). An expanded model of the factors affecting the acceptance and effectiveness of electronic human resource management systems, Human Resource Management Review, No. 19, pp. 134–143#.
Strohmeier, S. (2007). Research in e-HRM: Review and implication, Human Resurce Management Review, No. 17(1), pp.19-37#.
Strohmeier, S. & Kabst, R. (2014). Organizational adoption of e-HRM in Europe An empirical
exploration of major adoption factors, Journal of Managerial Psychology Vol. 24, No. 6,
#pp. 482-501.
Srivastava, S. (2010). Shaping Organization with e-HRM, International Journal of Innovation, Management and Technology, Vol. 1, No. 1, PP. 87-104#.
Tsourveloudis,s.(2003),"On the Measurement of Agility in Manufacturing Systems". Journal of
Intelligent and Robotic Systems. Kluwer Academic Publishers Hingham. , Vol. 33, No. 3,
# pp. 329 – 342.
Voermans M. & Veldhoven M. van ,(2007), Attitude towards EHRM: an empirical study at
# Philips, Personnel Review Vol. 36 No. 6,pp. 887-902.
Yaghoubi, N. & Rahat Dahmardeh, M. (2010). Analytical approach to effective factors on organizational agility,Journal of Basic and Applied Scientific Research, Vol. 7, No. 9, PP. 62-81#.
Yusliza, M. & Ramayah, T. (2012). Determinants of attitude towards E-HRM: an empirical study among HR professionals. Mylizia International Conference on Asia Pacific Business Innovation and Technology Management#.