خوانش و تفسير حکماي مسلمان از پيشاسقراطيان ملطي
محورهای موضوعی : ریشهشناسی مکاتب و آراء فلسفی در ادوار قدیم و جدید
1 - دانشگاه تهران
2 - دانشگاه ادیان و مذاهب
کلید واژه:
چکیده مقاله :
در تاريخ فلسفه، فيلسوفان نخستين از اهميت ويژهيي برخوردارند؛ زيرا اولين مراحل شکلگيري مفاهيم و افكار فلسفي را رهبري کردهاند. در اين ميان، سه فيلسوف ملطي از اهميت بسزايي برخوردارند؛ سؤالي که اين سه فيلسوف مطرح کردند باعث شد فيلسوفان بعدي را به اين تکاپو وادارد که به آن جوابي درخور بدهند. سؤال اين بود که «اصل نخستين عالم چيست؟» در دوره ترجمه متون فلسفي به زبان عربي، مسلمانان با اين انديشمندان تا حدودي آشنا شدند و آراء آنها را نقل و در برخي از موارد نيز تفسير نمودند. نوشتار حاضر بر آن است تا خوانش و تفسير فيلسوفان مسلمان را از پيشاسقراطيان ملطي نشان دهد و به اين سؤال پاسخ گويد که فيلسوفان مسلمان تا چه اندازه در خوانش و تفسير خود از اين فيلسوفان راه صواب را پيش گرفتهاند. پاسخ اجمالي به اين مسئله آن است که فيلسوفان مسلمان يک تفسير کاملاً غيرتاريخي ارائه کردهاند که قابل نقد تاريخي ميباشد.
Early philosophers are of particular importance in the history of philosophy. This is because they led the first stages of the development of philosophical concepts and thoughts. Among them, three Milesian philosophers enjoy great significance. The question that they posed prompted later philosophers to try hard to provide a worthy response for it. They posed the question of: “What is the origin of the world?” During the period of the translation of philosophical texts into Arabic, Muslim philosophers became familiar with these three thinkers to some extent and quoted and, in some cases, interpreted their ideas. The present paper is intended to introduce Muslim philosophers’ interpretation of the views of Milesian pre-Socratic philosophers and demonstrate how justified they were in their interpretation. A short response to this question is that Muslim philosophers provided a completely non-historical interpretation, which is open to historical criticism.
