نگرش فلسفي خواجه نصيرالدين طوسي به مديريت و اقتصاد خانواده
محورهای موضوعی : ریشهشناسی واژگان (اتیمولوژی) فلسفی
1 - استادیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
کلید واژه: خواجه نصيرالدين طوسي اخلاق ناصري تدبير منزل خانواده ,
چکیده مقاله :
هدف نوشتار پيشرو آن است که با روش تحليلي ـ توصيفي، نظريه يا دستکم رويکرد خواجه نصير به تدبير منزل و چگونگي اداره و چاره مشکلات خانواده را صورتبندي نموده و اجمالاً مورد تحليل قرار دهد. بر مبناي يافتههاي نوشتار حاضر معلوم ميگردد معلوم شد که در تعريف خانواده از منظر خواجه نصير، وجود خدمتگزاراني مقيم که دائماً در خانه حضور داشته باشند، مدخليت و ضرورت دارد. اين تعريف ميتواند گوياي تأثيرپذيري نگرش خواجه از جايگاه اجتماعي و طبقاتيش باشد. چرخه اقتصادي مطلوب خانواده و بايستههاي آن از نگاه خواجه نيز مستلزم روزآمدسازي است تا با واقعيتهاي اقتصادي جديد همسازتر گردد. هچنين بر مبناي مباحث اين نوشتار روشن ميگردد که رويکرد خواجه نصير به مديريت خانواده، رويکرد طبيبانه يا پزشکگونه است؛ به اين معنا که مدير منزل از موضع يک فرد باتجربه و آگاهتر، عيوب اعضاي خانوده را بشکلي همدلانه تشخيص داده و براي حل آن چارهانديشي ميکند.
Following an analytic descriptive method, this paper aims to configure and briefly analyze the theory or, at least, approach of Khwajah Nasir al-Din Tusi regarding the management of the household and the quality of resolving family problems. Given the findings of this study, it seems that, in Tusi’s definition of family, the existence of some full-time servants at home is necessary. This definition could have been developed under the influence of Tusi’s social class. It seems that his views of the desirable economic cycle of the family and its necessary elements need to be modernized in order to become more compatible with present economic realities. The findings of this study further demonstrate that Tusi’s approach to family management is similar to that of a physician. In other words, he believes that the head of the family, as a more experienced and knowledgeable person, should diagnose the defects of the family members with a sympathetic attitude and then try to remedy them.
قرآن کريم.
ارسطو، سياست، ترجمه حميد عنايت، تهران، انتشارات اميرکبير، 1386.
اميري خراساني، احمد و ديگران، «تدبير منزل در اخلاق ناصري و اخلاق جلالي»، نشريه نثرپژوهي ادب فارسي، س20، ش42، 1396.
راسل، برتراند، در ستايش بطالت، ترجمه محمدرضا خاني، تهران، نشر نيلوفر،1393.
رضوي، سيدابوالفضل، «طبقات اجتماعي در نظرگاه خواجه نصيرالدين طوسي»، مطالعات اسلامي: فلسفه و کلام، س42، ش85، پاييز و زمستان 1389.
طوسي، خواجه نصيرالدين، اخلاق ناصري، تهران، علميه اسلاميه، 1413ق.
Aristotle , Nicomachean Ethics, translated and edited by Roger Crisp, Cambridge University Press, 2004.
Frank Fetter Albert, Economic Principles, Ludwig von Mises Institute, 2007.
Fischer, Michael, The Saving and Investing Workbook: Financial Literacy Through 937 Questions and Answers, Author House, 2010.
Grant, Jon E., Potenza, Marc N., The Oxford Handbook of Impulse Control Disorders, Oxford University Press, 2012.
Healey, Justin, Risk Taking and Personal Safety [electronic resource], edited by Justin Healey, The Spinney Press, 2012.
Holmes, Kevin, The Concept of Income: A Multi-disciplinary Analysis, IBFD, 2001.
Klontz, Bradley T., Britt, Sonya L., Archuleta, Kristy L., Financial Therapy: Theory, Research, and Practice, Springer, 2015.
Maynes, Mary Jo, Waltner, Ann, The Family: A World History, Oxford University Press, 2012.
Yang, Philip Q., Ethnic Studies: Issues and Approaches, SUNY Press, 2000.
Wiepking, Pamala & Breeze, Beth, “Feeling Poor, Acting Stingy: The Effect of Money Perceptions on Charitable Giving”, International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing Int., Sect, Mark, 17: 13–24, 2012.